به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۷:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۱۶۹۲۳
یک استاد دانشگاه:

اینترنت کانال‌غیرقابل‌اعتماد برای ازدواج است

گروه جامعه: عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: ازدواج اینترنتی همچون ازدواج خیابانی تعبیر نادرست و نامفهومی است.
اینترنت کانال‌غیرقابل‌اعتماد برای ازدواج است
حجت الاسلام دکتر کریم جباری  افزود: آسیب‌ آشنایی‌های اینترنتی به فضای مبهم و آلوده و تاریک فضای مجازی مربوط می‌شود و مشکل آشنایی‌های اینترنتی دروغ‌ها و سوء استفاده‌ و ظاهرسازی‌ها و پنهان کاری هاست و به جز در موارد استثنایی، اینترنت یک کانال غیرقابل اعتماد و به شدت آلوده و آسیب پذیر برای آشنایی افراد به منظور ازدواج است. وی اظهارکرد: در فضای مجازی هیچ اطمینانی از اطلاعات و تصاویر و فایل‌های صوتی و سن و سال و مشخصات دقیق طرفین وجود ندارد و شخصیت واقعی طرفین در هاله‌ای از ابهامات قرار دارد.

این استاد دانشگاه گفت: هنگامی که در زندگی واقعی افرادی با هم آشنا می‌شوند و بعدها ازدواج می‌کنند، مشکلات مختلف و اختلافات و ناسازگاری‌های عجیبی ظاهر می شود،‌ در حالیکه چگونه دو نفر می‌توانند تنها از طریق نوشته یا تصویر و صدا، شخصیت پیچیده و گذشته مبهم و وضعیت روحی و روانی یکدیگر و تیپ شخصیتی طرف مقابل را چنان که هست به شکل مطلوبی بشناسند.

وی یادآور شد: معمولا ارتباطات اینترنتی افراد با جنس مخالف اگرچه به بهانه‌های عشق یا ازدواج تداوم می یابد؛ ولی در بیشتر مواقع وسیله‌ای است برای نفوذ و کسب اطلاعات خصوصی و سوء استفاده‌های مالی و اغفال و انحرافات اخلاقی و غالبا حتی اگر شکل جدی داشته باشد در ادامه به تفریحات ناسالم و لذت کاذب و مشکلات بغرنج عصبی تبدیل می‌شود و مقدمه‌ای برای انحرافات جنسی در بیرون از فضای مجازی خواهد شد.

عضوهیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: اینترنت بخشی ضروری از زندگی مردم شده است و علاوه بر افراد خیر، والدین و افراد ذی نفوذ که باید زمینه ساز ازدواج جوانان و آشنایی آنان در فضای سالم بشوند، سایت‌های اینترنتی هم می تواند کارایی خاص خودش را داشته باشد؛ این در حالیست که این سایت‌ها باید با دقت و وسواس و ضوابط دقیق و توسط افراد متاهل و مجرد با شرایط سنی خاص اداره شود و مجموعه‌ای وجود داشته باشد که به کار این افراد نظارت کافی داشته باشند تا زمینه‌های لغزش و نفسانیت و اغراض فاسد برای گردانندگان این سایت‌ها ایجاد نشود. وی تاکید کرد: این سایت‌ها باید زیر نظر حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه و نیروی انتظامی و قوه قضاییه فعالیت کند و همیشه مورد نظارت و کنترل و حمایت قانونی قرار داشته باشد.

جباری در مورد عوامل گرایش افراد به ازدواج‌های اینترنتی افزود: بسیار نادر اتفاق افتاده که آشنایی اینترنتی به ازدواج ختم شود و معمولا شکل تفریحی دارد و گروهی از جوانان برای پرکردن اوقات فراغت به شیوه ناسالم از آن استفاده می کنند و گروهی دیگر از جمله افراد بزهکار و باندهای فحشا نیز برای اخاذی و مردم آزاری به بهانه و سرپوش ازدواج های اینترنتی اهداف شوم خود را عملی می سازند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: با توجه به ضعف ارتباطات اجتماعی و سوء تفاهم زیاد در این عرصه و غیرقابل اعتماد بودن مخاطبان و دروغ پردازی و ظاهرسازی سایت‌های همسریابی، انتخاب همسر به شیوه معقول و سالم با معضلات عدیده همراه است و به همین ترتیب جای خالی والدین و بستگان و افراد خیر و دلسوز را که باید بانی خیر و عامل وصلت زوج های جوان باشند، افرادی پر می‌کنند که پشت سایت‌های آبرومند و کلوپ‌های به ظاهرعلمی و فرهنگی و یا مذهبی مخفی شده‌اند و دام های زیبا و وحشتناکی برای برخی دختران و پسران جوان می گسترانند که در دراز مدت زندگی و عفاف و سرمایه مادی و معنوی آنان برباد می رود.

