به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۰۸ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۶۳۴۸۳

انفجار بمب در مسیر عزاداران اربعين

انفجار بمب در مسیر عزاداران اربعين
گروه جامعه: صبح امروز (سه‌شنبه) ساعت ۱۰ به وقت محلی در منطقه خانقین در استان دیالی عراق، بر اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای دو نفر شهید و یک نفر دیگر زخمی شد. این انفجار در مسیر عزادارانی که به سمت کربلا راهی بودند، رخ داد و پس از آن نیروهای امنیتی جاده را بستند.

توصیه آیت الله سیستانی به زائران و خادمان پیاده‌وری اربعین درباره نظم و نظافت
در پی استفتائی که از دفتر حضرت آیت الله سیستانی در خصوص برخی مسائلی مربوط به نظافت عمومی مسیر اربعین شده، ایشان بر رعایت نظم و نظافت عمومی تاکید کرد. متن جواب معظم له نیز به شرح زیر است: همگی باید نظافت را عایت کنند؛ همچنان که در حدیث شریف آمده نظافت بخشی از ایمان است. همچنین همگی باید برای برگزاری زیارت اربعین به بهترین شکل و تأمین آسایش و سلامت زائران همکاری کنند. چقدر تصویر و صحنه اربعین زیباست زمانی که با نظافت و نظم همراه باشد و این دلیلی بر ادب زائران و رفتار شایسته آنان خواهد داشت. از درگاه الهی موفقیت همگی را در ادای زیارت با آداب آن و قبولی آن را به بهترین شکل مسئلت می جوییم.


تعداد زائران کشته‌شده به ۱۱ نفر رسید
 سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد زائران کشته‌شده در تصادف ون با اتوبوس به ۱۱ نفر رسید.
به گزارش ایلنا، مجتبی خالدی در ارتباط با جزئیات تصادف دو دستگاه ون با اتوبوس گفت: این حادثه ساعت ۹ صبح امروز (دوشنبه ) در کشور عراق بین کوت و جسان رخ داده است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: متاسفانه در این حادثه ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند و  ۱۵ نفر مجروح شدند.

 دیدار جهانگیری با استاندار نجف
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور امروز سه شنبه ٨ آبان ماه در دیدار با سید جواد الیاسری استاندار نجف یکی از مهم ترین اهداف سفرش را قدردانی از دولت و ملت عراق در این کشور به خاطر پذیرایی از بیش از ٢ میلیون ایرانی توصیف کرد و گفت: باید از مراجع بزرگ تقلید نجف که با راهنمایی های خود باعث برگزاری بهتر این مراسم معنوی شده اند تشکر کرد.

جهانگیری: مردمی بودن از ویژگی‌های اصلی راهپیمایی اربعین است
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در بدو ورود به فرودگاه نجف اشرف در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت:
اربعین امروز به عنوان یک نماد بسیار مهم در جهان اسلام تبدیل شده است و میلیون‌ها مسلمان عاشق امام حسین (ع) در این روز در مراسم اربعین و این راهپیمایی عظیم شرکت می‌‌‌کنند. این راهپیمایی به یکی از نمادهای قدرت ملت مسلمان به خصوص مردم و دولت ایران و عراق تبدیل شده است.
*مراسم راهپیمایی اربعین احیاگر اسلام ظلم‌‌‌‌ستیز و اسلامی است که به دنبال آزادی و نه گفتن به هر گونه ظلم است که حضرت اباعبدالله (ع) این مکتب را ترویج کرد و این مراسم روز به روز پرشکوه‌‌‌‌تر و با وسعت بیشتری در دنیا معرفی می‌‌‌شود.
*این انتظار وجود دارد که دولت نیز در این مراسم در کنار مردم باشد و حضور من در این سفر بیانگر این است که وقتی این تعداد از مردم ایران در این مراسم شرکت می‌‌‌‌کنند، باید اطمینان خاطر داشته باشند که دولت در کنار آنها است و در همه صحنه‌‌‌هایی که ملت حضور دارند، دولت نیز آنان را همراهی می‌‌کند.
*مردم عراق به خوبی پذیرای زائران هستند و هیچ حادثه امنیتی که بر خلاف مصالح مردم باشد تاکنون رخ نداده که این بیانگر اقتدار دولت عراق است و امیدوارم دولت جدید این کشور موفق شود روز به روز پیشرفت بیشتری داشته باشد.
*ما به عنوان کشوری که بیشترین زائر را در ایام اربعین به عراق اعزام می‌‌‌‌‌‌کنیم باید به دولت میزبان کمک کنیم که ویژگی مردمی بودن این مراسم حفظ شود.


