به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۵۵۱۰

روسیه از اتباعش خواست سوریه را ترک کنند

گزارش بين‌الملل: با افزایش احتمال حمله نظامی غرب به سوریه، روسیه از شهروندان خود خواسته است که خاک سوریه را ترک کنند.
روسیه از اتباعش خواست سوریه را ترک کنند
به گزارش رادیو آلمان،تنها در دو روز گذشته بیش از ۷۰۰ شهروند روسی پس از ترک سوریه به بیروت آمده و از آنجا به مقصد مسکو پرواز کرده‌اند. این خبر از سوی مسئولان فرودگاه بیروت در روز چهارشنبه اعلام شده است. اکثریت این افراد شامل کودکان و زنان روسی می‌شده است. بیشتر این زنان دارای همسران سوری هستند. بر اساس این گزارش محل سکونت اغلب شهروندان روس، در دمشق و حومه آن بوده است. در هفته‌های گذشته نیز روسیه با پروازهای فوق‌العاده بخشی از شهروندان خود را از لاذقیه در منطقه ساحلی سوریه خارج کرده بود. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰ هزار شهروند روس پیش از تشدید درگیری‌ها در سوریه اقامت داشته‌اند.

2 شرط مسکو برای موافقت با حمله نظامی به سوریه


در همين حال، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه مشترک با آسوشیتدپرس و کانال یک تلویزیون روسیه گفت: اگر ثابت شود دولت دمشق در حمله شیمیایی اخیر در سوریه، گناهکار بوده است به شرط موافقت سازمان ملل متحد، روسیه با عملیات نظامی علیه دولت سوریه موافقت خواهد کرد.

پوتین همچنین نسبت به اقدام نظامی یکجانبه خارجی علیه سوریه هشدار داد و از غرب خوست دلایل قانع کننده ای درباره دخالت دمشق در حمله شیمیایی در سوریه در اختیار سازمان ملل متحد قرار دهد. روسیه به تعهدات نظامی خود در برابر سوریه عمل خواهد کرد البته مسکو تحویل دادن موشک های "اس 300" به سوریه را به حالت تعلیق درآورده است. رئیس جمهور روسیه توضیح داد: مسکو برخی از اجزای تشکیل دهنده سامانه موشکی اس 300 را در اختیار سوریه قرار داد اما ارسال بقیه قطعات و بخش های این سامانه موشکی فعلا متوقف شده است. پوتین تهدید کرد: در صورتی که کشورهای غربی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد به سوریه حمله نظامی کنند؛ روسیه سامانه های موشکی قوی را به هر کشوری می فروشد.

از سوي ديگر، فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال بار دیگر عنوان داشت که اگر ترکیه، اردن و اسرائیل از حمله نظامی آمریکا به کشورش حمایت کنند، با واکنش جدی دمشق روبرو خواهند شد. به گزارش ایسنا، وی در ادامه این مصاحبه گفت: هرگونه عملیات نظامی تنها موجب قدرت گرفتن نیروهای شبه‌نظامی تندرو می‌شود که به القاعده وابسته هستند.