به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۱۵۴۴۷
اوباما: کنگره به حمله نظامی رای خواهد داد

مقام نظامي آمريكا: حمله به سوریه بسيار گسترده خواهد بود

گروه بين‌الملل: ژنرال جک کین، معاون اسبق ستاد نیروی زمینی ایالات متحده، گفت: ابعاد حمله احتمالی آمریکا به سوریه ممکن است بیش از آن چیزی باشد که تاکنون گفته شده است.
جان مک کین: رای منفی کنگره به طرح حمله اوباما علیه سوریه نتایج "فاجعه انگیز" است
جان مک کین: رای منفی کنگره به طرح حمله اوباما علیه سوریه نتایج "فاجعه انگیز" است
بنا به گفته او اقدام نظامی موردنظر باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، فراتر از حمله هوایی محدود به امکانات شیمیایی دولت سوریه خواهد بود. مقام‌های آمریکایی تاکنون اعلام کرده‌اند که اقدام نظامی‌شان علیه سوریه تنها شامل حملات هوایی محدود است که امکان استفاده از تسلیحات شیمیایی از حکومت سوریه را بگیرد. ژنرال جک کین با سناتورهای جمهوری‌خواهی که در جریان برنامه‌های کاخ سفید قرار گرفته‌اند صحبت کرده و می‌گوید به این سناتورها اطمینان داده شده است که باراک اوباما قصد دارد ضربه‌ای چشمگیر به توان نظامی نیروهای اسد بزند.

معاون اسبق ستاد نیروی زمینی آمریکا همچنین گفته که آمریکا برنامه‌هایی برای پشتیبانی گسترده‌تر از شورشیان مخالف اسد دارد. قطر موافق حمله با نزدیک شدن به موعد تصمیم‌گیری کنگره آمریکا درباره حمله به سوریه قطر نیز حمایت خود را از این حمله اعلام کرده است. خالد بن محمد بن عطیه، وزیر خارجه قطر، گفت: اقدام نظامی خارجی برای حمایت از مردم سوریه ضروری است. او گفت: قطر خواهان تغییر رژیم در سوریه نیست، اما اگر بشار اسد در قدرت بماند افراد بیشتری را خواهد کشت. قطر یکی از اصلی‌ترین پشتیبانان مخالفان بشار اسد است و پیش از این به همراه عربستان سعودی خواستار مداخله نظامی اتحادیه عرب در سوریه شده بود.

از سوي ديگر جان مک کین سناتور ایالت آریزونا اعلام کرد: رای منفی کنگره به طرح حمله باراک اوباما علیه سوریه نتایج "فاجعه انگیز" به دنبال خواهد داشت. کنگره آمریکا قرار است در نهم سبتامیر طرح حمله نظامی به سوریه را بررسی کند و موضع خود را نسبت به این حمله به اوباما اعلام کند. به گزارش خبرگزاری رویترز مک کین اظهار داشت: بدون مجوز کنگره برای اوباما دشوار خواهد بود وارد جنگ شود.

او هشدار داد: رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود را گرفته است و اگر کنگره چنین تصمیمی را نپذیرد، عواقب فاجعه بار خواهد بود. پیامدهای پشت کردن به اوضاع سوریه را می دانیم. جان مک کین و لینزی گراهام سناتور جمهوری خواه کارولینای شمالی با باراک اوباما درباره طرح حمله به رژیم سوریه گفت و گو کردند. کین اظهار داشت که حمله نظامی با هماهنگی مخالفان سوری صورت خواهد گرفت. ديروز سه شنبه هم جان کری وزیر خارجه آمریکا،و چاک هیگل وزیر دفاع این کشور، در مجلس سنای ایالات متحده برای دفاع از مداخله نظامی در سوریه سخنرانی کرده و گفتند به آمريكا به يقين رسيده كه حمله شيميايي كار رژيم سوريه بوده است. از سوی دیگر لینزی گراهام اظهار داشت که سوریه تهدیدی برای امنیت خاورمیانه تبدیل شده است. وی تاکید کرد که اگر اسد در قدرت باقی بماند هیچ راه حل سیاسی موفق نخواهد بود.
اوباما: کنگره به حمله نظامی رای خواهد داد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست باراک اوباما برای حمله نظامی علیه سوریه را تائید کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که هم پیمانان ما باید بدانند که آمریکا به هنگام ضرورت برخورد خواهد کرد. باراک اوباما، نیز روز سه شنبه به روسای کنگره آمریکا گفته که کنگره آمریکا به حمله نظامی علیه رژیم سوریه رای خواهد داد. رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود: ما استراتژی گسترده برای کمک به مخالفان سوری داریم. اوباما همچنین خواستار رای گیری فوری کنگره درباره اتخاذ تصمیمات علیه سوریه شده است. رئیس جمهور آمریکا به مسئولان ارشد کنگره گفت: بشار اسد باید بهای استفاده از سلاح های شیمیایی را بپردازد.

در همين حال جان کري، در جلسه استماع کميته روابط خارجي سنا بار ديگر ادعاهاي قبلي درباره استفاده دولت سوريه از سلاح‌هاي کشتار جمعي را تکرار کرد. وزير امور خارجه آمريکا گفت: «بشار اسد حتي بعد از هشدارهايي که از طرف ايران و روسيه دريافت کرد باز هم از سلاح‌هاي شيميايي استفاده کرد.» جان کري افزود: «حتي افرادي که باب ميليشان از واقعيت‌ها گذر مي‌کنند هم مي‌توانند به صراحت بگويند که اين اتفاق رخ داد و رژيم بشار اسد اين کار را انجام داد.» وزير خارجه آمريکا ادامه داد: «بعضي‌ها در کمال تعجب در اطلاعاتي که ما ارائه کرديم، ترديد کردند.» وي تأکيد کرد: «ما مي‌توانيم با يقين کامل به شما بگوييم که رژيم اسد آن حمله شيميايي را انجام داد.»