به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۶:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۱۴۸۳۱

انفعال شورای امنیت درباره فاجعه شیمیایی

گروه بين‌الملل: شورای امنیت سازمان ملل بر لزوم روشنگری در خصوص حملات شیمیایی در حومه دمشق تاکید کرد اما حرفی از درخواست تحقیقات بازرسان سازمان ملل در این خصوص در سوریه گفته نشد.
انفعال شورای امنیت درباره فاجعه شیمیایی
خبرگزاری رویترز نوشت: ماریا کریستیا پرسیوال، نماینده آرژانتین در سازمان ملل پس از نشست اضطراری اعضای شورای امنیت در خصوص حمله شیمیایی در حومه دمشق که پشت درهای بسته برگزار شد، به خبرنگاران گفت: نگرانی بسیار جدی و عمیقی در میان اعضای شورای امنیت نسبت به این ادعاها وجود دارد و همگی بر این عقیده‌اند که باید درباره آنچه رخ داده است روشنگری شود و شرایط باید به دقت دنبال شود.

اگر چه شورای امنیت حتی به طور ضمنی نیز تحقیقات سازمان ملل در این خصوص را خواستار نشد، اما از درخواست بان کی مون، دبیرکل این سازمان برای تحقیات در این رابطه استقبال کرد. پرسیوال که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد، گفت: اعضای شورا از عزم دبیرکل برای انجام تحقیقات بی‌طرفانه، جدی و کامل در این خصوص استقبال می‌کنند.

آمریکا انگلیس و فرانسه از جمله کشورهایی بودند که خواستار تحقیقات آکه سلستروم، رئیس بازرسان سازمان ملل و تیم وی که هم اکنون در سوریه هستند، در خصوص این ادعا شدند. به هر حال دیپلمات‌های سازمان ملل گفته‌اند که روسیه و چین با هرگونه بیانیه شورای امنیت که در آن حتی به طور ضمنی تحقیقات سازمان ملل درخواست شده باشد، مخالفت کردند.

دیپلمات‌های شورای امنیت به خبرگزاری رویترز گفتند: بیانیه پیشنهادی که در آن در برداشتن گام‌های ضروری در خصوص حملات شیمیایی به اطراف دمشق خواسته شده بود به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین تغییر کرده است. فیلیپ پارهام، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل گفته است که بیانیه شورا به هیچ عنوان حاوی درخواست برای تحقیقات در خصوص این حمله نیست.

یان الیاسون، معاون دبیرکل سازمان ملل نیز گفت که جامعه جهانی امیدوار است سلستروم در گفت‌وگو با مقام‌های دولت سوریه در خصوص این مساله نیز به گفت‌وگو بنشیند و بتواند از منطقه‌ای که گفته شده حمله شیمیایی در آن رخ داده بازدید کنند. وی پس از نشست کوتاه شورا به خبرنگاران گفت: ما بسیار امیدواریم که سلستروم بتواند تحقیقاتش را به طور کامل انجام دهد. دکتر سلستروم و تیم وی هم اکنون در دمشق هستند وما امیدواریم که آنها بتوانند به مناطق تحت نظر دسترسی داشته باشند.

الیاسون بر لزوم همکاری دولت اسد با این تیم تاکید کرد و افزود: ضروری است که دولت و مخالفان با توقف جنگ موافقت کنند تا بازرسان بتوانند از مناطق مورد مناقشه بدون نگرانی از ترس جانشان بازدید به عمل آورند. وزارت امور خارجه روسیه نیز خواستار تحقیقات جامع و حرفه‌ای و صادقانه در خصوص گزارشی مبنی بر اینکه دولت اسد مسئول حملات شیمیایی است شدند اما مسکو تاکید دارد که شورشیان این حمله را برای تحریک جامعه جهانی انجام دادند. هنوز معلوم نیست که آیا دولت سوریه به تیم سلستروم اجازه بازدید از این منطقه را بدهد یا نه.

س
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۴
مرگ بر روسیه و چین (115101)
محسن کاشی
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۲۶
مگه اینا مسلمان نیستند فقط پول ایران باید به کسایی بدیم که برای این و اون شاخو شونه میکشن.پس کی به داد اینا میرسه قدرت چقدر ارزش داره؟ (115182)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۰۶
واقعاً چرا بايد در طول تاريخ بي گناه ها بايد كشته شوند تا بعضي ها به قدرتشون قدرت اضافه كنند همش فكر مي كنم تو اين بين بيگناه ها هم مقصرند چون به موقع سر به اعتراض نياوردند ولي بعد ميگم اگه اعتراض كند چي ميشه باز كشته ميشن ؟؟؟ (115102)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۲۲
جمهوری اسلامی باید به شدت این عمل شنیع ضد انسانی را محکوم نماید. (115104)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۲۳
نظرت خیلی جالبه!!! (115130)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۱۹
موافقم :دی (115170)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۳۵
حالم از روسیه و چین به هم می خوره . چین که خودش مسلمان های کشور خودش می کشه معلومه که مسلمان های بقیه کشورا براس مهم نیست. (115106)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۴۸
باز هم انسانهای بی گناهی جانشان را از دست دادند و باز هم روسیاهی ماند برای جامعه جهانی (115110)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۱:۵۲
... بیانیه پیشنهادی که در آن در برداشتن گام‌های ضروری در خصوص حملات شیمیایی به اطراف دمشق خواسته شده بود به دلیل مخالفت‌های روسیه و چین تغییر کرده است....

كاملا مشخصه به نظر مي آد.... (115112)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۰۰
روسيه و چين با تحقيقات مخالفت كردن . تابلو شد كدوم طرف شيميايي زده. (115119)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۲۷
متاسفانه در سوریه جان انسانهای بی گناه گرفته می شود و این بسیار دردناک است.
بحران سوریه باید با فعالیت دیپلماتیک ایران حل شود. (115133)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۲۱
دقیقا با چی حل شه!!!!!!! (115173)
شيرژيان گنفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۴:۲۷
چرا ايقد منفي خورده اين نظر؟!!!!!!! (115228)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۹:۲۸
چون شاعر ميگه:
ما را به خير تو اميد نيست، شر مرسان (115340)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۵:۲۴
با فعالیت دیپلماتیک ایران!!!!!!!!! (115261)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۸:۰۵
من واقعا نمیدونم چرا این نظر اینقدر منفی گرفته!!! دوستان یا نخونده منفی داده اند یا دچار سوء برداشت شده اند وگرنه نظر من بیانگر مخالفت با جنگ است! (115323)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۲۲:۵۱
منفی به خاطر قسمت دوم سخنتون است وگرنه کسی با قسمت اول مخالف نیست . (115383)
رضا
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۵۰
شورای امنیت سازمان مللل که نیست!!! شورای امنیت اسراییل و چندکشور خاصه. (115145)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۲۲
به کشورهای دیگه چه ربطی داره ؟ دولت سوریه به نماینده های سازمان ملل اجازه نمی ده تا از اون مناطق بازرسی کنند. (115177)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۳:۳۰
خوندي كي مخالفت كرده با تحقيقات!!؟ (115188)
سينا صفوي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۲:۵۱
همونطوري كه به قول احمدي نژاد با توجه به مخالفين تحقيق راجع به هولوكاست مي شه به ماهيت مرتكبين پي برد الان هم از مخالفت چين و روسيه مي شه پي به چيزي برد!؟
اصولا اجازه داريم!؟ (115146)
۱۳۹۲/۰۵/۳۱ ۱۴:۴۴
رأی وتوی کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل خیلی خیلی ظالمانه است و باید لغو شود. (115237)