وی در مورد کاربران سایت‌های اینترنتی افزود: بخشی از این کاربران سایت‌های همسریابی یا دوست‌یابی اینترنتی برای مقاصد تفریحی و یا کنجکاوی و برخی به طور تصادفی و افراد زیادی برای اغراض نادرست و سوء استفاده‌های مختلف وارد این سایت‌ها می شوند.

جباری خاطرنشان کرد: مشکلات ارتباط سالم و طبیعی و معقول برای همسریابی در جامعه ما آن قدر زیاد است که جوانان پاک و متعهد هم به سختی می‌توانند بعد از ماهها و سالها همسرمناسبی برای خود انتخاب کنند، اما روحیه منزوی و شرم و حیای افراطی برخی از جوانان نیز سبب می‌شود که به سایت‌ها و کلوپ‌های اینترنتی هجوم بیاورند که اتفاقا سایت‌های اینترنتی برای این قبیل افراد آسیب پذیری بیشتری دارد و معمولا باعث می‌شود که روحیه منزوی و گوشه گیرانه‌شان مخفی بماند و بر مشکلات شخصیتی شان سرپوش گذاشته شود و به افرادی چند شخصیتی تبدیل می‌شوند که مطمئنا در زندگی واقعی نیز ازدواج موفقی نخواهد بود.

استاد دانشگاه اظهار کرد: اصولا افراد در فضای زنده و به شیوه معقول و سالم و طبیعی باید با هم آشنا شوند و این آشنایی به منظور ازدواج باشد و نه آن که به تفریح و سرگرمی‌های لذت بخش و اعتیاد آور و وابستگی عاطفی گناه آلود بدون ازدواج تبدیل شود؛ البته در موارد کنترل شده‌ای، اینترنت و تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی می تواند مکمل آشنایی ضروری و سالم باشد ولی ارتباط چهره به چهره و واقعی در جمع اعضای فامیل کمک بیشتری برای شناخت بهتر و کامل تر طرفین فراهم می کند.

وی در خاتمه گفت: استمرار ارتباطات با تلفن همراه یا اینترنت عموما به بحث‌های حاشیه‌ای و انحرافی و گناه آلود و خصوصی و ابراز عواطف عاشقانه افراطی غیر واقعی تبدیل می شود و جملات عاشقانه فراوانی که از قبل طراحی و تکثیر شده و در سایت‌های اینترنتی و سایت‌های مربوط به پیامک‌های عاشقانه وجود دارد، به طور مستمر و فله‌ای به همدیگر فرستاده می شود و رابطه سالم را به لذت و هوس و خیال بافی و فشار عصبی و انحراف جنسی آلوده می سازد.
مرجع : ایسنا

۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۳:۱۱
دقیقاً همین طوره. متن بسیار کامل و پُرباری بود. ممنون از سایت بهار. (134964)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۶:۱۵
کاملا مخالفم. انسان یا از طریق اینترنت-محل کار-دانشگاه-فامیل و... با انسان دیگری آسنا میشه. مهم شناخت بعد از این آشنایی است! حالا چه فرق میکنه کجا و از چه طریق! چه بسا اون دوستی که از طریق اینترنت باهاش آشنا بشیم بهتر از فامیل آدم باشه! (135101)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ۱۶:۱۷
اتفاقا اینترنت از همه اینهایی که نام بردید بهتره. من خیلی ها رو میشناسم که از طریق دوستی اینرنتی ازدواج موفق داشتند و خیلی از دوستای فامیل هم طلاق گرفتند. مهم درست استفاده کردنه. (135104)