به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۷:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۳ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۶۰۴۰

اوباما: توافق‌سوریه باید‌معتبر و‌اجرایی باشد

گروه بين الملل: رئیس جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که طرح از میان بردن تسلیحات شیمیایی سوریه موفقیت آمیز باشد اما تاکید کرد که هرگونه توافقی باید "معتبر و اجرایی" باشد.
اوباما: توافق‌سوریه باید‌معتبر و‌اجرایی باشد
باراک اوباما، پس از دیدار با شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در کاخ سفید گفت: من و امیر کویت مذاکراتی را در این خصوص داشتیم و امیدوارم که رایزنی‌ها میان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی وی در ژنو مثمر ثمر باشد. وی افزود: با این حال من بار دیگر سخنانی را که پیشتر علنا اعلام کرده بودم تکرار کردم و گفتم که هرگونه توافقی نیازمند آن است که معتبر و قابل اجرا باشد. اوباما پس از دیدار با امیر کویت تصریح کرد: من و شیخ صباح توافق کردیم که هرگونه کاربست تسلیحات شیمیایی که در سوریه مشاهده شده است اقدامی مجرمانه است و لازم است که جامعه جهانی نه تنها با محکوم کردن آن بلکه با اقدامی عملی مانع تکرار آن شود.

آمریکا منتظر مجوز سازمان ملل نمی‌ماند
مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند در صورتی که سوریه معاهده مربوط به تسلیحات شیمیایی را نقض کند، دولت اوباما منتظر مجوز استفاده از زور از سوی سازمان ملل نمی‌ماند.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، روس‌ها در مذاکرات سرگئی لاوروف و جان کری،‌ وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا کاملا مشخص کرده‌اند که انجام مذاکره در سایه تهدید به رسمیت شناخته شدن اقدام نظامی در قطعنامه سازمان ملل امکان پذیر نیست. روسیه همچنین خواستار تضمین‌هایی هستند که قطعنامه سازمان ملل باعث ارجاع بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به دادگاه جرایم بین‌المللی و تحت تعقیب قرار گرفتن وی به دلیل جرایم جنگی نشود. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که استفاده یک جانبه آمریکا از زور علیه سوریه به دلیل استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط نیروهای دولتی در این کشور که ماه گذشته میلادی رخ داد، همچنان بر روی میز قرار دارد. اما توجه به این اقدام که اعضای کنگره آمریکا نیز نسبت به آن تردید دارند، همچنان در انتظار نتایج مذاکرات ژنو است. وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه تاکید کردند که هرگونه توافقی باید مورد تایید بوده و شامل اعلام عواقب عدم اجرای آن از سوی طرفین نیز باشد.

مساله مجوز سازمان ملل برای استفاده از زور در سوریه کمتر از 24 ساعت پس از آنکه روسیه اولین بار پیشنهاد خود را برای کنترل بین المللی تسلیحات شیمیایی سوریه مطرح کرد اعلام شد. فرانسه سریعا پیش نویس قطعنامه‌ای را که شامل انجام اقداماتی ضروری علیه سوریه بود، فراهم کرد که به صورت تلویحی به استفاده از نیروی نظامی اشاره داشت. این پیش نویس همچنین شامل یک شرط است که به ارجاع مقام‌های سوری به دادگاه جرایم بین‌المللی مربوط است اما این شرط در جریان مذاکرات ژنو 2 قابل حذف است. با این حال مقام‌های ارشد آمریکایی گفتند که انتظار دارند تا قطعنامه‌ای از جانب سازمان ملل ظرف چند هفته از توافق ژنو 2 مورد تصویب قرار گیرد. این مقام‌ها اعلام کردند که یکی از اقدامات احتمالی در جریان تصویب این قطعنامه انتقال زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی سوریه به روسیه با تایید جامعه بین‌المللی است؛ جایی که این تسلیحات در نهایت منهدم می‌شوند.
مرجع : ايسنا