به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : ۲۰۶۲۸

دانشجویان ترکیه نگران تشکیل پلیس ارشاد

گروه بين الملل: کشمکش فرهنگی در ترکیه وارد مرحله جدیدی شده است. دستور نخست وزیر این کشور در بازرسی از خوابگاه‌های دانشجویی مختلط و جداسازی جنسیتی آن‌ها، می‌تواند قطب‌بندی‌ها در ترکیه را تشدید کند.
دانشجویان ترکیه نگران تشکیل پلیس ارشاد

ترکیه کشوری است که زنان می‌توانند در انظار عموم سیگار بکشند.  بسیاری دختران و پسران ازدواج نکرده، با هم زیر یک سقف زندگی می‌کنند و تعدادشان روز به روز اضافه می‌شود.
اما محافظه‌کاران ترکیه نیز در مقابل، علیه چنین وضعیتی موضع دارند و آن را مغایر شئونات مذهبی و فرهنگی جامعه می‌دانند. واقعیت آن است که اکثریت مردم ترکیه سنتی هستند و تنها با تشریفات و عقد مذهبی تشکیل خانواده می‌دهند. شرب خمر همچنان نزد عموم مردم ترکیه امری مذموم و حرام است. تفاوت‌های فرهنگی عملا در ترکیه معنایی سیاسی می‌یابند. از همین روست که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر اسلام‌گرای این کشور، با اعلام خطر نسبت به وضعیت دانشجویان در خوابگاه‌های مختلط، خواستار نظارت دولت بر آن‌ها شده است.
اردوغان اخیرا دستور بازرسی خوابگاه‌ها و خانه‌های دانشجویی و جداسازی دختران و پسران از یکدیگر را صادر کرده و در پی‌گیری این موضوع مصمم است. اردوغان اعلام کرده که تاکنون سه چهارم خوابگاه‌های دولتی ترکیه تفکیک جنسیتی شده‌اند. او در نشست هفتگی فراکسیون حزب حاکم "عدالت و توسعه" گفت، کسی نمی‌داند در خوابگاه‌ها و آپارتمان‌های اشتراکی دانشجویان که دولتی نیستند، چه می‌گذرد.
اردوغان چند بار ابراز نگرانی کرد که هر چیزی می‌تواند در این خانه‌ها روی دهد و افزود: «حق با والدین است اگر بپرسند پس دولت کجاست و ما هم به عنوان یک دولت دمکراتیک و محافظه‌کار موظفیم در این موضوع دخالت کنیم.»
این سخنان در حالی ابراز می‌شوند که دولت اردوغان پس از روی کار آمدن، همواره در مظان اتهام تلاش برای تداخل دین در سیاست قرار داشته است. فراخوان اخیر او می‌تواند زمینه این اتهام را تقویت کند.
منتقدان اردوغان و حزب "عدالت و توسعه" همیشه از تلاش برای مداخله در شیوه زندگی شهروندان گلایه‌ کرده‌اند. او حتی از زنان ترکیه خواسته به کمتر از سه تا پنج فرزند رضایت ندهند و به تازگی نیز قانونی به جریان انداخته که فروش مشروبات الکلی را دشوارتر می‌کند. دانشجویان ترکیه اینک نگران تشکیل "پلیس ارشاد" در این کشور هستند. آن‌ها می‌گویند آنچه یک فرد ۱۸ سال به بالا در خانه خود انجام می‌دهد، به دولت ربطی ندارد و قانون اساسی، حفظ حریم خصوصی را تضمین کرده است.

به گفته ناظران، اردوغان با اقدامات اخیر خود، راه را برای جلب آرای محافظه‌کاران در انتخابات محلی ماه مارس هموار کرده است. محافل نزدیک به دولت ترکیه می‌گویند اردوغان حتی ممکن است مدرسه‌های این کشور را از حالت مختلط خارج کند. هزاران دانشجوی ترک  در مراکز تحصیلی این کشور با خواست دمکراسی بیشتر تظاهرات کردند. اما اردوغان، بی توجه به این فراخوان‌ها، در صدد اصلاحاتی است که حتی به مذاق رای دهندگان او خوش نمی‌آید و جامعه ترکیه را چند قطبی می‌سازد.


۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۰۴
دانش جویان بی خودی نگرانند ، هزار سال دیگه تازه می رسند به محدودیتهای ما!!!! (165830)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۱۲
با پسوند محافظه کار به دولت دموکراتیک تعبیر و اجازه دخالت در زندگی خصوصی شهروندان میکنه امیدوارم مردم ترکیه تو انتخابات از شر اردوغان و حزبش خلاص بشن (165840)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۳۷
این هم از دولت اسلامگرای ترکیه که کم کم به سرنوشت بقیه اسلامگرایان منطقه دچار می شود من قبلا فکر می کردم اردوغان فرد دمکراتی هست وپیشرفت ترکیه مدیون اوست حال فکر می کنم پیشرفت ترکیه فقط به خاطر روابطش با غرب است ببینم این اردوغان میتواند از این کشور در حال پیشرفت یک مصر . . . درست کند گشت ارشاد ان هم در ترکیه چه مسخره !!!!! تازه به این هم راضی نیست هر خانواده سه تا پنج بچه! فکر کنم این بابا بد جور رویای احیای امپراطوری عثمانی را در سر داره کلا اسلامگرایان خاورمیانه در توهم به سر می برند (165855)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۶:۰۲
بابا خوبه که یک همدردپیدا می کنیم که بعد از 60 سال فیلشون یاد هندستون کرده می خوان ببینن ایرانی ها چطور زندگی می کنن! (165924)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۵۸
حالا مبارزه با فساد اخلاقی بد که این جوری جبهه گرفتید و تند؟ (166214)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۷:۵۰
اخلاق چیزیه که به خود آدم ها مربوط می شه و باید آزادانه انتخابش کنن! ارزشش هم به همینه! این که آزادانه و از روی اختیار انجام بشه نه اجبار!
اخلاق زورکی که اخلاق نیست! اسمش میشه دورویی و ریا! (166401)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۰:۴۴
اردوغان تنها كسي بود كه تونست به بهانه مبارزه با رژيم صهيوني رأى تركها رو بگيره اما قدرت اون روى اصليش رو نشون داد كه با دموكراسى ميونه اى نداره (166344)