به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۱۶
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۵۰۳۸
تأیید دلار 3200 تومانی یعنی تحمیل گرانی بر مردم

گل به خودي سيف و توقف كاهش قيمت‌ها

گروه اقتصادي: كاهش آرام و نسبي قيمت ارز كه پس از اعلام نتايج انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شده بود، از روز شنبه گذشته و با انتشار مصاحبه‌اي از ولي الله سيف رييس كل جديد بانك مركزي به يكباره متوقف و حتي روندي صعودي پيدا كرده است به گونه‌اي كه دلار كه تا3000 نزديك شده بود مجددا از 3100 تومان گذشت.
گل به خودي سيف و توقف كاهش قيمت‌ها
ولی ا... سیف در اولین روز انتصاب خود بر مسند بانک مرکزی از قیمت 3 هزار و 200 تومانی دلار تلویحاً حمایت کرده و آن را بی‌راه ندانسته است!در مقابل ابوالقاسم حکیمی‌پور اقتصاددان در واکنش به سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی گفته است: نرخ واقعی دلار 2500 تومان است و نرخ 3200 تومان واقعی نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از انتخابات قیمت دلار با سقوط تدریجی به زیر 3 هزار تومان هم رسید؛ از این‌رو به نظر می‌رسد، اظهارات سیف چراغ سبزی به افزایش دوباره قیمت ارز و در نتیجه تحمیل دوباره موج گرانی‌ها به مردم و البته فعالان اقتصادی باشد.

این در حالی است که یکی از وظایف عمده بانک مرکزی صیانت از ارزش پول ملی است که متأسفانه تاکنون این بانک عریض وطویل چندان به آنها بها نداده است. بر خلاف گفته سیف، بسیاری از صاحب نظران اقتصادی بر این باورند نرخ واقعی دلار همان رقم مبادله ای یعنی2500 تومان است، از این رو بانک مرکزی باید نرخ دلار در بازار آزاد را به نرخ مبادله ای نزدیک کند.

به هرحال همانطور که برخی از کارشناسان مطرح کرده‌اند: اولین سخنان رئیس کل جدید بانک مرکزی در تناقض آشکار با شعار دولت برای مهارتورم قراردارد و صحبتهای وی عملا با شرایط فعلی و نیز با سیاستهای دولت ناهمخوان است. همچنین نباید فراموش کرد که فعالان بازار آزاد ارز، این اظهار نظر را اولین پیام رئیس کل بانک مرکزی در جهت حفظ نرخ فعلی یا افزایش آن دانسته است. به هر حال در شرایطی که مردم امیدوار به کاهش نرخ تورم هستند و دولت بر تلاش برای کنترل نرخ تورم تأکید دارد، اعلام قابل دفاع بودن نرخ دلار 3200 تومانی در تناقض آشکار با سیاستهای دولت قرار دارد.

شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۲
نمی دونم یه حسی بهم میگه : این آقای سیف یه جورایی اینکاره نیست!!! و به دنبال منافع دیگریه!!! خدا کنه این حسم اشتباه باشه !!!! (117325)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۰۴
اتفاقا این اقدام کاملا درسته
هنوز تحریمی برداشته نشده که دلار بخواد ارزون بشه (117326)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۴
روحانی متشکریم!!!!!! (117333)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۱۷
دلار 900 تومان و لاغیر (117336)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۸:۲۲
دلار 7 تومان ولا غیر (117614)
دیدی
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۹:۳۴
بشین تا بشه (117640)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۳:۰۷
میشه (117755)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۲۰
واقعا متاسفیم، ظاهرا بهمنی 2 وارد عرصه می شود (117337)
قاسمي بجد
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۲۵
اين مصاحبه ها هميشه كار دست ما داده !
واقعا نيازي به دشمن نداريم ... بعضي از افراد با مصاحبه هاشون كمر ملت رو ميشكنن !

