به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۵۲۵۸
1780‌میلیاردتومان منابع شرکت‌مس به خارج رفت!

تحقيق‌وتفحص از غارت‌ميلياردي شرکت‌صنایع مس

گروه اقتصادي: نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در بیان مهمترین محورهای تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ایران، گفت: هزار و 780 میلیارد تومان از منابع شرکت ملی مس به حساب های خارج از کشور منتقل شده بود که با کمک وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بخشی از آن به کشور بازگشت.
تحقيق‌وتفحص از غارت‌ميلياردي شرکت‌صنایع مس
محمدرضا پورابراهیمی از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از شرکت صنایع ملی مس ایران در جلسه علنی امروز مجلس در بیان دلایل و محورهای تحقیق و تفحص از این شرکت اظهار داشت: علی رغم اینکه بنده چندین بار در مجلس تذکر دادم و مشکلات شرکت ملی مس ایران را گفتم و همچنین تذکراتی که در طول یک سال گذشته به وزیر صنعت و معدن و رئیس جمهور ارائه کردم و از ایشان خواستم تا مدیرعامل این شرکت را هم به دلیل عدم تخصص و هم به خاطر سوابقی که در شرکت های دیگر داشت عوض کند، این کار اتفاق نیفتاد.

نماینده کرمان در مجلس گفت: امروز شاهد شرایط بسیار بغرنجی در شرکت مس هستیم که اگر کمک های مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نبود شرایط این شرکت به مراتب بدتر می شد و من از مجموعه نیروهای وزارت اطلاعات و قوه قضائیه به خاطر ورود به این پرونده تشکر می کنم که باعث شد شرایط این شرکت بهتر شود.

وی گفت: برخی از دوستان به ما توصیه می کردند با توجه به تغییر مدیران این شرکت و روی کار آمدن دولت جدید چه نیازی به تحقیق و تفحص است که بنده می گویم این زمان بهترین موقعیت برای آسیب شناسی است برای اینکه آینده از برخی کارها اجتناب کنیم. برخی تصور کردند که اینجا ملک شخصی و خانگی آنهاست و بدترین اقدامات را مرتکب شدند و علی رغم تذکرات متعدد نمایندگان در صحن علنی به تذکرات هیچ توجهی نشد.

پورابراهیمی خاطر نشان کرد: مهمترین محورهای تحقیق و تفحص و نگرانی های ما در خصوص اقدامات و عملکرد این شرکت که در کمیسیون صنایع نیز مطرح شد و به تصویب رسید عبارتند از نحوه وصول منابع خارجی و راه اندازی شرکت های خارجی که سخنگوی قوه قضائیه نیز اخیرا در نشست خبری به آن اشاره کرد یعنی شرکت هایی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت ها به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دادند و بر اساس آن اقداماتی انجام دادند که غیرقانونی بود.

یکی از طراحان طرح تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس ایران گفت: مبلغ هزار و 780 میلیارد تومان که برآورد عددی ماست در ماههای گذشته طی فروش های خارجی در حساب های خارجی نگه داشته شده است که البته با توجه به اقدامات خوب قوه قضائیه و وزارت اطلاعات، بخشی از آن به کشور برگشته است.

وی با اشاره به کمک هایی که از این شرکت به مجموعه های مختلف شده است، تصریح کرد: این شرکت یک شرکت سهامی عام و بورسی است. 40 درصد سهام این شرکت متعلق به کسانی است که سهام عدالت دارند و قشر ضعیف جامعه می باشند اما با کمال تاسف شاهد ریخت و پاش هایی هستیم که باید بررسی شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس همچنین با اشاره به مشکلات این شرکت در بخش تولید، گفت: نه تنها در حوزه مباحث اقتصادی و مالی ابهامات عدیده ای در این شرکت داریم در خصوص مسائل تولید نیز به دلیل عدم تخصص مدیرعامل سابق شاهد کاهش تولید در این شرکت هستیم و وضع وخیمی در حوزه بهره برداری از معادن، عدم اجرای طرح های توسعه این شرکت و عدم اجرای طرح های پایین دستی که با توافقات مکرری که بین مجمع نمایندگان و وزیر سابق صنعت و معدن انجام شد، مواجه بودیم.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به کاهش شدید صادرات در این شرکت گفت: در یکی دو سال اخیر این شرکت به دلیل شرایط خاصی که به خاطر افزایش قیمت بوده است توانسته روی پای خودش بایستد و متاسفانه این شرایط وضعیتی را به وجود آورده است که شرکت مس که همیشه میلیاردها تومان در حساب خود داشت امروز به خاطر پرداخت حقوق کارکنانش از دیگران پول قرض می گیرد.

حقگو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۱:۴۴
آقایانی که فتنه فتنه میکردند کجا هستند؟؟خاموش شده اند؟ فتنه واقعی اختلاس،غارت از بیت المال و فساد و تهمت به دلسوزان انقلاب و پرونده سازی برای این و آن است. (119833)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۰:۰۵
سرمایه هایی در این مملکت هست که اگه در راه درست استفاده بشه 10 تا کشور مثله قطر-امارات-کره جنوبی-ژاپن و... رو میشه خرید و فروخت (120202)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۱:۵۷
حالا حالا ها مونده
یکی یکی رو می شه ....
پاک ترین دولت تاریخ ایران ... (119842)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۲:۵۱
هنوز اول راه است سفر دنباله دارد (119869)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۳:۴۶
فکر کنم روحانی و همکاران صد روز اول کارشونو باید بگردن پرونده های اختلاس و دزدی رو دربیارن!! (119912)
یه جوون بیکار
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۴:۲۱
این هم روی بقیه اختلاس ها
این داستان ادامه دارد... (119944)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۴:۳۵
تقریبا هرروز افزار مربوط به اختلاس و دزدی فلان شخص و یا فلان نهاد و ارگان را ؛را داریم می‌شنویم ؛معلوماست در این مملکت چی میگذرد؟؟؟ چرا آمار دزدی و اختلاس زیاد است؟؟؟ واقعا مشکل کار کجاست؟ آنهم در کشوری زنگی میکنیم که ادعای اسلامی بودن میکنیم ؛خدا عاقبت ما را بخیر کند!!!! (119958)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۵:۱۷
دزدی ها داره یکی یکی رو میشه اون از برادران---در اصفهان و این هم از آقایان درمس کرمان این حاصل پاکترین دولت تاریخ است (119975)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۵:۲۶
یکی پس از دیگری رسوا میشه دولت آقای م.الف

البته امیدوار ویروسی نباشه دولت جدیدم مثل قبلیا نشه (119976)
مفلس خوش بین خوش باور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۵:۴۱
ناقابل بوده. مس بوده .مفرغ بوده. طلاکه نبوده.دردوره پاکترین دولت تاریخ کشوربوده. دلاربوده.کاغذپاره بوده.الماس کوه نورکه نبوده.یکی از علامات دوره معجزه هزاره سوم بوده. مختصرجابجایی بوده. آتش که نزدن.ازعالم هستی هم که خارج نشده. چه جای نگرانی است؟ (119991)
حسین
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۷:۱۹
چشم حامیان واعضای جبهه پایداری روشن که هنوز هم حاضر نیستند اینگونه جنایات درحق این ملت را محکوم کنند .اقای رسائی ویارانش تحویل بگیرند...!!!!!! (120026)
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۳:۱۰
انتظار داری خودشونو محکوم کنن؟ فکر کردی چرا اینقد جوش میزنن؟ واقعا فک رکردی دغدغه اسلامو نظام و انقلاب دارن اینا؟ نخیر اینا میخوان بخور بخور هاشون ادامه داشته باشه اینجور جوش میزنن! فیلم زندگی خصوصی و سناتور رو حتما ببین شرح حال پایداری چی هاست (120265)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۱۸:۱۷
............ اختلاس عظیم .............
اقایان در این شرکت در حدود 4000 میلیارد تومان اختلاس شده که 2000 میلیارد آن توسط مدیر عامل این شرکت به حسابی در دبی واریز می شود بعد از ان این پول رو به چین منتقل می کنن .
2000 میلیلرد مابقی رو نیز به همین شکل در حال انتقال بودن که گیر می افتن (120047)
فرهاد
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۰:۴۲
جالب اینجاست که دیگه تو ایران این اختلاسها جزاخبار مهم محسوب نمیشه و برا مردم تکراریه افسوس و صد افسوس به حال ایران و ایرانی (120101)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۱:۰۵
به نظرم بی انصافی است نسبت دادن این اختلاس‌ها به آقای احمدی نژاد.
هر انتقادی به ایشون وارد باشه این موضوعات به ایشون وارد نیست.
از کجا میدونید در دیگر دولت‌ها چنین اختلاس‌هایی شاید بیشتر نبوده است؟ (120103)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۲:۵۵
دیگر بس است هشت سال با این حرفها عده ای ساده لوح را فریب دادید. (120149)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۳:۱۳
اگه بود که برادر حسین که رنگ زیر پوش جورج سوروس رو هم دراورده اینو حتما درآورده بود آمارشو دیگه! بعد میدونی جالب چیه؟ جالب اینه که همه این گزارشات و مچ گیری ها اکثرا به وسیله اصولگرایانه! دسته ما باشه که الان همشون فراری بودن جای دانشگاه زدنو راست راست چرخیدن (120266)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۳:۱۳
من نبودم دستم بود! تقصیر آستینم بود! (120167)
جانم فدای رهبر
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۰:۴۰
بیراه نمیگی دوست عزیز ولی ایشون چون لباس روحانیت نداشته بهش همه چیز میچسبه و به مصلحت نظامه که مردم از اختلاس و ... این دولت باخبر شن (120224)
چجح
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۲:۲۰
مگر در جایی که قانون حاکم است اختلاس ممکن هست برفرض پولی تو یک جساب بوده رفته تو یک حساب دیگه اختلاس کجا بوده (120128)
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۳:۱۴
با این آقایونی که ما شناختیم بله! ممکن است! (120168)
گلسرخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۰ ۲۲:۲۸
درمملکتی که رسانه های آزاد وجود نداشته باشه بیشتر ازاین ها باید شاهد فساد وتباهی باشیم دریک جامعه سالم مردم آزاد ند و مسئولین زیر ذره بین رسانه ها ولی توکشورما مسئولین آزادند که هرکاری که دلشون بخواد بکنند ،مردم زیز ذره بین نیروهای انتظامی. . . . . (120133)
سعید
United States
۱۳۹۲/۰۶/۱۱ ۰۰:۵۵
اگه کوچکترین فساد مالی از دولت خاتمی پیدا میکر دند هزار برابر میشد و جار میزدند پس حتما چیزی نبوده (120230)