به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۸:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۳۰ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۲۲۱۵۶

هزینه تولید هر شغل در کشور چقدر است؟

گروه جامعه: معاون علمی فناوری رییس‌جمهور با اشاره به 6 میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کشور گفت: هزینه تولید هر شغل 160 میلیون تومان است که با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان کاهش می‌یابد.
هزینه تولید هر شغل در کشور چقدر است؟
دکتر «سورنا ستاری» در نشست مشترک اعضای انجمن‌های علمی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بنیاد ملی نخبگان استان تهران شرکت کرد. اهم سخنان وی را در ادامه بخوانید. یکی از مطالبات انجمن‌های علمی، رفع هر چه سریع‌تر اختلافات بین وزارت علوم و معاونت علمی است. ما در حال حاضر در حال تعامل با وزارت علوم هستیم و در این زمینه کمیته‌های مشترکی شکل داده‌ایم تا دعواها و اختلافات گذشته رفع شود. حوصله مردم و همچنین منابع مالی کشور اجازه هیچگونه اختلاف نظر میان نهادها را نمی‌دهد و با توجه به وضع موجود کشور، باید در بیشترین حد همدلی و همکاری فعالیت کنیم.

اگر بحثی سر بودجه یک درصدی پژوهش مطرح است این بودجه چه در اختیار وزارت علوم باشد و چه در اختیار معاونت علمی باید به سمت 99 درصد مابقی بودجه‌ها پیش رود و تلاش کند تا بودجه‌های دستگاه‌ها را به سمت توسعه فناوری و اشتغال سوق دهد. هرچند برخی موازی کاری‌ها میان معاونت علمی و وزارت علوم وجود دارد، اما اهداف معاونت علمی و وزارت علوم متفاوت است. هدف معاونت علمی ریاست جمهوری تجاری سازی فن‌آوری است و باید در این زمینه از انجمن‌ها نیز استفاده کنیم که نوع این استفاده باید با ایده خود انجمن‌ها صورت گیرد.

اکنون شش میلیون نفر فارغ التحصیل در رشته‌های مختلف دانشگاهی در کشور وجود دارد. در صورتیکه میزان تولید ناخالص ملی (جی.دی.پی) هشت درصد افزایش یابد می‌توان آمار فارغ التحصیلان بیکار را ثابت نگاه داشت و از افزایش آن جلوگیری کرد. در شرایط فعلی ایجاد هر شغل 160 میلیون تومان هزینه در بر می‌گیرد، در حالی که با ایجاد این شرکت‌ها هر شغل با هزینه بسیار کمتر از این ارقام ایجاد می‌شود. تنها راه رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان است و معاونت علمی با برقراری معافیت مالیاتی و عوارض گمرکی و ایجاد بازارهای صادرات برای محصولات از این شرکت‌ها حمایت می‌کند.