به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۱۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۱۱ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۹۷۶۶۳
قتل‌عام بیماران در اثر بمباران بیمارستان ادلب

فرار ۷۰۰ هزار نفر سوری از خانه‌های خود به دلیل بمباران‌های جنگنده‌های روسی

گروه بین‌الملل: ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان سوری در پی حملات نیروهای روسیه و دولت بشار اسد، طی روزهای اخیر از خانه‌های خود فرار کرده و به مرز ترکیه پناه برده‌اند.
ساکنان ادلب می‌کوشند برای نجات جان خود از منطقه بگریزند
ساکنان ادلب می‌کوشند برای نجات جان خود از منطقه بگریزند
جیمز جفری، سفیر ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن در نشستی خبری با ارائه این آمار گفت که هواپیماهای جنگی روسیه و ارتش سوریه تنها در سه روز اخیر حدود ۲۰۰ حمله هوایی در استان ادلب انجام داده‌اند و اکثر قربانیان این حملات نیز غیرنظامیان بوده‌اند. وی افزود: «این حملات باعث شده تا ۷۰۰ هزار نفر بی‌خانمان شوند و یک بار دیگر به مرز ترکیه فرار کنند که این امر منجر به یک بحران بین‌المللی شده است.» گفتنی اینکه بر اثر بمباران‌های بی‌وقفه هواپیماهای روسی طی ۸ ساله اخیر تاکنون، اغلب شهرهای این کشور ویران و بیش از نیم میلیون نفر كشته و بالغ بر ۸ میلیون سوری به کشورهای همسایه بخصوص ترکیه آواره شده‌اند».

قتل‌عام بیماران در اثر بمباران بیمارستان ادلب توسط جنگنده‌های روسی و سوری
در جریان بمباران هوایی بیمارستانی در نزدیکی ادلب دست کم ۱۰ نفر از ببماران کشته شدند. ارتش سوریه و روسیه طی ۸ سال جنگ علیه مخالفان بشار اسد، قبل از ورود به عملیات زمینی همه بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها را با بمباران‌های بیرحمانه و خلاف مقررات بین‌الملل با خاک یکسان می‌کنند تا امکان خدمات‌رسانی درمانی در منطقه از بین برود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است، روز پنجشنبه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) از حمله‌ای‌ هوایی به اریحا خبر داده است. در جریان این حمله هوایی بیمارستانی نیز مورد اصابت قرار گرفته و ۱۰ نفر بر اثر آن کشته شده‌اند. اریحا در نزدیکی ادلب قرار دارد. اپوزیسیون سوریه نیروی هوایی روسیه را مسئول این حمله هوایی دانسته است. یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه تأیید کرده که بیمارستانی در اریحا در پی حمله‌ای هوایی خسارت دیده است. افزون بر این سه ساختمان در نزدیکی بیمارستان فرو ریخته‌اند.

طبق اعلام سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه در جریان حملات هوایی ارتش روسیه در عرض ۲۴ ساعت گذشته درمجموع ۲۱ نفر کشته شده‌اند. روسیه یکی از متحدان اصلی بشار اسد محسوب می‌شود.
ارتش بشار اسد و نیروهای هم‌پیمان آن در سال گذشته عملیات تهاجمی گسترده‌ای را در راستای بازپس‌گیری ادلب آغاز کردند. ادلب آخرین پناهگاه ستیزه‌جویان مخالف بشار اسد محسوب می‌شود. 

روسیه حدود سه هفته پیش از آتش‌بسی جدید در منطقه خبر داده بود. خشونت و درگیری‌ها اما علیرغم اعلام آتش‌بس ادامه یافته‌اند. نیروهای بشار اسد در آخرین عملیات تهاجمی خود شهر معره نعمان و روستا‌های پیرامون آن را به تصرف خود درآورده بود. سازمان‌های حقوق‌ بشری و امدادگر نگرانی شدید خود را از وضعیت وخیم ساکنان ادلب و مناطق پیرامون آن ابراز کرده‌اند.