به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۲۰۰۱۵

تاکید بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌یی

گروه سياسي:مذاکره کننده هسته‌یی ارشد آمریکا اعلام کرد که واشنگتن پیش از این‌که هر گونه توافق هسته‌یی بین ایران و گروه 1+5 اجرایی شود با اسرائيل مشورت کرده و این كشور را در جریان چنین توافقی قرار خواهد داد.
تاکید بر حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌یی
وندی شرمن،گفت: ما به هر توافقی دست یابیم اسراییل از آن مطلع خواهد شد و درباره‌ آن مشورت خواهیم کرد، زیرا امنیت اسراییل اهمیت بسیار زیادی دارد و هیچ رابطه امنیتی به اندازه‌ رابطه ما نزدیک نیست. شرمن در عین حال  از افشای جزییات مذاکرات ایران و گروه 1+5 که قرار است در روزهای آینده دور بعدی آن در ژنو برگزار شود خودداری کرد. معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بر خلاف مذاکرات قبلی، دور جدید مذاکرات با ایران "برای اولین‌بار جدی و مستحکم" بود و سکوت تهران‌ درباره‌ جزییات گفت‌و‌گوها "نشان‌دهنده جدیت مذاکرات است".شرمن با تاکید بر این‌که "ما هنوز با چیزی موافقت نکرده‌ایم"‌ اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره‌ این‌که "توافق نکردن بهتر از توافق بد است" را تکرار کرد.

مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد آمریکا تاکید کرد که واشنگتن هنوز با لغو تحریم‌ها علیه اقتصاد ایران موافقت نکرده است و علاوه بر آن یک توافق اولیه که ممکن است به خرید زمان منجر شود، "معماری بنیادی تحریم‌های نفتی و بانکداری را " لغو نخواهد کرد. شرمن با تکرار اتهام‌های غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه‌ هسته‌یی ایران مدعی شد، ما باید به خود اطمینان دهیم که ایران نمی‌تواند به یک سلاح هسته‌یی دست یابد.وی در پاسخ به این‌که آیا آمریکا به صداقت ایران و حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران اعتماد دارد گفت که میزان بی‌اعتمادی دوجانبه بین دو کشور بسیار بالاست و قدرت‌های جهانی "وارد این مذاکرات شده‌اند تا به برنامه‌ هسته‌یی ایران و تعهد باراک اوباما درباره‌ دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌یی بپردازند."