به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۲۲:۰۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۲۰۲۶۴

فیلیپین برنج طلایی تولید می‌کند

گروه بين​الملل: محققان پیش‌بینی کردند تولید نخستین محصول برنج تراریخته که بذر آن به روش مهندسی ژنتیک تولید شده، ممکن است ظرف دو تا سه آینده آینده در فیلیپین تصویب شود.
فیلیپین برنج طلایی تولید می‌کند
مقامات موسسه بین المللی تحقیقات برنج (IRRI) و وزارت کشاورزی فیلیپین اعلام کرده‌اند مراحل آزمایش میدانی "برنج طلایی" کامل شده است. به گفته معاون مدیرکل IRRI، در حال حاضر هیچ برنج تراریخته‌ای در هیچ کشوری عرضه نمی‌شود با این‌همه چین سرگرم تحقیقات برای تولید نوعی برنج تراریخته مقاوم در برابر آفت بوده اما زمان عرضه آن برای تولید و عرضه تجاری معلوم نیست.

روند تصویب بذر برنج تراریخته ممکن است حداقل دو تا سه سال طول بکشد و پس از آن میان کشاورزان توزیع می‌شود. "برنج طلایی" از نظر ژنتیکی اصلاح شده تا حاوی ویتامین آ باشد که در رژیم غذایی بسیاری از مردم کشورهای در حال توسعه وجود ندارد. فقدان این ویتامین باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی و کوری شده و اغلب به مرگ منجر می‌شود.

اما گروه‌های حافظ محیط زیست مخالف محصولات تراریخته بوده و می‌گویند این محصولات پیامدهای مضری دارند که حتی محصولات غیرترایخته را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. دفتر آسیای جنوب شرقی گروه "صلح سبز" تلاش‌ها برای تولید"برنج طلایی" را محکوم کرده است. با این‌ وجود محققان می‌گویند گزینه‌های دیگر برای مردم فقیری که قوت غالب آنها برنج است، بسیار گران یا غیرکاربردی هستند. "صلح سبز" پیش از این موفق شده بود حکم دادگاه را برای تعلیق آزمایش کاشت بادمجان تراریخته در فیلیپین به دست آورد.
مرجع : ايسنا