روغن كه يادتون هست با يك مصاحبه چيكار شد ؟! (117342)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۲۸
حالا کجاش رو دیدین (117346)
بی نام
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۰
روحانی مچکریم !! (117348)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۰
seif aberomono bord!!! (117351)
کامیاب
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۲
همین که طبق گفته آقای زنگنه وزیر نفت قیمت بنزین با دلار 3000تومانی نسبت به فوب خلیج فارس لیتری 3هزارتومان میشود واین قیمت نسبت به اقتصاد کشور وقدرت اقتصادی مردم تااین حد غریب وبالاست بزرگترین دلیل است برای اینکه ثابت کند نرخ دلار درقیمت فعلی تاچه حد غیرواقعی وخارج از توان اقتصادی مردم وکشور است.از همین نکته خیلی واقعیات نسبت به نرخ فعلی دلار بازتاب پیدامیکنه.آفتاب آمد دلیل آفتاب (117353)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۳
سلام
خواهش من از شما این است که اضهارنظرهایی که موجب یرخی نابسامانیها میشود را بیشتر منتشر نکنید. (117355)
حمید
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۳۳
با سلام . اینجانب بازنشسته بانک صادرات هستم و زمانی که شنیدم ایشان گزیده بانک مرکزی شدند افسوس خوردم که چرا اتاق فکر اقتصادی اقای روحانی با بی دقتی تمام از میان افراد اندیشمند و با سابقه چنین فردی را که در پرونده های اختلاس 123 میلیارد تومانی بانک صادرات و سپس اختلاس هائی که در بانک سپه و بعد در بانک ملی زمان تصدی ایشان اتفاق افتاد بی تقصیر نبودند برگزیدند و بدانید و بدانند که اولین ضربه به تیم اقتصادی دولت از همین ریاست خواهد بود . ایکاش زودتر
ایشان را درامور تصمیم گیری کلان اقتصادی بخصوص در مورد ارزش پول ملی که وابسته به نرخ ارز هست آگاهی لازم را بدهند . (117356)
رضا
Sweden
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۴۰
دلار 1050تومانی یعنی دلار نسبت به سال پنجاه وهفت یکصدوپنجاه برابرشده ویا به عبارت دیگر سالی چهارونیم برابراز ارزش ریال نسبت به دلار کم شده که معنی دیگرش آنست که ارزش ریال نسبت به دلار در این سی وچهارسال اگرهمین فردا دوباره 1050تومان شود15000درصد کاهش پیدا کرده!!!تازه بگذریم از اینکه دلارآمریکا در این سی وچهارسال چه نزولی کرده وچه وچه که از حوصله این بحث خارجه.ولی مثل اینکه دلار1000تومانی هم هنوز برای بعضی مسولان دولت وبعضی سرمایه داران کافی نبوده.حال سوال اینجاست که پول ملی کشور به چه ذلتی بیفته آقایان رضایت خواهند داد؟آیا دلار1000تومانی یا نزول 15هزاردرصدی ویکصدوپنجاه برابری پول کشور هم در این سی واندی سال برای شما کافی نبوده که میفرمایید دلار3200تومانی بیراه نیست؟آگر دلار 3200تومانی بیراه نیست پس چه چیز در اقتصاد کشور بی راه است؟آقای روحانی ما به شما رای دادیم تا ارزش پول ملی را به گذشته برگردانید پس چرا سکوت کرده اید؟ (117358)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۴۷
این آقای سیف از نور چشمی ها و درهمه برهه ها در مصدر امور بوده وحالا هم برای نجات کسانیکه از رانت قیمت ها به خوبی سود برده اند به تکافو افتاده وبا جلوگیری از واقعی شدن نرخ ارز بی خیال له شدن مردم در این وانفسای اقتصادی تنها به قصد خدمت به آنها وارد کار میدان شده است (117365)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۵۴
استاد گرانقدر واقعا اولین در افشانی شما گل به خودی بود. خوب دلار بعد از چهار سال در به دری و بی پدری ظرف 20 روز حدود 15 در صد افت داشت .و داشت به آرامی راه خود را پیدا میکرد. چطور بدون مقدمه شما دوباره برای آن بیراهه تراشیدی .خیلی خوب میدانیم خزانه خالی شده.میدانیم در شرایط بدی قرار داریم .اما شما باید از بهترین عقلا در رشته اقتصاد استفاده و از ایشان مشاورت بگیرید. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد . باشه عزیز؟؟؟؟ (117366)
حامد
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۱:۵۴
یکی از آفت های عرصه اقتصاد سخنان بی مورد و بدون مطالعه مسئولان می باشد که لازم است در تصمیمات مهم وسرنوشت ساز اقتصادی ضمن هماهنگی کامل در بین نهادهای اقتصادی مسئولین مربوطه نیز از صحبت های نابجا و هزینه دار جدا خود داری نمایند . (117367)
سارا بحرانی
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۰۱
خوشحالم که بهار نیوز اینگونه واقع گرایانه اخبار را نقل می کند. اگر در 8 سال قبل سایت های آن طرفی را می گشتید حتی یک بار هم از افراد خودشان انتقاد نمی کردند.
دست مریزاد بهار. (117371)
محسنی
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۰۵
چه کسی گفته نرخ واقعی دلار 2500تومان است؟با چه روشی؟اگر بخواهید نرخ ارز رو علمی تعیین کنید اون موقع باید بشه صدتومان(1000ریال).اظهارنظرها در اين باره کارشناسي نيست:با استفاده از ۲ نظريه مي توان نرخ واقعي دلار را در حال حاضر به دست آورد.اين ۲ نظريه بر اساس علم اقتصاد و ۲ مولفه تورم و حجم نقدينگي که ۲ عامل اصلي تأثيرگذار در تعيين نرخ ارز در همه کشورهاست، انجام مي شود. بنابراين دور از انتظار نيست که عدد به دست آمده با آن چه مشاهده مي شود تفاوت زيادي داشته باشد که آن هم به خاطر حواشي بسيار زياد اقتصاد ايران است..
نظريه اول: طبق «نظريه برابري قدرت خريد» شما بايد نرخ تورم هر سال را از سال ۱۳۵۷ در ايران به دست آوريد و آن ها را با هم جمع کنيد و در صورت کسر بگذاريد. سپس نرخ تورم هر سال آمريکا را از سال ۱۹۷۹ تاکنون به دست آوريد و با هم جمع کنيد و در مخرج کسر بگذاريد. در نهايت نرخ ۷۰ ريال دلار را در سال ۱۳۵۷ در آن ضرب کنيد
نظریه دوم: نظريه ديگر، «نظريه پولي» است که همانند نظريه قبلي است. فقط به جاي تورم بايد درصد افزايش نقدينگي يا حجم پول را در فرمول قرار دهيد. شما مي توانيد با انجام اين ۲ روش، نرخ واقعي دلار بدون دخالت هرگونه عامل خارجي نامعقول را به دست آوريد. مابه التفاوت اين رقم و نرخ فعلي چيزي نيست جز تأثير سياست هاي اشتباه دولت، تحريم ها، رانت خواري ها و خيلي پشت پرده هاي ديگر.حالا بیاید باهم حساب کنیم ببینیم چقدر میشه.اول از همه نرخ تورم درآمریکاازسال 1357 تاسال 1390 را از سایت http://www.forecast-chart.com/forecast-inflation-rate.html .استخراج میکنیم وبا هم جمع میزنیم که میشه 132.5درصد.تورم در ایران رانیز از جدولی که در لینک http://www.tabnak.ir/fa/news/139924میباشد استخراج میکنیم که جمعش میشه 605درصدکه تورم رسمی سالهای 89 و90 رو هم به اون اضافه میکنیم که میشه 639 درصد.حال 639را طبق فرمول، تقسیم بر 132.6میکنیم که میشه 4.8.حالا نتیجه که 4.8 است را در نرخ دلار درسال 57 که 70ریال بوده ضرب میکنیم که نتیجش میشه 33تومان.یعنی نرخ دلار طبق روش دلار تورمی که بوسیله شعبده بازی برخی مسوولان واقتصاددانان!! 2500تومان وبالاتراعلام میشه بر مبنای مابه التفاوت نرخ رسمی تورم در ایران وآمریکا 33تومان(سیصدوسی ریال) میباشد.حالا شاید سوال پیش بیاد که چرا من گفتم نرخ دلار حداکثرصدتومانه.برای اینکه شایدبعضی اشخاص بدرستی بگویند نرخ تورم بخاطر بعضی مصلحتها کمتر از واقعی توسط بانک مرکزی ایران درسالهای اخیر اعلام شده.برای همین ما فرض میگیریم نرخ تورم از سال 1357 تا بحال یک سوم رقم واقعی اعلام شده!!یعنی عدد اعلامی بانک مرکزی در سالهای اخیر را ضربدر سه میکنیم.بعبارتی 639ضربدر 3که میشه 1917درصدوحالا این 1917را تقسیم بر 132.6میکنیم که میشه:14.4وحالا این عدد را ضربدر 7تومان میکنیم که نرخ واقعی ارز در سال 90 میشه عدد:یکصدتومان.حالا شما عمق رانت خواری ودرآمد چندبرابری دولت وصادرکنندگان غیرنفتی کشوررا در تبدیل درآمد دلار به ریال وهمچنین دلالان را از جیب مردم محاسبه کن.باید به حال این ملت گریست. (117375)
مهری
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۱۶
با مطلب فوق موافقم دست مریزاد (117379)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۳۶
میترسم با این اظهارنظرهای مسئولین دولت یازدهم بعد از چهار سال دولت اعتدال بگیم خدا پدر احمدی نژاد بیامرزه (117387)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۳۷
بخدا ما به امید ارزونی به این دولت رای دادیم و از اقای سیف نمیگزریم اگه بخواد از این حرفا بزنه ما که به دلار پول نمیگیریم و رانتی هم نداریم این حرفا چیه (117388)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۴۴
عجبا

مثل اینکه به ما ملت نیومده روز خوش ببینیم . (117394)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۲:۵۸
شرایط بازار ایران جوریست که دلالان از کوچکترین نشانه افزایش قیمت ها بیشترین استفاده را می برند ولی در مقابل کاهش قیمتها تا حد امکان مقاومت می کنند به همین دلیل مسیولان باید دوچندان مراقب گفتارشان باشند (117404)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۰۰
نرخ ارز بستگی به عرضه و تقاضا دارد اگر ارز بریزید تو بازار قیمت پائین می آید و اگر کم شود قیمت بالا می رود شما هم شدید که مثل دولت احمدی نژاد و علت اصلی که تحریم ها باشد را نادیده می گیرید آنوقت مقصر را مصاحبه مسئولین می دانید این روش دیگر جواب نمی دهد باید واقعیت ها را دید دیگر با شعار دادن کارها پیش نمی رود (117405)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۰۲
شما اتفاق به این بزرگی که احتمال حمله به سوریه می باشد را نادیده گرفته اید آنوقت چسبیدید به یک مصاحبه !!! کدام یکی باعث افزایش شده است؟؟؟؟ (117406)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۳۷
اي بابا، آدم چي بگه به اينا كه فقط بلدن دهنشون رو باز كنن، ديگه درباره چيزي كه ازش بيرون مياد فكر نميكنن. (117422)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۳:۵۵
باسلام
نگارنده محترم هرچند بنده هم با نظر شما مبنی بر حفظ ارزش پول ملی موافق هستم اما نباید فراموش کرد در حال حاضر کاهش معنادار ارزش دلار به شرایط نابسامان تولید داخل دامن زده و مجددا" راه را برای واردات کالاهای بی کیفیت هموار خواهد کرد. (117441)
آرش
Germany
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۵۶
دراقتصاد چیزی وجود داره به نام تعرفه بر واردات که با کم وزیاد کردنش از واردات غیر ضروری جلوگیری میکنند نیازی به بی ارزش کردن پول کشوروپایین آوردن قدرت خرید مردم نیست.محض اطلاعتون گفتم. (117509)
گياه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۰۲
بايد دم خروس را بيشتر قبول داشت تا قسم حضرت عباسي را!؟
فقط يك سوال دارم: اگه آقاي تازه رئيس در اولين سخنراني هاي خود عددي در مورد نرخ دلار نمي داد چي ميشد؟ آيا آسمان به زمين مي چسبيد؟
پس چرا اين حرف را زده؟ خيلي بايد ساده انديش بود تا فكر كرد كه همين طوري يه چيزي گفته!؟ (117445)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۲۴
میگن ایشون حسابداره نه اقتصاددان. کسی بهتر نبود برای این پست؟! (117453)
ابوسعيدگناوه اي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۴:۳۳
اين اقا بايد بداند كه مردم بخاطر افزايش نرخ دلار خيلي متحمل زيان شدند واگر ميخواهد سياستهاي دولت نالايق قبلي را ادامه دهد هرگز با شعارهاي اقاي روحاني همسان نيست و به سرعت بايد عوض شود يا سياستهاي خودراتعغيردهد (117459)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۰
قیمت دلار به صورت دیمی تعیین نمی شود وبلکه بر اساس نرخ رشد اقتصادی و .... هر کشوری قیمت دلار تعیین می شود. با توجه به شرایط اقتصادی ایران به نظرم دلار 3500 تومن هم کمه. هنوز کاملا مشخص نیست که دولت نهم و دهم چه بلایی سر اقتصاد این مملکت آورده. (117472)
كتائب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۰
گلللللللللل
چه گلي بود...
هوراااااااااااااااااا
روحاني مچكريممممم (117473)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۵:۰۲
متاسفم واقعاً تاسفم
با این حرفش ببین چه بلبشویی تو مردم کوچه و بازار راه انداخته...
همه میگن روحانی یه مرفه بی درد رو رئیس بانک مرکزی کرده
باید بخاطر این حرفش از مردم عذرخواهی کنه (117474)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۷:۰۲
چقدر می خواهید پول و سرمایه این ملت یارانه ارز شود. با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی شود. مثل سالهای اول دولت قبلی که نبایدپول بیت المال را به بصورت ارز مباده له ای یا مرجع به این و آن داد. قیمت ارز باید یک نرخ داشته باشد و انرا بازار و وضع مملکت و میزان تولید و صادرات تعیین می کند نه بانک.
سوپسید به ارز یعنی حمایت از رانت
لطفا اقتصاد نمی دانید نظر ندهید. (117569)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۷:۵۸
تا تحريم ها هست اوضاع هم همين هست وما ايرانى ها با تنبلى مزمنمان ودل بر حسرتمان فقط به فكر ارزونى ومفت خورى هستيم آقا يون بايد زحمت كشيد مثل آلمان ها (117603)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۱۸:۱۶
اقای سیف مدرس حسابداری توی دانشکده مدیریت علامه است
بهترین استادان اقتصاد تو علامه و تهران داریم
لطفا این یه پست رو خارج از مسائل سیاسی و باند بازی انتخاب کنید اقای روحانی ؟؟
مثل تمام دنیا
مشکل کشور ما سیاسی است تا اقتصادی - تا روابط سیاسی حل وفصل نشود هیچ مشکلی بطور اصولی حل نمیشود. (117612)
حسن
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۱:۲۷
با توجه به شناخت نسبی اینجانب از آقایان دکتر قاسمی و سیف بی تردید گره گشای مشکلات مملکت در بانک مرکزی دکتر قاسمی بوذند ولی بدلیل اینکه دکتر قاسمی در زمان ریاستشان در بانک مرکزی سال 1365 ( دوران نخست وزیری موسوی) آقای سیف را که در آن مقطع مدیر عامل بانک ملت بودند بدلیل بی کفایتی عزل نمودند اینک آقای نوبخت دوست صمیمی آقای سیف اعمال نفوذ کرد و سیف را به جناب روحانی تحمیل کدند و مردم را از فیض حضور دکتر قاسمی در بانک مرکزی محروم کردند (117679)
فرشید ب
۱۳۹۲/۰۶/۰۶ ۰۱:۲۰
هم وطن گرامی لطفا در این خصوص و در سایت های مختلف خصوصا در مورد رابطه آقای نوبخت و سیف بیشتر روشنگری نمایید.
ما رای دهندگان به آقای روحانی باید خود تک تک ناظر بر عملکرد دولت باشیم تا به بی راهه نرود (117809)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۲:۵۸
چی فکر کردیم چی قراره بشه (117744)
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۲۳:۵۵
افزایش قیمت ارز به نفع صادرات و به ضرر واردات و به نفع اقتصاد و کشور در دراز مدت است ، دوستان کمی به فشار آمریکا به چین برای گران کردن یوان در مقابل دلار فکر کنند ! (117784)