به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : ۱۹۳۶۷
شیوع بیماری فلج اطفال در میان کودکان سوری

برکناری ناگهاني معاون نخست‌وزیر سوریه

گروه بين الملل: قدری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه به خاطر آن چه عمل نکردن به وظایف خود و اقدام‌هاي بدون هماهنگی با دولت در خارج از سوریه خوانده شد، از سمت خود برکنار شد.
برکناری ناگهاني معاون نخست‌وزیر سوریه
برکناری جمیل پس از دیدار با مسئولان آمریکایی در سوئیس صورت گرفته است. او جزو آن گروهی است که دولت سوریه آن را ''اپوزیسیون ملی‌گرا'' مي‌نامد. تلویزیون دولتی سوریه در خبری فوری اعلام کرد: ''برکناری جمیل به دلیل غیبتش از محل کار خود بدون اجازه قبلی و پی گیری نکردن وظایفش که به عنوان معاون اقتصادی به او واگذار شده آن هم در شرایطی که کشور در آن قرار دارد صورت گرفته است. او علاوه بر این خارج از وطن دست به فعالیت هایی بدون همانگی با دولت زده و از چارچوب حکومتی و ساختار کلی کشور خارج شده است.

مسئولانی از آمریکا و خاورمیانه به رویترز گفتند: جمیل روز شنبه گذشته در ژنو با رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه، دیدار و گفت و گو کرد. دو طرف درباره کنفرانس بین المللی صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو-۲ گفت و گو کرده اند. یک مسئول از خاورمیانه در این باره گفته است: ''فورد پس از دیدار با مسئولان روس در مسکو با جمیل دیدار کرد. این دیدار طولانی بود و جمیل پیشنهادهایی در باره کنفرانس ژنو۲ ارائه داد که از نظر فورد، قابل اجرا نیستند. جمیل همچنین دست به تلاشی بی فایده زد تا از حمایت طرف آمریکایی به منظور پیوستنش به صف اپوزیسیون در مذاکرات ژنو برخوردار شود. ''

آمریکا و روسیه بر سر برگزاری کنفرانس بین المللی صلح سوریه به توافق رسیده اند. برگزاری این کنفرانس مورد حمایت قدرت‌هاي غربی و عربی قرار گرفته است اما به دلیل ابهام در حضور دولت و مخالفان سوری در این کنفرانس، زمان آن هنوز مشخص نشده است.

شیوع بیماری فلج اطفال در میان کودکان سوری

در همين حال، سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع بیماری فلج اطفال در سوریه هشدار داد و اعلام کرد که این بیماری در میان کودکان سوریه در حال انتشار است. فلج اطفال بیماری به شدت واگیرداری است که از راه آب و غذا مي‌تواند به سرعت در میان کودکان زیر ۵ سال منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اولیور روزنباور سخنگوی برنامه مبارزه با فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت گفته است که آزمایش‌ها نشان داده از ۲۲ کودک مشکوک به بیماری فلج اطفال در شمال سوریه، ۱۰ تن به این بیماری مبتلا هستند. روزنباور افزود: ۱۲ کودک در استان دیرالزو نیز مشکوک به ابتلا به فلج اطفال هستند که نتیجه آزمایش‌هاي پزشکی آن‌ها تا چند روز دیگر مشخص مي‌شود.

پیش از این سازمان یونیسف اعلام کرده بود که دو و نیم میلیون کودک سوری از زمان آغاز بحران کشورشان، از سال ۲۰۱۱ در مقابل فلج اطفال واکسینه نشده اند. نبود بهداشت مناسب و حضور صدها خانواده سوری در کمپ‌هاي آوارگان، خطر شیوع بیماری را بیشتر مي‌کند. از سال ۱۹۹۹ این نخستین باری است که فلج اطفال خود را در سوریه نشان مي‌دهد.