پاسخ دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به برخی برنامه های تخریبی در صدا و سیما:
زائران اربعین، خود شاهدان خدمات رسانی دولت هستند


*اربعین امسال نیز فرارسید و همانند سالیان گذشته میلیون ها ایرانی شیفته سالار شهیدان عازم کربلا شدند تا ضمن ابراز ارادت عملی به اباعبداله الحسین (ع) ، سهمی سترگ در برپایی بزرگترین مراسم مذهبی جهان داشته باشند.
* در این میان ، دولت که برخاسته از مکتب سرور آزادگان است و خود را خادم شیفتگان حسینی می داند، از ماه ها پیش و درقالب ستاد اربعین همه کوشش خویش برای آماده سازی بسترها و زیرساختهای لازم جهت تشرف بیش از دو میلیون زائر به سمت عتبات عالیات را به عمل آورده است،
 *اما متاسفانه معدودی از رسانه های خاص و در رأس آنها برخی برنامه های صدا و سیما در میان تعجب همگان ضمن برقراری ارتباط «زنده» به جای پخش برنامه های معنوی و سخنان کارشناسان فرهنگی ـ مذهبی، آنتن را در اختیار افراد سیاسی و کینه توز قرار داد و آنان نیز کوشیدند با برجسته کردن ناروای برخی حاشیه ها ، خدمت رسانی خادمان اباعبداله الحسین (ع) به زائران را مخدوش و مورد تردید قرار دهند.

*به عنوان نمونه، در یکی از این برنامه ها که توسط یکی از افراد شهره به مخالفت با دولت، مدیریت می شود کارشناس مدعی شد دولتمردان ، بهره معنوی از سفره اربعین نبرده و صرفا به سفره داری می پردازند.

*این رویکرد مغایر منافع ملی در صدا و سیما با هدف تخریب و تضییع زحمات و خدمات دولت و ناکارآمد نشان دادن آن به جامعه، متاسفانه تبدیل به راهبرد و رویه ای ثابت شده و در هر برهه ای به یک بهانه و حتی با توسل به بهانه سازی تکرار می شود. این بار نیز، برخی کاستی ها در ارائه ارز به برخی زوار اربعین، دستاویزی شد تا این جریان ، تمام خدمات ارائه شده از سوی نهادهای دولتی به زوار اربعین حسینی (ع) را نادیده بگیرند و اینگونه القا کنند که دولت نسبت به مراسم پرشکوه اربعین بی تفاوت است.

*این روش که با نادیده گرفتن خدمت رسانی گسترده دستگاه های اجرایی و به بهانه برخی کاستی ها- که قطعا باید برطرف می شده ـ دولت، آماج سهمگین ترین تهمت ها، دروغ ها و تخریب های جهت دار قرار گیرد، در تعارض آشکار با منویات مقام معظم رهبری است که همگان را از آن برحذر داشته اند و بارها خطاب به رسانه های تندرو و به ویژه مسئولان صدا و سیما در این خصوص هشدار داده اند که از تزریق ویروس بدبینی در جامعه پرهیز کنند.
*رویکرد تخریبی مبتنی بر دروغ و تجاهل در قبال خدمت رسانی دستگاههای اجرایی در حالی است که مدیران و مسئولان ارشد صدا و سیما و برخی رسانه های همسوی آن، به خوبی از خدمات ارائه شده از سوی تمام دستگاههای دولتی در همه حوزه ها برای هرچه با شکوه تر برگزار شدن مراسم معنوی اربعین حسینی (ع) اطلاع دارند
*در ادامه برای تنویر افکار عمومی ملت شریف ایران به طور گذرا به برخی از خدمات ارائه شده دولت در هرچه باشکوه تر برگذار شدن این مراسم معنوی اشاره می شود:
*تسهیل صدور و کاهش هزینه ویزا ، تامین امنیت توسط نیروهای اطلاعاتی ، انتظامی و نظامی ،  تقویت زیرساخت ها در استان ها و محورهای مرزی همجوار با عراق ، ساخت و بهبود وضعیت جاده های مواصلاتی ، پارکینگ ها ، کنارگذرها ، تامین بهداشت محیط ، بیمه زائران ،  ارائه خدمات پزشکی و دارو ، توزیع آب شرب و بهداشتی و...

آماده باش پلیس برای موج بازگشت زائران اربعین
فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: امسال برای نخستین بار از توربین‌های خنک کننده در محوطه‌های پرتجمع مانند گیت‌ها استفاده کرده‌ایم. همچنین تعداد گیت‌ها نیز افزایش داشته و تعداد مأموران افتخاری زن یگان ویژه نیز بیشتر شده است تا خدمت دهی به زائران با سرعت بیشتری انجام شود. مأموران ما در این ایام به زائران نیز در حمل بار و لوازم خود کمک خواهند کرد.