به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۲:۲۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ساعت ۱۵:۰۸
کد مطلب : ۲۱۴۸۱
تحریم‌های بیشتر به حسن نیت مذاکرات لطمه می‌زند

امکان رسیدن به توافق در دور بعدی مذاکرات

گروه سياسي: سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، گفت دولت باراک اوباما برای دستیابی به توافق در مذاکرات اتمی با ایران به زمان بیشتر و در عین حال تصویب نشدن تحریم‌های جدید نیاز دارد.
امکان رسیدن به توافق در دور بعدی مذاکرات

سامانتا پاور  گفت: یکی از موانعی که بر سر راه وجود دارد، سال‌ها بی‌اعتمادی میان دو کشور است. مقام‌های هر دو کشور آمریکا و ایران پیشتر نیز به این موضوع اشاره و تاکید کرده‌ بودند که مسائل میان دو کشور «یک‌شبه حل نخواهد شد». پاور  گفت: اینکه در یک شب از نقطه صفر به نقطه ۶۰ برسیم به کنگره برویم و توافقی جامع را نشان دهیم، واقع‌بینانه نیست.این اظهارات به هشدارهای اخیر دولت آمریکا به کنگره آمریکا اشاره دارد که خواسته است تا از تصویب تحریم‌های جدید در شرایط فعلی خودداری کند تا به این وسیله به مذاکراتی که در جریان است بخت رسیدن به فرجام بدهد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تازگی خطاب به کنگره آن کشور گفت: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.»تصویب تحریم‌های جدید در کنگره مخالفان و موافقانی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دارد. طرح جدید قرار است در کمیسیون بانکی سنا بررسی شود.

سامانتا پاور  در مورد هشدارهای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد توافق احتمالی با ایران می‌گوید: «اسرائیل در جریان این روند همواره برای ما شریکی اساسی بوده است. هدف ما یکی‌ست؛ جلوی ایران را از مسلح شدن به جنگ‌افزار اتمی بگیریم… وقتی مذاکرات دوباره از سر گرفته شوند ما امیدواریم به آرایشی موقت برسیم که نتیجه‌ خوبی داشته باشد و پس از شش ماه اعتمادی بیشتر برای ما ایجاد کند.»بنیامین نتانیاهو از جمله مخالفان توافقات احتمالی با ایران به شمار می‌رود که بر اساس آن بخشی از تحریم‌ها علیه تهران برداشته شوند. او اخیرا هشدار داده است که یک «معامله بد» با ایران می‌تواند به جنگ بیانجامد. تازه‌ترین گفته‌های سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم‌زمان است با خوشبینی یک مقام بلندپایه دولت آمریکا که گفته است احتمال توافق در مذاکرات ایران و ۵+۱ در ژنو وجود دارد.
این مقام آمریکایی نیز هشدار داده است که تصویب تحریم‌های بیشتر ممکن است ایران را به پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای خود سوق دهد که در آن صورت به گفته او «برای ما دیگر گزینه‌ای باقی نمی‌ماند مگر گزینه نظامی».
کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد مردم آن کشور علاقه‌ای برای رفتن به سمت یک گزینه نظامی ندارند.
اين در حالي است كه یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما می‌گوید، در دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو امکان رسیدن به توافق وجود دارد.این مقام آمریکایی که خواست نامی از وی برده نشود، در این باره گفت: «ما هفته آینده به شدت تلاش خواهیم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانیم به توافق برسیم٬ اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»این مقام آمریکایی در عین حال با اشاره به شماری از قانونگذاران کنگره که معتقدند با تحریم‌های بیشتر ایران به «نقطه تسلیم می‌رسد» و برنامه خود را متوقف می‌کند، گفت: «من به شخصه معتقدم نیستم که تسلیم به این زودی‌ها باشد، این فرهنگ مقاومت است.» وی هشدار داد که تصویب تحریم‌های بیشتر ممکن است ایران را به پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای خود سوق دهد که در آن صورت به گفته وی «برای ما دیگر گزینه‌ای باقی نمی‌ماند مگر گزینه نظامی».

او تاکید کرد تحریم‌های بیشتر به «حسن نیت» مذاکرات نه تنها از نگاه ایران بلکه از نگاه دیگر مذاکره‌کنندگان لطمه می‌زند.یک روز پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، وضع تحریم‌های تازه علیه ایران را غیرسازنده خوانده و تاکید کرده بود که اگر آمریکا به دیپلماسی معتقد است باید به مذاکره فرصت بدهد.
رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که  تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.»
شماری از قانونگذاران آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و  جمهوری‌خواه، در عین اینکه با کاهش تحریم‌ها مخالفند خواستار وضع دور جدیدی از تحریم‌ها هستند. هم‌اکنون طرحی در کمیته بانکی سنا برای تحریم بیشتر ایران در دست تدوین است. به گفته مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی در پیش‌نویس توافق پیشنهادی، کاهش موقت تحریم‌ها در مورد ایران مد نظر قرار گرفته است.یک مقام بلندپایه دیگر آمریکایی هم  گفت که نزدیک به صد میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های کشورهای خارجی مانده و ایران نتوانسته آن را به کشور بازگرداند.

وی یادآور شده که صادرات نفت ایران نزدیک به یک میلیون و نیم بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. صادرات ایران در  سال ۲۰۱۱ به گفته این مقام آمریکایی در حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز بود.او افزود این افت صادرات نفت در حدود پنج میلیارد دلار در ماه از درآمدهای ایران کاسته است که با احتساب دیگر تحریم‌ها٬ این رقم سالانه به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. این مقام آمریکایی درباره تخفیف‌های در نظرگرفته شده برای ایران گفت: «این تخفیف که ما در مرحله نخست مد نظر داریم محدود، موقت، هدفمند و بازگشت‌پذیر خواهد بود.»


علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۵:۳۹
باعث و بانی تمام این تحریمها،احمدی نژاد و همفکرانش است که میگفتن قطعنامه کاغذ پاره ای بیش نیست، . . .(گفتا:زکه نالیم که از ماست که بر ماست) (170065)
غیرت ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۱۸:۱۳
اون خانمه تو عکس صفحه اصلی وضو داره به پرچم ایران دست زده؟؟؟؟ (170187)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۰۶
آب نبوده تیمم کرده... (170308)
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۰:۴۱
غیرت به این چیزا نیست (170333)
امیر حسین دلوی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۵ ۲۲:۱۸
هر توافقی بدونه حقوق حقه ملت ایران غیر قابل قبول است (170409)
مهسا
United States
۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ۰۷:۲۴
توافقی انجام نمیشه.اینهم قسمتی از سیاست هویج وچماقه (170589)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۶ ۰۷:۲۵
عزيز من همين برادر عرب شما دارن پرچم ايرانو اتيش من زنن همين افغان ها دارن اين كارو مي كنن كجايي جان برادرپ (170590)