به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۱۶۲۷۹

افخم: نامه اوباما تبریک به روحانی بود

گروه سياسي: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره باطل اعلام شدن تحریم های اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی ایران و 17 شرکت وابسته به آن با حکم یک دادگاه ، گفت: برداشتن تحریم‌ها علیه ایران یکسری موازین قضایی و قانونی خود را دارد و باید این روند ادامه پیدا کند تا به نتیجه لازم برسد.
افخم: نامه اوباما تبریک به روحانی بود
مرضیه افخم درباره اعضای تیم هسته‌یی جدید برای مذاکرات ایران و 1+5، ادامه داد: همزمان با تنظیم کارشناسان و طی مراحل داخلی در وزارت خارجه اسامی اعضای تیم دقیق اعلام خواهد شد و پیش از این اطلاع‌رسانی فعلا در این باره انجام نمی‌شود. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره انتشار اخباری مبنی بر نامه اخیر اوباما به رییس‌جمهور کشورمان، اضافه کرد: آنگونه که در خبرها مشاهده کردیم این نامه رد و بدل شده است. نامه مربوط به تبریک به انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس‌جمهور کشورمان بود و ایشان هم در پاسخ ضمن تشکر، نکاتی را در حوزه های مختلف مورد نظر بیان کردند. سازوکار تبادل اینگونه نامه‌ها از کانال‌های دیپلماتیک جاری انجام می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام از طریق سفارت سوییس در تهران انجام شده است گفت: از طریق کانال های دیپلماتیک جاری این کار صورت گرفته است.

افخم در پاسخ به سوالی درباره دیدارهای رییس‌جمهور کشورمان در سفر آتی به نیویورک، گفت: هیچگونه برنامه‌ای برای دیدار با مقامات آمریکایی در برنامه سفر رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک وجود ندارد؛ چنانچه در چارچوب 1+5 روند کار به سمتی پیش برود که لزوم این کار به وجود آید در این چارچوب این ملاقات انجام می‌گیرد. وی ادامه داد: مجمع عمومی یکی از مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی است که با توجه به سطح کشورها در این مجمع و حضور جمعی از سران و وزرای خارجه این یک رویداد منحصر به فرد است. درباره دیدارها و زمان‌بندی آن در زمان مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود چون اکنون کارهای لازم در حال انجام است تا زمان ملاقات‌ها و سخنرانی‌ها تنظیم شود. اطلاع‌رسانی مطابق با حضور رییس‌جمهور کشورمان به نیویورک اعلام خواهیم کرد.

افخم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر انجام دیداری در حاشیه نشست عمومی مجمع سازمان ملل بین حسن روحانی و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس، گفت: قطعا ملاقات و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور در دستور کار است و سایر خبرسازی‌ها در این زمینه بی‌اساس است. سخنگوی وزارت امور خارجه توضیح داد: دولت انگلیس در پی آغاز به کار دولت یازدهم نامه‌ای را برای آقای روحانی فرستادند، پاسخ آن نامه داده شد، علاقه‌مند‌ی آنها برای ارتقای روابط اعلام شده،‌ ما هم این مورد را بررسی می‌کنیم و متناسب با مقررات و قوانین خود پس از بررسی‌ها، نظراتمان را اعلام خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری درباره نامه اوباما به رییس‌جمهور کشورمان و موضوع آن و همچنین لحن اظهارات اخیر اوباما پرسید که افخم پاسخ داد: نامه دریافت شده اما این نامه درباره سوریه نبوده است. این نامه پیام تبریکی بود که پاسخ آن ارسال شده است. درباره لحن آمریکایی‌ها باید گفت متاسفانه دولت آمریکا هنوز زبان تهدید را برای گفت‌وگو با ایران دارد. ما اعلام کرده‌ایم که این زبان باید به زبان تکریم باز گردد. پافشاری بر مواضعی که غیرمنطقی و غیرواقعی است نتایجی را در بر نخواهد داشت. آمریکا منافع و سیاست خارجی خود را گروگان منافع گروه‌های فشار کرده است و ما امیدواریم واقع‌بینی به سیاست خارجی آمریکا باز گردد.

وی همچنین درباره انتشار فیلمی در اینترنت مبنی بر حضور یک ایرانی در سوریه و اینکه گفته در سوریه فعالیت نظامی انجام می‌دهد، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه حضور نظامی رسمی در سوریه نداریم، اگر فیلمی نیز منتشر می‌شود باید در چارچوب دیگری بررسی شود.

۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۱۱
زنده باد بانو افخم (129428)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۵:۱۹
امیدوارم سخن خانم افخم درست بوده باشد.
در هر صورت ایران و آمریکا باید در قضیه هسته ای با هم مذاکره داشته باشند و این بحران را پایان بدهند و مردم نیز لطمات این موضوع را نبینند.

امیدوارم بحران در کشور سوریه نیز پایان پیدا کند،هرچند جامعه جهانی به فکر پایان دادن به این بحران نیست و هرکشوری در این دریای خون دارد منافع خود را پیگیری می کند.
روسیه که فقط به فکر پایگاه های نظامی خود است و آمریکا نیز فقط به فکر امنیت اسرائیل و تضمین ادامه اشغال منطقه جولان توسط اسرائیل است و مثل اینکه با روی دادن فاجعه شیمیایی در 21 آگوست مذاکره با ایران نیز بر دیگر منافع آمریکا اضافه شده است.

فقط این دریای خون است که هرروز رنگین تر می شود. (129434)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۲۶ ۱۷:۰۱
مرد که میگن یعنی امریکا هم قدرتشو داره تحریم کنه هم انقدر هم جسور است که اوباما تبریک میگه ولی در کشور خودمان بعضی ها هستند که شعار مرگ بر امریکا میدن مملکت رو هم به ورطه بدبختی کشوندند و از همه جالبتر اینکه گرین کارت امریکا هم دارند (129497)