به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۵ - ۱۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۱ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب : ۱۶۷۱۶

اوباما سه‌شنبه چه پیامی به‌اسد خواهد‌داد؟

گروه بين الملل: یک مقام کاخ سفید در آستانه گفتگوها در شورای امنیت سازمان ملل به منظور اجرای برنامه خلع سلاح شیمیایی سوریه، اعلام کرد اگر این کشور به طرح روسیه-آمریکا برای تحویل زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود پایبند نباشد، آمریکا حمله نظامی به سوریه را منتفی نمی‌داند.
اوباما سه‌شنبه چه پیامی به‌اسد خواهد‌داد؟
به گزارش خبرگزاری ریانووستی از واشنگتن، بن رودس معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما گزینه اقدام نظامی آمریکا و متحدان‌مان را کنار نگذاشته‌ایم». انتظار می‌رود واشنگتن و مسکو در مذاکرات این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل بر سر مفاد یک قطعنامه شورای امنیت که تبعیت دمشق را از طرح آمریکا-روسیه به اجرا درخواهد آورد به بحث و مشاجره بپردازند؛ طرحی که هفته گذشته در ژنو تهیه شد.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد پنج عضو شورای امنیت روز جمعه دیدار کردند تا درباره قطعنامه‌ای در خصوص سلاح‌های شیمیایی سوریه گفتگو کنند. واشنگتن امیدوار است بتوان این قطعنامه را این هفته به رای گذاشت. رودس افزود دولت باراک اوباما به تلاش برای تصویب قطعنامه‌ای ادامه خواهد داد که اگر بشار اسد به طرح واشنگتن-مسکو برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی خود تحت کنترل بین‌المللی برای نابودی نهایی آنها پایبند نباشد، شامل گزینه اقدام نظامی خواهد بود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته اعلام کرد تهدید توسل به زور در یک قطعنامه قابل قبول نیست؛ موضعی که مطابق با مخالفت همیشگی این کشور با مداخله نظامی خارجی در جنگ داخلی سوریه است. رودس می افزاید اوباما در سخنرانی روز سه‌شنبه خود در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام خواهد کرد اگر اسد و دولت وی با تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای از بین بردن زرادخانه شیمیایی سوریه همکاری نکنند، باید با «پیامدهایی» مواجه شوند.