به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۱۲ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۶۵۰۶۵
مخالفان سوری: طرح روسیه «گپ سیاسی» است

دعوت‌روسیه از ۲۸مخالف اسد برای مذاكرات

گروه بين الملل: مسکو از ۲۸ چهره شاخص مخالفان حکومت بشار اسد دعوت کرد که برای آغاز دور جدیدی از مذاكرات صلح در روسیه گردهم جمع شوند.
دعوت‌روسیه از ۲۸مخالف اسد برای مذاكرات
خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع مخالفان حکومت سوریه خبر داد که گفتگوهای مقدماتی قرار است اوائل بهمن ماه در مسکو برگزار شود. مجمع عمومی ائتلاف گروه‌های مخالفان حکومت بشار اسد قرار است از روز جمعه نشست سه روزه‌ای را در ترکیه برگزار کنند و احتمالا نحوه پاسخگویی به دعوت مسکو در این نشست بررسی خواهد شد. پیشتر دو دور گفتگوهای صلح که به ابتکار سازمان ملل برای پایان بخشیدن به جنگ داخلی سوریه برگزار شد بدون نتیجه به پایان رسید.

در همين حال دبیر کل ائتلاف ملی سوریه ديروز پنج شنبه از اقدام‌های اخیر مسکو در رابطه با بحران سوریه انتقاد کرد و اظهار داشت که پیشنهاد‌های روسیه نمی‌تواند یک طرح برای حل این بحران باشد. او طرح روسیه را یک «گپ سیاسی» توصیف کرد. نصر الحریری اظهار داشت که گفت‌و‌گو با رژیم اسد، باید شامل ضمانت‌های بین المللی و حاوی یک چارچوب عملی و آشکار باشد، در غیر این صورت این طرح نوعی تسلیم شدن در برابر اسد، اتلاف وقت و نیز گذشت از خون بیگناهان است.

وی افزود: «سفر به مسکو در حالی که اسد صد‌ها هزار نفر از شهروندان و معترضان مسالمت آمیز را در زندان‌های خود بازداشت کرده، و شهروندان سوری را با بمب‌های بشکه‌ای بمباران می‌کند، به معنی شلیک تیر خلاص به انقلاب سوریه است.» طی چند روز اخیر گزارش‌هایی درباره وجود طرحی برای حل بحران سوریه از سوی مسکو در رسانه‌های عربی و خارجی انتشار یافته که هنوز جزئیات آن منتشر نشده است.

الحریری گفت: «نمی‌خواهیم به مسکو برویم تا توقف کشتن غیر نظامیان را درخواست کنیم و بر سر زندگی آن‌ها و استفاده نکردن از آن به عنوان اهرم غشاری علیه انقلابیون، مراکره کنیم. این یک حق قانونی و انسانی است. زشت است که چنین خواسته‌هایی از بخش‌های تشکیل دهنده مذاکرات باشد. عملی کردن چنین درخواست‌هایی باید پیش پرداختی برا نشان دادن حسن نیت از سوی دولت روسیه به مردم سوریه باشد پیش از آنکه برای مذاکره بر سر انتقال سیاسی قدرت در سوریه، به مسکو برویم.»

در همین زمینه محمد قداح، معاون ائتلاف ملی سوریه گفته است: «مسکو مکان مناسبی برای برگزاری کنفرانس و مذاکرات نمی‌تواند باشد چرا که این کشور شریک اصلی رژیم اسد در قتل مردم سوریه از ابتدای انقلاب تا کنون بوده است. کشوری که کنفرانس در آن برگزار شود، باید بی‌طرف باشد و در ریختن خون سوری‌ها نقش ایفا نکرده باشد».