به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۱۵:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۹۲۹۶
در اعتماد مردم نبايد تردید ایجاد كردد

نصب بیلبوردهای‌صداقت‌آمریکایی غیرقانونی‌بود

گروه سياسي: سخنگوی وزارت خارجه در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران درباره نصب بیلبوردهایی با عنوان "صداقت آمریکایی" در شهر تهران و با تصاویری درباره مذاکره ایران و آمریکا و انتظار دستگاه دیپلماسی کشورمان از مسوولان و مردم قبل از مذاکرات با 1+5 گفت: هر رویکرد و سیاستی که اعمال می‌شود طبعا موافق 100 درصدی نخواهد داشت اما آن چه که اهمیت دارد و رییس‌جمهور نیز به آن اشاره کرده است این است که مخالفت‌ها در چارچوب قانون و براساس رعایت اصول بازی سیاسی باشد.
نصب بیلبوردهای‌صداقت‌آمریکایی غیرقانونی‌بود
مرضیه افخم افزود: چنان چه براساس قانون و رعایت این اصول هرگونه مخالفتی صورت گیرد و نقدها در این چارچوب‌ها انجام شود همواره این نقدها شنیده خواهد شد. قطعا نظرات کسانی که دیدگاه‌های مخالفی دارند شنیده می‌شود. امیدواریم مسیر اظهارنظرها به سمت تامین منافع ملی باشد. به اعتماد مردمی نسبت به گروه مذاکره کننده و هیات دیپلماسی ایجاد تردید نشود و رسیدن به این مسیر نیازمند کار جمعی است. رسانه‌ها مسوولیت دارند که اعتماد مردمی نسبت به آن چه که در حوزه سیاسی در حال انجام است خلل و خدشه‌یی وارد نشود. تحلیل‌گران و گروه‌ها نیز در چارچوب قانون و براساس مبانی مشخص فعالیت کنند و به سمت شکل‌گیری بازی زیبای سیاسی پیش رویم که در آن همه گروه‌ها منافع ملی را مقصد اقدامات خود بدانند.

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا وزارت خارجه بررسی کرده است که چه کسی بیلبوردهایی با عنوان "صداقت آمریکایی" را در معابر شهر تهران نصب کرده است؟ گفت: پیش از این که وزارت خارجه درگیر این موضوع شود شهرداری تهران و نهادهای داخلی موضوع را بررسی کردند که کار غیرقانونی صورت گرفته بود و هماهنگی‌های لازم درباره نصب آن‌ها انجام نشده بود. در عین حال امیدواریم همه اظهارنظرها و طرح دیدگاه‌ها مبتنی بر چارچوب قانونی و با رعایت اصول و احترام به موضوع اعتماد مردم به گروه مذاکره‌کننده باشد اگر این چارچوب‌ها در نقدها مورد توجه قرار گیرد همه امکان اظهارنظر و نقد را دارند و مسیری که برای گفت‌وگوها تنظیم شده هم ادامه پیدا خواهد کرد. امیدواریم اقدام در چارچوب قانون بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد و همه نهادهای ذی‌ربط هم براین اساس به مسوولیت‌های خود عمل کنند.

وی درباره نامه اتحادیه اروپا به بیش از 12 شرکت مبنی بر این که بحث تحریم‌ها با ایران هم‌چنان حفظ شود، اظهار کرد: اخبار مختلفی در این باره منتشر می‌شود که تصمیم‌گیری و اعلام نظر منوط به نظر مراجع رسمی این کشورهاست؛ اما در عین حال باید در نظر داشت رویکرد شکست خورده‌یی در گذشته اعمال شد که بحث فشار و مذاکره بود. امیدواریم طرف‌های مذاکره کننده مجددا به این رویکرد شکست خورده روی نیاورند چرا که ناکارآمدی خود را نشان داده است و طبعا نگاه‌هایی که باید دنبال شود نگاه به آینده است. ما مذاکره برای نتیجه را مطرح کرده‌ایم. البته در مذاکرات گذشته ما با 1+5 شاهد رویکرد مذاکره برای مذاکره نبودیم. امیدواریم این مباحث صرفا در حوزه خبر و رسانه بماند و آن‌ها که به دنبال رویکرد ناکارآمد گذشته هستند خود را با مسیر جدید و تعامل میان دو طرف برای رسیدن راه‌حل عادلانه، منطقی و مبتنی بر رفع نگرانی‌های متقابل با تامین حقوق کامل هسته‌یی ایران تطبیق دهند.

وي درباره مذاکرات سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارزیابی ایران گفت: ایران همواره بر همکاری با آژانس تاکید داشته و نهایت تلاش خود را برای شفاف‌سازی و رفع ابهامات و پاسخگویی به سوالات انجام داده است. در دولت جدید و متناسب با رویکردی که در مذاکرات با 1+5 داشتیم نیازمند این بوده و هستیم که این مذاکرات و رویکرد جدید خود را در تعاملات ایران و آژانس هم نشان دهد. در این چارچوب سفر آقای عراقچی به وین و گفت‌وگو با آمانو تنظیم شد. ایران امیدوار است که این رویکرد جدید تقویت کننده و تسهیل کننده مسیر همکاری‌های ایران و آژانس باشد و در روندی که پاسخگوی سوالات و ابهامات است چشم‌انداز همکاری‌های بیش‌تر و مذاکرات مثبت بین ایران و آژانس را برقرار کند.

