به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۴:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : ۴۶۹۶۹۵

بست انکربولت چیست؟+معرفی روش‌های کاشت آن در بتن!

گروه کسب و کار: در این مقاله سعی داریم تا شما دوستان عزیز را به طور کامل با بست انکربولت و همچنین روش های کاشت آن آشنا کنیم.
بست انکربولت
بست انکربولت
بر اساس نظر تاریخ شناسان، بشر اکنون در دوران طلایی پیشرفت علم و فناوری میباشد. به همین سبب نیز روزانه شاهد طراحی و عرضه ابزارآلاتی جدید و کاربردی در صنایع گوناگون میباشیم. بست های انکربولت به عنوان یکی از ابزارآلات کلیدی به شمار میروند که در صنایع و زمینه های مختلفی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. این بست ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک از آنها نیز کاربرد مخصوص به خود را دارند.
در ادامه قصد داریم تا شما دوستان عزیز را بیشتر با بست انکربولت، انواع مختلف آنها و همچنین نحوه کاشت آنها در مصالح مختلف آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

بست انکربولت(Anchor bolt) چیست؟
در صورتی که به شکل ظاهری بست های انکربولت صنعتی دقت کنید، متوجه خواهید شد که این بست ها به صورت پیچی در بتن قرار میگیرند و از طریق بخش انتهایی خود با متریال دیگر سفت میشوند. طراحی بست های انکربولت به گونه ای است تا شما قادر باشید از آنها روی سطوح بسیار سخت همانند بتن استفاده نمایید.

با انواع بست انکربولت آشنا شویم!
حالا که با بست انکربولت آشنا شدید، بهتر است تا انواع آن را خدمت شما عزیزان معرفی نماییم. بست های انکربولتی که در بازار موجود هستند به 2 دسته کلی تقسیم بندی میشوند که عبارت است از مکانیکی و شیمیایی. در ادامه هر یک از این دو مدل بست را بررسی خواهیم کرد.

•    بست های انکربولت شیمیایی
شاید برایتان جالب باشد بدانید که از بست های انکربولت شیمیایی به منظور چسباندن و همچنین افزایش میزان چسبندگی سطح بین میلگرد و بتن استفاده میشود. به همین سبب نیز در برخی از سایت ها به بست های انکربولت شیمیایی، چسب کاشت نیز گفته شده است.
استفاده از بست انکربولت شیمیایی مزایای زیادی دارد و همین عامل هم سبب شده تا این بست ها در صنعت استفاده گسترده ای داشته باشند. از جمله مزایای استفاده از این بست ها میتوانیم به قابلیت به کارگیری آنها در هر عمق و قطری و همچنین عدم وجود محدودیت در استفاده از آنها اشاره کنیم.

•      انکربولت های مکانیکی(Roll Bolt)
انکربولت های مکانیکی همانطور که از نام آنها نیز مشخص است، باید به صورت مکانیکی و با دستگاه درون بتن جایگذاری شوند. به طور معمول رول بولت ها از پیچ های رولی و سر مخروطی شکل تشکیل شده اند. حین خرید انکربولت های مکانیکی حتما دقت داشته باشید که همراه بست، مهره و واشر نیز قرار داشته باشد.

 انواع روش های کاشت بست های انکربولت
بدیهی است که قرار دادن بست های انکربولت در مصالح پایه گوناگون با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل هم روش های متعددی برای قرار دادن بست انکربولت در مصالح وجود دارد که در ادامه آنها را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

•   روش اصطکاکی و انبساطی (Friction and Expansion)
روش اصطکاکی و انبساطی به عنوان شایع ترین روش قرار دادن بست در مصالح به شمار میرود. در این روش ابتدا باید سطح مورد نظر را از خاک و گرد و غبار تمیز نمایید. سپس با توجه به اندازه بست، سوراخی را ایجاد میکنید. پس از آن نیاز دارید تا با استفاده از دستگاهی مکنده، خرده سنگ ها را از حفره بیرون بکشید. سپس میتوانید انکربولت را درون سوراخ قرار دهید و با ضربات چکش مخصوص آن را درون حفره فرو ببرید.


بست انکربولت صنعتی

پس از انجام تمام کار های بیان شده، میتوانید مهره پشت بست انکربولت را محکم کنید. به این صورت بست شما به طور محکمی در جای خود سفت خواهد شد.
•     روش چسبندگی
از دیگر روش های متداولی که در صنعت به منظور قرار دادن بست های انکربولت استفاده میشود، روش چسبندگی یا Bonding است. در این روش همان گونه که از اسم آن نیز مشخص است و در بخش های بالاتر نیز خدمت شما بیان کردیم، شما میتوانید با استفاده از چسب، میزان باربری بتن را افزایش دهید.

•    کاشت بست انکربولت به روش چفتی
روش چفتی یا کلیدی شباهت زیادی با روش اصطکاکی و انبساطی دارد. در این شیوه نیز شما نیاز دارید تا درون مصالح پایه خود حفره هایی ایجاد نمایید. نکته شایان توجه در مورد روش کلیدی آن است که پس از قرار دادن بست های انکربولت در حفره های ایجاد شده، نه تنها قدرت باربری بتن به طور قابل توجهی افزایش پیدا میکند، بلکه ظرفیت دینامیکی آن نیز افزایش میابد.
یکی از دلایلی که سبب شده تا این روش کاشت بست های انکربولت در صنعت تا این محبوب شود، قابلیت کاشت بست ها در لبه بتن است. روش چفتی یکی از معدود شیوه های کاشت بست های انکربولت است که به شما امکان کاشت بست ها در لبه بتن را میدهد.

•    شیوه چفتی و اصطکاکی
بر اساس نظر کارشناسان سایت ما، یکی از ایده آل ترین روش های کاشت بست انکربولت در بتن، روش ترکیبی چفتی و اصطکاکی است. این روش کاشت انکربولت از آن نظر حائز اهمیت است که بتن از لحاظ میزان ظرفیت باربری و دینامیکی در سطح بسیار مطلوبی قرار میگیرد.
روش های کاشت بست انکربولت که در بخش های بالا معرفی کردیم، به عنوان کاربردی ترین روش های کاشت این نوع بست در صنعت به شمار میروند. به همین دلیل هم پیشنهاد میشود تا با توجه به شرایط و همچنین نیاز های خود، شیوه کاشت مناسب را انتخاب نمایید.

قبل از نصب بست های انکربولت به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
نخستین نکته ای که قبل از نصب بست انکربولت باید به آن دقت کنید، مشخص کردن جهت و راستای بار است. وظیفه اصلی بست های انکربولت تحمل بار میباشد و شما نیاز دارید تا قبل از نصب جهت و راستای بار را مشخص نمایید.


انواع بست های انکربولت

همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر راستا و جهت بار وارد شده به بست، باید ایستا بودن آن یا متحرک بودن آن نیز مشخص شود. فاصله انکربولت ها از یکدیگر نیز مورد مهمی است که قبل از نصب آنها باید مشخص شوند.

سخن آخر
در این مقاله سعی کردیم تا شما دوستان عزیز را بیشتر با بست انکربولت و همچنین نحوه کاشت آنها در مصالح پایه آشنا کنیم. دقت داشته باشید که حتما قبل از نصب این مدل از بست ها، تمامی محاسبات مربوط به فشار و باری که قرار است روی آن قرار بگیرد را انجام دهید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها