به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۱۵۷۹۷
توضيح وزارت‌خارجه آمريکا در باره منظور «کري» و نظر مخالفان سوري

سخنراني امروز اوباما درباره سوريه، نظر كنگره فردا

گروه بين‌الملل: در حاليكه باراك اوباما قرار است امروز تازه‌ترين موضع آمريكا در باره سوريه را اعلام كند، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا در توضيح بخشي از سخنان وزير خارجه اين کشور، تاکيد کرد که منظور کري احتمال عدم حمله به سوريه نبوده است!
سخنراني امروز اوباما درباره سوريه، نظر كنگره فردا
«جنيفر ساکي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا ابراز داشت که سخن جان کري، وزير خارجه آمريکا مبني بر اينکه در صورت تحويل سلاح‌هاي شيميايي توسط دولت سوريه، آمريکا از حمله نظامي به اين کشور چشم خواهد پوشيد، فرضي بوده و معناي ديگري از آن مدنظر بوده است. به گفته اين سخنگوي وزارت خارجه ايالات متحده، منظور وزير خارجه اين بوده كه اسد قابل اعتماد نيست زيرا «اگر وي قابل اعتماد بود تاکنون سلاح‌هاي شيميايي خود را تحويل مي‌داد و جهان با چنين لحظه‌اي مواجه نمي‌شد!»

مخالفان سوری: ترفندي برای جلوگیری از حمله

در همين حال، رهبر ارتش آزاد سوریه بشار اسد و روسیه را به دروغگويی متهم کرد و نسبت به ترفند آنها برای جلوگیری از اقدام نظامی علیه دمشق هشدار داد!
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بیروت، پیش تر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کرده بود انبار تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه تحت نظارت بین المللی قرار گیرد و ولید المعلم، وزیر امور خارجه رژیم سوریه نیز گفته که دمشق از این پیشنهاد استقبال مي‌کند.

سلیم ادریس، رهبر ارتش آزاد سوریه در واکنش به این خبر گفت، اینهم دروغی تازه از سوی اسد و استادش پوتین است و تنها هدفشان از این کار جلوگیری از اقدام نظامی غرب در سوریه است. این مقام اپوزیسیون سوری از جامعه جهانی خواست فریب ترفند اسد و استاد او را نخورند و گفت، نباید به اینها اعتماد کرد. از سوی دیگر یک مقام آمریکايی در واشنگتن اعلام کرد، پیشنهاد روسیه به خاطر تهدید حمله نظامی اتخاذ شده است. با اینهمه ما حاضریم این پیشنهاد را بررسی کنیم.

همزمان سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: رژیم سوریه بارها از سلاح شیمیایی استفاده کرده و امنیت متحدانش واشنگتن را در خطر قرار داده است. وی افزود: برای حمله به رژیم سوریه از حمایت جهانی برخوردار شده ایم و هدف ما پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه از طریق روند سیاسی است که باعث شود بشار اسد از قدرت خود کناره گیری کند.

طرح روسيه درباره نظارت سازمان ملل بر سلاح‌هاي شيميايي سوريه


برخي کشورهاي اروپايي از جمله انگليس موافقت خود با طرح تحت نظارت قرار گرفتن تسليحات شيميايي سوريه از سوي سازمان ملل را اعلام کردند. پيشنهاد روسيه درباره تحت نظارت قرار گرفتن تسليحات شيميايي سوريه توسط سازمان ملل سريعا مورد موافقت کشورهاي اروپايي از جمله انگليس قرار گرفت.وزير خارجه روسيه اعلام کرد که مسکو براي جلوگيري از وقوع جنگ در سوريه از دولت دمشق خواسته تا تسليحات شيميايي خود را تحت نظارت سازمان ملل قرار دهد.

وليد المعلم، وزير خارجه سوريه نيز پيشنهاد روسيه درباره استفاده از سلاح هاي شيميايي تحت نظارت سازمان ملل را پذيرفت. ديويد کامرون، نخست وزير انگليس اعلام کرد که اين طرح روسي يک گام به جلو براي حل بحران سوريه محسوب مي شود. وي در ادامه اعلام کرد که لندن به اعمال فشار خود عليه دمشق ادامه خواهد داد.اين موافقت در حالي صورت مي گيرد که اولين راي گيري در مجلس سنا درباره حمله به سوريه پس فردا، چهارشنبه صورت مي گيرد.

کنگره آمريکا در خصوص حمله به سوريه چهارشنبه تصميم مي‌گيرد

روز چهارشنبه اين هفته کنگره آمريکا اولين تصميم خود براي حمله به سوريه را اتخاذ خواهد کرد.
خبرگزاري فرانسه گزارش داد:روز چهارشنبه اين هفته کنگره آمريکا اولين تصميم خود براي حمله احتمالي به سوريه را اتخاذ خواهد کرد.