او ادامه داد: دو طرف مذاکرات را مفید و سازنده خواندند؛ در عین حال امیدواریم براساس پیشنهاداتی که به آژانس ارائه شده برای چگونگی تداوم مذاکرات و رفع ابهامات نتایج خوبی به دست آوریم و امروز در پایان این گفت‌وگوها اولین نشانه‌های این تعامل جدید را شاهد باشیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه درباره برخی اظهارات منتشر شده به نقل از وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکایی‌ها درباره این که "فریبکاری در دی ان ای ایرانی‌ها وجود دارد"، گفت: مقامات آمریکایی در این باره اعلام کردند که سوءتفاهمی رخ داده و این اظهارات دقیق منعکس نشده است. باید اظهارات واقع‌بینانه و مبتنی بر احترام به ملت ایران باشد و بر آن تاکید داریم. امیدواریم این صداها شنیده شود و رویکردها واقعی باشد و به تحولات ایران هم واقع‌بینانه و با اظهارات سنجیده پرداخته شود. او هم‌چنین درباره گزارش اخیر احمدشهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز، گفت: لحن آقای احمد شهید در ارائه گزارشش ملایم‌تر از متنی که از این گزارش در رسانه‌ها منتشر شده بود. اما پاسخی که داده‌ایم پاسخ به اصل گزارش و گزارشی مکتوب بود.

وی در پاسخ به سوالي درباره این که آیا ایران در مذاکراتش با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مانند مذاکرات با 1+5 قائل به زمان‌بندی و گفت‌وگو در چارچوب زمان مشخص است؟ پاسخ داد: ما در این مذاکرات خواهان این هستیم که گفت‌وگوها به نتیجه برسد. یکی از موضوعات مهم در این رابطه بحث زمان است. اگر زمان گفت‌وگوها کاملا باز بماند امکان سست شدن اراده‌ها و شکل‌گیری ابعاد دیگری که در روند مذاکرات اخلال ایجاد کند، وجود دارد و حتی اراده دو طرف از سوی طرف مقابل مورد سوال قرار گیرد. بنابراین به عنوان یکی از مبانی و اصولی که در رویکرد جدید ایران لحاظ شده بحث تعیین جدول زمانی است که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان مسائل پیش رود که باید در تفاهم‌های دو طرف تعیین شود. از نظر ما جدول یک زمانی‌ که کمک کند مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه برسد نشانه‌یی بر جدیت و عزم سیاسی برای حل مشکل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


مهران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۴:۴۶
با سلام خدمت سرکار خانم افخم و خبرگذاری بهار. به اطلاع میرسانم آقای قالیباف بدنبال ضربه زدن به آقای روحانی است آن بنرها را جمع کردندولی الان در ورودی شهرداری مناطق و ادارات ستادی یک بنر جدید نسب کردند. اصلا شهرداری بی صاحب بی صاحب شده . هر کسی بخواهد هر کاری بکند میکند کسی هم نیست جلوی این قالیباف. . . را بگیرد.این بنر جدید جلوی دید ارباب رجوع ها است و نگاه میکنند.بهتر است از طرف کمیسون امنیت ملی مجلس و وزارت کشور یک اخطاری چیزی به شهرداری داده شود (157204)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۵:۱۹
مگه اعتماد مردم هم برای افراطییون اهمیت دارد؟ (157270)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۵:۳۰
ما به دکتر ظریف اعتمادکامل داریم (157283)
دوستدار ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۵:۴۵
اقای ظریف وهمراهانش بدانند که اکثریت مردم به مذاکرات خوشبین هستند انشاالله موفق باشید (157301)
سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۶:۰۵
چرا نمی توانید جلو افراطیون را بگیرید اول از فضای مجازی حذفشان کنید بعد یکی یکی (157325)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۶:۲۹
خدا دست کارشکنان و سنگ اندازن بر سر راه بهبود زندگی ملت را کوتاه کند (157355)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۷:۵۷
هیچ تغییر کلی در سیاست های خارجی ایران اتفاق نیفتاده.تمام حرفهایی که مرضیه افخم می زند،عین همان حرفهایی است که مهمان پرست و عراقچی و کلاً در زمان احمدی نژاد گفته می شد،هست.
فقط آدم ها تغییر کرده اند تا مردم را گول بزنند و اگر هم تغییری رخ داده یا دهد فقط برای نجات خودشان هست. (157477)
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۰:۲۸
آقا (امین) میشه اینقدر آیه ی یاس نخونی؟!!!! (157925)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۱۸:۲۲
صدا و سیما یکی از نهادهای اصلی ایجاد بی اعتمادی است. (157505)
kave
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۲۲:۱۳
صدا و سیما تازگیا خیلی از خبرهای داخلی را سانسور میکنه
نمیدونم ضرغامی میخواد چه کسانی رو راضی نگهداره
اصن من این خبرو در سیما ندیدم (157794)
۱۳۹۲/۰۸/۰۷ ۲۳:۲۶
قیافه این خانم افخم رو هر خارجی ببینه وحشت میکنه (157882)
گیج شدیم!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۸ ۰۰:۱۴
ما که سیاست این حکومتو نفهمیدیم! با دست پس میزنن با پا پیش میکشن!!!
حرفهای افراطی برای کفن پوشانه حرفهای دیپلماتیک برای خارجیها! (157910)
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۷:۲۸
بنظر شما تحریمها قانونی بود (159297)
مشتی ماشالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۹ ۱۷:۴۲
به شتر گفتن گردنت کجه گفت کجام راسته؟ (159301)