به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۱۹
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب : ۱۵۳۷۱

در ۲۸‌مرداد ۱۳۳۲ کودتایی علیه مصدق نشد!

گروه سياسي: محمود کاشانی فرزند آیت‌اله کاشانی از روحانیون مطرح در دوره ملی شدن صنعت‌نفت گفته است که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هیچ کودتایی علیه دولت محمد مصدق انجام نشد!!
در ۲۸‌مرداد ۱۳۳۲ کودتایی علیه مصدق نشد!
دكتر محمد مصدق نخست‌وزیر ایران در حکومت پهلوی که مبارزات برای ملی شدن صنعت نفت را رهبری کرد و ابتدا با آیت الله کاشانی هم پیمان بود اما بعد میان این دو اختلاف روی داد. دولت مصدق سپس با کودتایی که دولت‌هاي آمریکا و بریتانیا در آن نقش داشتند و چندی پیش سازمان سیا اسناد آن را منتشر کرد، سرنگون شد. روایت‌هاي تاریخی حاکی از آن است که آیت‌الله کاشانی موافق بركناري مصدق از قدرت و نخست‌وزيري بود.

حالا محمود کاشانی در گفتگويی مدعی شده است در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ هیچ کودتایی علیه دکتر مصدق انجام نشد و مصدق از ابتدای نخست‌وزیری آلت فعل نیروهای بیگانه در کشور بود! فرزند آیت‌الله کاشانی دلیل اعدام حسین فاطمی، وزیر خارجه دولت مصدق را توهین به شاه به عنوان نفر اول مملکت در قانون اساسی مشروطه دانست. وی همچنین با تایید حمایت آیت‌الله کاشانی از به سلطنت رسیدن رضاخان گفت: واقعیت این است که همه علمای قم و نجف در سال ۱۳۰۴ با تغییر سلطنت از قاجاریه به پهلوی موافق بودند.

۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۸:۴۷
به هنگام برگشت شاه هم آیت اله کاشانی از ایشون اسقبال کرده اند (120749)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۸:۵۰
حالا که اسنادش توسط خودشون منتشر شده ما بگیم قبول نیست!!!جل الخالق!!! (120750)
نیما
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۸:۵۶
یاد محمود بخیر که می گفت آب و بریز اونجا که می سوزه .... (120751)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۰۸
چون یکی از اقوام ایشون حتما در کودتا دست داشتن و احتمال داره همین روزها اسمشون لو بره! (120755)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۱۳
شریعتنداری خطاب به دکتر روحانی:
آن کلید کذایی که در تبلیغات ریاست جمهوری به مردم نشان دادید و بعدها نیز بارها به آن اشاره فرمودید، کلید حل مشکلات بود یا سوئیچ‌‌بولدوزر؟! (120758)
رضا
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۲۹
جاي تاسف دارد كه يك محقق اين اندازه وقايع و اسناد را نديده بگيرد (120765)
پرواز
United States
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۴۱
ای کاش یک رژیم بیطرف سرکاربود تاوقایع راپاک منتشر میکرد ایشان نه تاریخ را قبول دارد نه اسناد آمریکارا نه حرف مردم رادیوار حاشا بلند است هرکه هر چه میخواهدبگوید آزاداست ولی تاریخ بی رحمترین داوراست (120769)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۲
دقیقا درست می گوید این کودتا علیه مصدق نبود بلکه علیه مردم ایران و آزادی و ایران عزیز بوده که بعضی از آقایان هم با پولهایی که از سیا گرفته اند این خیانت را به ایران و مردم ایران کردند. (120776)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۳
همه علما موافق تغییر سلطنت بودند و مخالف جمهوری، سندش هم همان سخنرانی مدرس در مجلس که جمهوری را خلاف قوانین شرع اسلام میدانست. (120777)
آزادوار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۰۹:۵۴
بهار نيوز
ايشان ظاهرا بعد كودتاي 28 مرداد به عنوان فرزند بزرگ و سخنگوي آيت ا... كاشاني سخناني در حمايت از وضعيت پيش آمده داشته اند. لطفا اين سخنان را از آرشيو مطبوعات آنروز پيدا نموده و منتشر نماييد تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد. (120778)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۰۹
آمریکا داره می گه کودتا کرده حالا یکی بیاد ایشونو راضی کنه!!! (120784)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۱۰
از نظر ایشون هر نیروی ملی گرایی عامل بیگانه هست!!! (120786)
سيد امين تقوي فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۰:۵۲
سلام. بابا، اين بنده خدا كه گفته كودتا نشده بر اساس گفتمان كلاسيك علم سياست بوده، توضيح آنكه: چون طبق قانون آنزمان شاه نفر اول رژيم بوده، پس در اين صورت بازپس گيري قدرت از مقام مادون كودتا محسوب نمي شود، آقايان كودتا تعريف خودش را دارد.در تعريف آن آمده: كودتا حركتي سريع، همراه با خشونت، توسط نظاميان ناراضي درون حاكميت عليه قدرت حاكمه، كه فاقد عمق و دامنه انقلابات كبير است. پس آنچه در مورد مصدق صورت گرفت براندازي بوده و نه كودتا. در ضمن فرزند آقاي كاشاني اين براندازي را هم محكوم كرده و آنرا رد كرده است. لطفا انصاف داشته باشيد.ياعلي (120797)
اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۲:۲۰
خنده دارترین سخن این فرد معلوم الحال:مصدق از ابتدای نخست‌وزیری آلت فعل نیروهای بیگانه در کشور بود! (120837)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۲:۵۴
روزگار غریبی است راستی حکایت است شب کودتا زاهدی در منزل ....بوده است بیاب پرتقال فروش را (120864)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۳:۰۵
بیچاره داره مشاعرش رو از دست میده (120877)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۰
خسته نباشی تاریخدان (120950)
بي تعارف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۴:۳۵
شايد آقايان فراموش كردند كه بعد از كودتا آيت الله كاشاني جزء اولين افرادي بود كه به شاه تبريك گفت ؟! البته تاريخ ثبت شده ايران هيچگاه اين موضوع را فراموش نخواهد كرد حتي اگر در دوره ايي واقعيت را تحريف كنند .زنده باد ياد و روح بزرگ مصدق ابر مرد سياسي تاريخ ايران عزيز كه چرچيل را به زانو در آورد . (120957)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۰۵
گل بود و به سبزه نیز آراسته شد! از کوزه همان برون تراود که در اوست! جالب است ایشان پس از انتشار اسناد سازمان سیا چنین افاضات دست اوّلی فرموده اند!

دلم به حال غربت امثال مصدق و امیرکبیر و از همه مهم تر ایران و مردم مظلوم و تاریخ دائماً در حال تحریفش می سوزد! (120971)