به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۵۴۱۱

شجریان: موسیقی به صداهای تازه نیاز دارد

گروه فرهنگ و هنر:‌ نمایشگاه سازهای ابداعی محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران از 22 تا 28 شهریور به همت شرکت فرهنگی - هنری دل‌آواز در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
شجریان: موسیقی به صداهای تازه نیاز دارد
استاد آواز ایران در ارتباط با این نمایشگاه گفت:من بیش از 50 سال است که با موسیقی، خواننده، نوازنده و آهنگساز در ارتباط هستم و از سوی دیگر سلیقه مخاطب را می‌شناسم؛ به همین دلیل معتقدم که موسیقی ایران به سازهای جدید و صداهای تازه نیاز دارد. این دومین نمایشگاه سازهای ابداعی شجریان است که شامل سازهای خانواده صراحی در چهار اندازه (شاه صراحی، صراحی باس، صراحی آلتو، صراحی سوپرانو)، خانواده شهرآشوب در چهار اندازه (شه‌بانگ، شه‌نواز، شهرآشوب آلتو، شهر آشوب سوپرانو)، سبو، دل و دل در دو اندازه (دل و دل آلتو، دل و دل سوپرانو)، خانواده سازهای مضرابی (ساغر، باربد، کرشمه) و سنتورهایی با ساختار جدید و تندر می‌شود و پیش از این در کنسرت‌هایی با حضور او درمقام خواننده روی صحنه رفته است.

اولین نمایشگاه سنتور‌ها و سازهای ابداعی محمدرضا شجریان» با 14 ساز ابداعی و 10 سنتور در اندازه‌های مختلف در اردیبهشت‌ سال 90 در تالار بهار خانه هنرمندان ایران برگزار شده بود. محمدرضا شجریان درباره نمایشگاه تازه خود گفت: «این نمایشگاه ادامه‌‌ همان نمایشگاهی است که در سال 1390 برگزار شد، با این تفاوت که ساز‌ها برای عرضه در دنیای موسیقی و سفارش تولید به نمایش در می‌آید. این استاد موسیقی ایرانی در مورد سازهای ابداعی خود و اصلاحات آن‌ها پس از گذشت این مدت گفت: این ساز‌ها در دو سال گذشته در کنسرت‌ها نواخته شد و در این مدت روی ساز‌ها کار کردم تا کیفیت ساز‌ها و صدادهی ساز‌ها بالا برود.پیش از این شجریان با ارکستر بین‌المللی سازهای نوین در کانادا و امریکا و گروه شهناز در ایران، ترکیه و دبی کنسرت‌هایی اجرا کرده بود.

شجریان با اشاره به اینکه سازهای ابداعی‌اش این قابلیت را دارند که در کنار سازهای سنتی قرار بگیرند، ادامه داد: «در طول عمر حرفه‌ای هنری خود، دانش و تجربه کسب کرده و به این نتیجه رسیده‌ام که در موسیقی ایران به سازهایی نیاز است که نوازنده یا آهنگساز با آن راحت باشد و صداهای تازه خلق کند.»او با اشاره به استقبال جوانان از سازهای ابداعی خود گفت: «موزیسین‌های جوان از سازهای ابداعی استقبال می‌کنند و هنرمندان قدیمی، به دلیل نگاه‌شان، در استفاده از این ساز‌ها با احتیاط برخورد می‌کنند. سازهای ابداعی برای نسل بعد است و آن‌ها از این ساز‌ها که امکانات راحت‌تری در نوازندگی دارد، استفاده خواهند کرد.استاد آواز ایران در پایان تاکید کرد: «این ساز‌ها به‌تنهایی امکانات زیادی دارند، باید به صحنه بروند و نوازنده‌ها با آن کار کنند تا به مرور زمان به آن عادت کنند.

دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان از 22 تا 28 شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۳:۵۷
بهتر بود آقای استاد شجریان به نقد اساتید موسیقی مانند حسین علیزاده و محمدرضا لطفی درباره‌ی این سازها پاسخ می‌دادند نه اینکه تجربه‌ی ناموفق نمایشگاه اردیبهشت ۹۰ را تکرار کنند. (120933)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۳۴
شجریان باید ممنون محمود باشه که یه حرف نسنجیده زد و شجریان پیراهن عثمانش کرد. مردم ما هم که جوگیر! (121122)
داود
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۴
شجریان عوض شده و دیگر قادر به خواندن ربنا نیست - خوب کاری نکرددر مدت اقامتش در خارج که به دست بوسی بعضی ها رفت (120952)
ميرحسين
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۴:۱۷
درودبر استاد آواز ايران زنده و پاينده باشي (120955)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۱۰
استاد ما اگه شما رو هم نداشتیم واقعا دیگه چیزی برامون نمونده بود ،افسوس که کوردلان و عنادورز هیچوقت نخواستن که فرهیختگان این آب و خاک مورد تجلیل قرار بگیرن هر چند که پیش اهل فهم جلیل الشأنید... (120974)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۳۱
ما ایرانی ها همیشه. . . . . هر کسی که ما را قبول ندارد له می کنیم. یعنی همه ی آنهایی که شجریان را قبول دارند اهل اهل فهم هستند و آنهایی که نمی پسندنش نیستند؟ . . . . . (121119)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۰:۵۱
دقیقاً.خوب فهمیدی... (121297)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۳۲
یعنی همه زندگی و وجود مملکت ما به وجود شجریان بسته است؟ (121120)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۲۸
اگه استاد شجریان رو نداشتیم چیز دیگه ای از نظر فرهنگی برای نشون دادن عظمت و فرهنگ برامون نمونده بود ،افسوس که مفاخر فرهنگی نه تنها مورد تجلیل قرار نمیگیرن بلکه مورد اهانت هم قرار میگیرن .اما بازم محبوب مردمن و این مردمن که باید تأیید کنن نه کس دیگه (120987)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۵:۴۶
پس خواهشا بزن کنار بذار باد بیاد... (120997)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۶:۴۰
استاد فدایی زیاد داری...
خیلی ارزشمندی. (121025)
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۰:۳۳
پس چرا تا الان موندی و فداش نشدی؟ (121121)
معمـــــار
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۳:۲۴
تا اینجا نظر بذارم تو بسوزی... (121249)
احسان
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۰۶:۳۱
ایول معمار کارت خیلی درسته
ضمنا درودبرحضرت استادالاساتیدشجریان
خارچشم مرتجعان و عقب ماندگان فکری (121374)
shahab
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۱۷:۱۶
یکی از آرزوهام اینه که یبار برم کنسرت استاد.اما حیف که نمیشه... (121034)
سجاد
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۱:۰۷
حیف از استاد گلپا اسمی نیست (121142)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۲ ۲۱:۱۶
نمیشد عکس سازهای ابداعی ایشون رو بذارین؟ حتما باید پا بشیم بیایم بریم تا تهرن؟ (121149)