به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۵:۱۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۲ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۱۵۹۵۴

كري: اسددرآینده‌ سیاسی‌سوریه جایی‌ ندارد

موضع آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده است
گروه بين الملل: وزیر خارجه آمریکا، در پایان ملاقات با همتای روسی‌اش، طی کنفرانس رسانه‌ای مشترکی تاکید کرد که موضع آمریکا در قبال سوریه تغییر نکرده و برغم همکاری با رژیم این کشور برای از بین بردن سلاح شیمایی، اسد در آینده سیاسی سوریه هیچ جایی نخواهد داشت.
كري: اسددرآینده‌ سیاسی‌سوریه جایی‌ ندارد
وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرد: در صورت ایجاد راه حلی برای بحران اسلحه شیمیایی سوریه "هرگونه ضربه نظامی علیه سوریه قابل قبول نخواهد بود." مذاکره میان وزرای خارجه آمریکا و روسیه به مدت دو روز ادامه خواهد یافت. این مذاکرات به منظور بحث و بررسی طرح روسیه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل بین‌المللی با نظارت کارشناسان آمریکایی صورت می‌گیرد.

اسد: سلاح شیمیایی را تحویل نمی دهیم، مگر اینکه ....


از سوي ديگر، بشار اسد  گفت: ارائه اطلاعات درباره اسلحه شیمیایی سوریه تنها پس از ملحق شدن این کشور به پیمان منع کاربرد سلاح های شیمیایی امکان پذیر خواهد بود. به گزارش "اینترفاکس" روسیه، اسد در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روس افزود: تصمیم سوریه مبنی بر واگذاری کنترل سلاح‌های شیمیایی، نتیجه پذیرش پیشنهاد روسیه بود و نه تهدید آمریکا به مداخله نظامی.

رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه‌ای که از تلویزیون "روسیه 24" پخش شد، اظهار داشت: سوریه بنا به درخواست روسیه نظارت بین‌المللی بر اسلحه شیمیایی خود را پذیرفته و تهدیدهای آمریکا هیچ تاثیری بر اتخاذ چنین تصمیمی نداشته است. اسد همچنین تاکید کرد سوریه نظارت بین‌المللی بر سلاح شیمیایی خود را قبول خواهد کرد و مدارک لازم را يك ماه پس از توافق اوليه، به منظور امضای توافقنامه‌ی در این زمینه در اختیار سازمان ملل قرار خواهد داد. منابع غربي گفته‌اند كه سوریه دارای یکی از بزرگترین زرادخانه‌های سلاح شیمیایی در جهان است که با کمک روسیه ساخته شده است.