به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۴:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : ۱۷۳۸۲۶

راه‌اندازی قطار تهران - رشت از فردا پنجشنبه

گروه جامعه: قطار مسیر تهران- رشت در راستای گسترش خدمات ریلی مسافری از فردا پنجشنبه راه اندازی می‌شود.
راه‌اندازی قطار تهران - رشت از فردا پنجشنبه
قطار سالنی از ۱۶ اسفند ماه ۹۷ در مسیر تهران – رشت و بالعکس به صورت روزانه راه‌اندازی می‌شود. قطار یاد شده ۸ صبح از تهران و ۱۸:۰۰ عصر از رشت حرکت کرده و در ایستگاه‌های بین راهی توقف ندارد. بهای بلیت مبدأ-مقصد و یک طرفه این قطار ۵۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال است که در حال حاضر با تخفیف و به قیمت ۴۰۰ هزار ریال به فروش می‌رسد. مسافران برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بهای بلیت، تخفیفات، نحوه‌ی خرید بلیت و طرح‌های مربوط به سفرهای گروهی می‌توانند علاوه بر مراجعه به سایت www.raja.ir، با سامانه‌ی ارتباط با مشتریان این شرکت از طریق تلفن ۱۵۳۹ تماس بگیرند.
 
بهره برداری از راه‌آهن رشت با حضور روحانی
قطار رشت پس از بهره برداری رسمی از راه آهن مسیر قزوین - رشت توسط رئیس جمهوری، نخستین حرکت خود را عصر چهارشنبه با انتقال 120 نفر از اعضای خانواده شهدا به مشهد آغاز کرد
 
با افتتاح و بهره برداری از راه آهن قزوین - رشت، نخستین مسافران این خط ریلی با هزینه سازمان برنامه و بودجه کشور راهی مشهد مقدس شدند. رئیس جمهوری، جمعی از وزیران و اعضای هیات دولت امروز و فردا (چهارشنبه و پنجشنبه) در قالب سفر استانی مهمان گیلانی ها هستند. صبح امروز دکتر روحانی با حضور در جمع مردم استان در ورزشگاه شهر لاهیجان سخنرانی کرد. راه آهن قزوین - رشت نیز عصر امروز به طور رسمی با حضور حجت الاسلام روحانی راه اندازی شد. این خط ریل، با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای مسافربری و 120 کیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان می رسد. همچنین تعداد 9 ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است. این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است. ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1385 آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه 10 میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و 800 هزار مسافر را جابجا کند. خط ریلی قزوین - رشت 53 دستگاه تونل به طول 22 کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و 430 متر روی سد منجیل است. برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از 25 کیلومتر تونل، حدود 9 کیلومتر پل بزرگ، 22 میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و 850 میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود. اول آذرماه امسال قطار قزوین - رشت حرکت آزمایشی خود را با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایستگاه قزوین آغاز کرده بود. رئیس جمهوری پیش از این نیز در اواخر فروردین ماه سال 94 در پانزدهمین سفر استانی خود و نیز اوایل فروردین ماه سال 96 برای بهره برداری از چندین پروژه مهم عمرانی و صنعتی، به گیلان سفر کرده بود