به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۶:۱۱
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۰۵ ساعت ۰۳:۵۱
کد مطلب : ۲۲۶۴۶
هيگ: جایگزین توافق ژنو، اتمی شدن ایران یا جنگ بود

دفاع‌اوباماازتوافق‌ژنو: تندروی و خط‌ونشان‌كشيدن بي‌نتيجه است

گروه بين‌الملل: رییس‌جمهور ايالات متحده آمریکا با بيان اينكه نمی‌توان با تندروی و خط و نشان کشیدن امنیت آمریکا را تامین کرد، از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در ژنو دفاع کرده است.
دفاع‌اوباماازتوافق‌ژنو: تندروی و خط‌ونشان‌كشيدن بي‌نتيجه است
به گزارش بي‌بي‌سي، اوباما با اذعان به اینکه هنوز موانع زیادی برسر راه وجود دارد خاطر نشان کرده که "مواضع تند و خط و نشان کشیدن "برای تهران راه تامین امنیت آمریکا نیست. رییس‌جمهور آمریکا گفت: برای اولین بار در یک دهه گذشته، آمریکا توانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران را بگیرد و بخش‌هاي کلیدی برنامه هسته‌ای ایران را به عقب براند. به گفته اوباما دسترسی بی سابقه ناظران بین المللی به تاسیسات هسته‌ای ایران کمک خواهد کرد که "جلوی دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای گرفته شود" .

رییس جمهور آمریکا که در سانفرانسیسکو صحبت می‌کرد در عین حال گفته علیرغم چالش‌هاي جدی باقیمانده بین دوطرف "نمی توان در را به روی دیپلماسی بست. نمی توان دور راه حل صلح آمیز برای مشکلات جهانی را خط کشید. نمی توانیم خودمان را درگیر دور بی پایان خشونت کنیم. موضع گیری تند و خط و نشان کشیدن از نظر سیاسی شاید آسان باشد اما امنیت ما را تامین نمی کند."

پبشتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفته بود که بزودی تیمی را به ریاست مشاور امنیت ملی خود برای مذاکره با مقامات آمریکا در مورد توافق ایران و گروه ۱+۵ به واشنگتن اعزام می‌کند. نتانیاهو در جمع اعضای حزب لیکود افزود در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما موافقت شده که ظرف روزهای آتی گروهی را به ریاست یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی برای مذاکره با مقامات آمریکایی در مورد توافق نهایی با ایران به آمریکا اعزام کند. به گفته نخست وزیر اسرائیل "این توافق باید یک نتیجه داشته باشد و آنهم از بین بردن توانایی نظامی اتمی ایران است."

در همين حال، ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا هم نمایندگان این کشور را در جریان جزییات توافق ژنو قرار داد و تصریح کرد که اسرائیل و دیگر طرف‌ها نباید در جهت خدشه‌دار کردن توافق با تهران عمل کنند. وزیر خارجه بریتانیا اظهار داشت: این توافق امنیت خاورمیانه را بیشتر خواهد کرد و گامی است در جهت عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان. وی گفت هدف از این توافق شش ماهه، رسیدن به توافقی جامع با ایران است که در صورت رضایت طرف‌ها٬ قابل تمدید خواهد بود.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به وجود مخالفان و منتقدان این توافق تصریح کرد که اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند مسئولیت سنگینی خواهد داشت و در عین حال گفت اگر برای این توافق تلاش نمی‌کردیم «مرتکب اشتباه بزرگی» شده بودیم. ویلیام هیگ گفت این امر درست است که اگر این توافق صورت نمی‌گرفت تحریم‌های ایران کاهش نمی‌یافت، اما در عوض برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه می‌داد و محدودیتی هم برای نزدیک شدن به ظرفیت ساخت بمب ایجاد نمی‌شد.

وزیرخارجه بریتانیا حضور پنج عضو شورای امنیت و حمایت آنها از این توافق را نشان از اهمیت و جدیت آن دانست. به گفته ویلیام هیگ، توافق ژنو برنامه اتمی را در این شش ماه محدود می‌کند و راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموار می‌کند. وزیر خارجه بریتانیا ضمن قدردارنی از تلاش‌های کاترین اشتون نماینده ۱+۵ در مذاکرات گفت که لندن همزمان برای بهبود گام‌به‌گام مناسبات با ایران تلاش می‌کند و به زودی کاردار جدید این کشور نیز روانه تهران خواهد شد.

جایگزین توافق ژنو، اتمی شدن ایران یا جنگ است
وزیر خارجه بریتانیا در عین حال تصریح کرد باید از مخالفان این توافق بپرسیم، به جای این توافق چه چیزی برای جایگزینی دارند؟ جایگزین دیگر این توافق، رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای، یا داشتن بمب اتم یا درگیری با ایران یا همه اینهاست. ویلیام هیگ گفت: «هر کسی و از جمله اسرائیل را از تضعیف این توافق منع می‌کنیم.»

استقبال جک‌ استراو از توافق هسته‌ای
در ادامه جک استراو٬ وزیر خارجه پیشین بریتانیا و یکی از طرف‌های مذاکره با حسن روحانی به ویلیام هیگ به خاطر توافق ژنو و به ویژه تلاش‌های فردی وی تبریک گفت و از وی قدردانی کرد. جک استراو گفت که این توافق در پرتو این واقعیت حاصل شده که ایرانی‌ها به گفته او در زمره سرسخت‌ترین مذاکره‌کنندگان هستند.

کارشکنی تندروها در تهران و واشینگتن

جک استراو با توجه به تجربه خود و بیانیه سعدآباد که به شکست انجامید گفت در آن دوره تندروها در تهران و واشینگتن به یکدیگر خوراک می‌دادند و در نتیجه بیانیه سعدآباد شکست خورد. استراو پرسید که اگر تلاش بنیامین نتانیاهو، در کنگره آمریکا نتیجه داد و باراک اوباما از ادامه مذاکره با ایران بازماند، آیا لندن راه خود را از واشینگتن جدا می‌کند و همراه با دیگر اعضای ۱+۵ به مذاکرات ادامه می‌دهد. هیگ در پاسخ گفت من با جک استراو کاملا موافقم. باید در حفظ این توافق کوشید.

وی تصریح کرد که که تنها در عرض دو هفته از مذاکرات ژنو-۲ تا ژنو-۳ چنان دامنه انتقادات و مخالفت‌ها هم در ایران، هم در کنگره و جاهای دیگر شدت یافت که ممکن بود مانع از رسیدن به توافق بشود. وزیر خارجه بریتانیا گفت که توافق ژنو می‌تواند از سوی دولت آمریکا اجرایی شود و آنچه در کنگره می‌گذرد مربوط به خود آمریکایی‌هاست.

گفتني اينكه؛ توافق شش ماهه در ژنو به کاهش برخی فعالیت‌هاي هسته‌ای ایران در برابر کاهش برخی تحریم‌هاي بین المللی منجر شد. این توافق در مجموع مورد استقبال قرار گرفته به استثناء نخست وزیر اسراییل که آن را اشتباهی تاریخی خوانده است و برخی سناتورهای آمریکایی نیز گفته‌اند در این توافق آنطور که باید ایران تحت فشار قرار نگرفته و تهدید کرده‌اند که به دنبال تحریم‌هاي تازه خواهند رفت. به جز آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و همچنین چین و روسیه که با ایران به توافق دست یافته‌اند و آن را "دستاوردی تاریخی" می‌دانند، کشورهای دیگر نیز از حصول این توافق ابراز رضایت کرده‌اند، به ویژه همسایگان ایران، از جمله ترکیه، امارات متحده عربی و بحرین به استقبال این توافق رفته‌اند.