به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۲۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۲۰۹۴۳
توسط مقامات رسمی آموزشی

جمع​آوري‌کتاب‌خاطرات‌ملاله ازمدارس‌پاکستان

گروه بين​الملل: مقامات رسمی پاکستان می‌گویند کتاب خاطرات ملاله یوسف زای برای اسلام احترام قایل نیست و نباید در دسترس دانش‌آموزان باشد.
جمع​آوري‌کتاب‌خاطرات‌ملاله ازمدارس‌پاکستان
مقامات رسمی آموزشی در پاکستان می‌گویند توزیع کتاب خاطرات ملاله یوسف زای را در مدارس خصوصی ممنوع کرده‌اند زیرا در این کتاب به اندازه کافی به اسلام احترام گذاشته نشده است. ملاله که سال پیش برای انتقاد از تفاسیر طالبان از اسلام و مخالفت آنها با درس خواندن دختران، توسط این گروه ترور شد، به طرزی باور نکردنی نجات یافت و پس از آن کتاب خاطراتش را نوشت. این کتاب که با همکاری کریستینا لمب روزنامه نگار نوشته شد، در ماه اکتبر با عنوان «من ملاله هستم» به بازار آمد.

در حالی که ملاله به عنوان قهرمان از سوی بسیاری از مردم و افراد ضد طالبان شناخته شده، نظرات مبتنی بر توطئه نیز معتقدند او توسط خودی‌ها ترور شد تا بتواند به این شهرت برسد. ادیب جاودانی رییس انجمن مدارس خصوصی پاکستان می‌گوید مقامات کتاب ملاله را از کتابخانه‌های 40 هزار مدرسه خصوصی در سراسر پاکستان جمع‌آوری کرده‌اند و از دولت نیز خواسته‌اند تا جلوی توزیع آن را در مدارس بگیرد.

وی می‌گوید: اکنون همه چیز درباره ملاله روشن شده و برای من، او نماینده غرب است نه ما. کاشف میرزا رییس بنیاد مدارس خصوصی پاکستان نیز می‌گوید گروه او نیز جلوی راه پیدا کردن کتاب ملاله را به مجموعه مدارسی که زیر نظر دارند، گرفته است. وی می‌گوید ملاله نقش یک الگو را برای کودکان داشت اما کتاب او شکل دیگری به وی داده و جنجالی شده است. وی می‌افزاید: ملاله در کتابش به ابزاری در دست فرهنگ غربی‌ها بدل شده است.

وی می‌گوید کتاب او به اندازه کافی به اسلام احترام نمی‌گذارد و نام رسول اکرم را بدون افزودن (ص) در کتاب ذکر کرده است. در حالی که این امر در بسیاری از کشورهای مسلمان رایج است. در پاکستان میلیون‌ها تن از دانش‌آموزان در این مدرسه‌های خصوصی تحصیل می‌کنند زیرا فقر سیستم آموزش دولتی توان پوشش دادن به همه دانش آموزان را ندارد.

در دوره طالبان دختران از تحصیل در مدارس افغانستان منع شده بودند و همین اندیشه از سوی گروه‌های طرفدار آنها در پاکستان نیز دنبال می‌شد. تا چند سال پیش در دره سوات نیز که تحت نفوذ طالبان بود، دختران اجازه تحصیل نداشتند و این مکانی بود که ملاله در آنجا زندگی می‌کرد. این منطقه در سال 2009 از وجود شبه نظامیان طالبانی پاک شد. ملا فضل‌الله که عامل اصلی حمله به ملاله بود، اخیرا به دنبال کشته شدن رئیس طالبان پاکستان، جایگزین او شد.
مرجع : مهر