به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۰۱:۳۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ساعت ۲۱:۵۷
کد مطلب : ۱۵۵۴۳
وزير خارجه عراق: حمله آمريکا به سوريه قطعی است

شمارش معكوس براي حمله گسترده هوايي و موشكي به سوريه

گروه بين‌الملل: قرائن نشان مي‌دهند با راي مثبت كميته روابط خارجي كنگره آمريك به حمله نظامي به سوريه، كه قرار است در جلسه يكشنبه آينده به راي عمومي گذاشته شود، عملا شمارش معكوس براي حمله گسترده هوايي و موشكي به زيرساخت‌هاي نظامي سوريه اغاز شده و در همين راستا وزير امور خارجه عراق تصريح کرد حمله نظامي آمريکا به سوريه قطعي است.
شمارش معكوس براي حمله گسترده هوايي و موشكي به سوريه
هوشيار زيباري، در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: موضوع حمله به سوريه بسيار حساس است، نمي‌دانيم شوراي امنيت، ناتو و حتي کنگره آمريکا، به چه سمت و سويي خواهند رفت و نتيجه بررسي ها چه خواهد شد. وي درباره جدي بودن آمادگي آمريکا براي حمله نظامي به سوريه گفت: آمادگي هاي آمريکا جدي و حمله تقريبا قطعي است. سران آمريکا تا مرحله اي جلو رفته‌اند که امکان عقب نشيني وجود ندارد.

بحران سوریه؛ در نشست جی ۲۰

در همين نشست بیست کشور بزرگ و مهم اقتصادی جهان در حالی در سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود که بحران سوریه و موضوع حمله نظامی شکافی عمیق میان جامعه جهانی بوجود آورده و حال مشکلات اقتصادی و مالی را به حاشیه رانده است.

به گزارش رادیو آلمان، رهبران ۲۰ کشور بزرگ و مهم اقتصادی جهان (موسوم به گروه ۲۰ یا جی ۲۰) در سن‌پترزبورگ روسیه گرد آمده‌اند تا درباره مشکلات اقتصادی و مالی در عرصه بین‌المللی رایزنی کنند و درباره برخی مسائل عاجل تصمیم بگیرند. اما بحران سوریه و افزایش احتمال حمله نظامی به سوریه اختلافی عمیق میان کشورهای شرکت‌کننده ایجاد کرده است.

گرچه گردهمایی جی ۲۰ در اساس بر سر موضوعات اقتصادی و مالی است‌، اما با توجه به اهمیت بین‌المللی بحران سوریه انتظار می‌رود که در حاشیه این نشست، دیدارهای دو یا چند جانبه نیز برگزار شود. با توجه به مواضع روسیه (میزبان نشست) و چین در قبال رژیم اسد به نظر نمی‌رسد که کشورهای شرکت‌کننده در مجموع بتوانند درباره سوریه به توافقی اصولی دست یابد. در کنار کشورهای غربی که نظری تقریباَ یکسان درباره بحران سوریه دارند، ترکیه و عربستان سعودی نیز به عنوان حامیان اپوزیسیون سوریه و حمله به رژیم اسد در این نشست حضوری فعال دارند.

باراک اوباما که حال مجوزی از سنای آمریکا برای حمله به سوریه در دست دارد، می‌تواند سیاست دولت خود را به عنوان مواضع ملی آمریکا به متحدان و رقبای خود عرضه کند. اوباما در سفر خود به استکهلم دیداری با رهبران کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ، ایسلند و فنلاند داشت. رهبران این کشورها آشکارا از مواضع اوباما در قبال حكومت اسد پشتیبانی کردند.

ولادیمیر پوتین به عنوان میزبان جی ۲۰ می‌داند که شکاف میان کشورهای مهم جهان بر سر بحران سوریه، امکان تصمیم‌گیری در زمینه مسائل فوری اقتصادی و مالی را نیز به خطر انداخته است. پوتین تا کنون به شدت با هر گونه حمله نظامی به سوریه مخالف بوده است، گرچه در روز گذشته برای نخستین بار مجازات رژیم اسد تحت نظارت شورای امنیت را منوط به ارائه "مدارک محکم" مبنی بر دخالت رژیم اسد در بکارگیری سلاح شیمیایی در حومه دمشق دانست.

فرانسه به عنوان یکی از کشورهای شرکت‌کننده حامی سرسخت حمله نظامی به سوريه است. ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در پارلمان این کشور تصریح کرد که نباید تنها به تنبیه نظامی اسد بسنده کرد، بلکه باید به حکومت اسد "پایان" داد. هیئت بلندپایه آلمان نیز با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم ، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه و ولفانگ شویبله، وزیر دارایی این کشور در نشست جی ۲۰ شرکت خواهد داشت. دولت آلمان گرچه مایل به شرکت در حمله احتمالی به سوریه نیست، اما از مسئولیت ارتش اسد در بکارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم بی‌دفاع مطمئن و خواهان مجازات حکومت سوریه است.

کری: 10 کشور در حمله نظامی به سوریه آمریکا را همراهی می‌کنند
از سوي ديگر، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد: دست کم 10 کشور در اقدام نظامی علیه سوریه ایالات متحده را همراهی می کنند. اما وی نام این 10 کشور را ذکر نکرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و ترکیه از مهمترین قدرت های نظامی شرکت کننده در این حمله نظامی خواهند بود. پاریس و آنکارا پیشاپیش آمادگی خود را برای شرکت در یک اقدام نظامی علیه سوریه، تا سرنگونی  حكومت اسد اعلام کرده‌اند. جان کری در جلسه کمیته امور خارجی در مجلس سنای آمریکا گفت: حمله نظامی آمریکا به سوریه که به هدف مجازات اسد به خاطر بکارگیری سلاح های شیمیایی صورت می گیرد، باعث برخورد نظامی با روسیه نخواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: پوتین رئیس جمهوری و سرگی لاروف وزیر خارجه روسیه به وی اطمینان داده اند که ارزش سوریه در حدی نیست که کشورشان به خاطر آن وارد جنگ شود.