به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۸:۰۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۲۴۵۳۱
آيا طولانی شدن مذاکرات کارشناسی نشانه خوبی است؟

گزارش‌رويترز از مذاكرات‌وين و اظهارات‌عراقچي

گروه سياسي: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت که طولانی شدن مذاکرات کارشناسی نشانه خوبی است.
گزارش‌رويترز از مذاكرات‌وين و اظهارات‌عراقچي
به گزارش ایسنا؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 برای روزهای متمادی در جهت اجرای توافق نامه‌ی هسته‌یی برگزار شد. این مذاکرات پشت درهای بسته، در وین برگزار شد که دیپلمات‌ها اعلام می‌کنند این مذاکرات بسیار پیچیده است اما این به معنای اختلاف نظرهای بزرگ میان طرفین نیست. همچنین دیپلمات‌ها اعلام کردند طولانی شدن مذاکرات و فشردگی آن نشان می‌دهد که هر دو طرف تلاش می‌کنند در اجرای توافق انجام شده در 24 نوامبر میان ایران و 1+5 هیچ سوء تفاهمی وجود نداشته باشد و این نشانه‌ی خوبی است که طرفین وقت بیشتری برای بررسی آن گذاشته‌اند.

مذاکرات چهار روزه و فشرده ایران و 1+5 در راستای رسیدن دو طرف به درک مشترک از توافق ژنو برای اجرای درست این توافق با کمترین اختلاف نظر انجام شد. به نظر می‌آید بخش مهم و قابل توجه مذاکرات دو طرف درباره گام های متقابل و اجرای متوازن و همزمان گام ها در چارچوب توافق ژنو بوده است. حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه و عضو تیم‌ مذاکره‌کننده ایران، ریاست هیات کشورمان را در مذاکرات کارشناسی بر عهده دارد و استفان کلمنت، دستیار کاترین اشتون، نماینده اتحادیه اروپاست. دیگر هیأت‌های گروه 1+5 نیز کارشناسان مربوطه خود را به این مذاکرات اعزام کرده‌ بودند.

عراقچی: بازی‌های دوگانه به نفع فضای مذاکراتی نیست

در همين حال، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه با اشاره به اعمال تحریم علیه چند شرکت ایرانی گفت: این بازی‌های دوگانه و سردرگمی که مشاهده می‌شود اصلا به نفع فضای مذاکراتی نیست. سیدعباس عراقچی در واکنش به اعمال تحریم علیه چند شرکت ایرانی اظهار کرد: ما در چند روز گذشته بعد از توافق، به نوعی با یک سردرگمی و عدم تصمیم‌گیری به ویژه توسط دولت آمریکا مواجه بودیم؛ بطوری که از یک سو در کنگره تلاش می‌کردند جلوی تحریم‌های جدید را بگیرند و از سوی دیگر با حرکتی که دیشب انجام دادند، خزانه‌داری آمریکا تعدادی شرکت‌های جدید را به لیست تحریم‌ها اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر ما این بازی دوگانه یا سردرگمی که مشاهده می‌شود اصلا به نفع فضای مذاکراتی که داریم نیست و خلاف روح تفاهم‌نامه توافق ژنو است. البته آمریکایی‌ها مدعی هستند که این اقدام، اجرای تحریم‌های گذشته است و این شرکت‌ها را به دلیل این که تحریم‌های گذشته را نقض کرده‌اند، به لیست تحریم‌ها اضافه می‌کند ولی به نظر ما در شرایط فعلی و در شرایطی که قرار است در یک فضای همکاری حرکت کنیم، چنین اقدامی اصلا سازنده نیست. وی گفت: ما به شدت انتقاد داریم و این را یک رویکرد غیرسازنده و خلاف حسن نیت می‌دانیم و در حال حاضر در حال ارزیابی هستیم و ان‌شاءالله عکس‌العمل مناسب را هم انتخاب خواهیم کرد.

fatima
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۵:۳۳
اخبار که یه ساعت پیش میگفت آمریکا تحریم جدید کرده مذاکات لغو شده!؟چی شدبالاخره؟ (186795)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۵:۵۴
آقای روحانی مسئولیت خار کردن ملت شیعه ایران با کیست؟مسئولیت امیدوار کردن آمریکا به تاثیر گذاری تحریمها با کیست؟رهبری با چه زبانی به شما بگوید آمریکا قابل اعتماد نیست و به مذاکرات خوشبین نیستم! آیا الان معنی "آنچه مرقوم داشته اید..."را فهمیدید!یا باز هم اوباما را فردی مودب میدانید (186803)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۳۲
شما که فقط منتظر شکستید.چند سال دارید و چه مدت سابقه جبهه؟آیا میدانید جنگ چیست ؟من نه تنها شهرم در جنگ ویران شد بلکه خودم افتخاردفاع از وطن هم دارم.یا مگر نه اینکه دشمنان از توافق ناراحت و شکست آن خوشحالشان میکند؟بحث مودب بودن چه ربطی دارد؟باید به فکر مصالح ملی بود نه فقط از بیرون گود بگویید لنگش کن. (186835)
مممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۰:۴۶
همچین میگی خواری انگار تا حالا چی بودیم ؟؟ عزیزم در 8 سال گذشته یه سفر کوچولو همین کشورهای عربی میزدید تا میدید که چه فرش قرمزی جلو پات پهن کردندو ایرانی چه عزتی داره؟؟؟؟؟؟؟؟ (187018)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۴۷
انگار متوجه نیستی که اگه رهبری واقعا مخالف باشه میتونه کلا جلو حرکت دولت رو بگیره!! (186845)
انصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۱:۵۱
رهبری رو نشناختی که فکر میکنی همچین کاری میکنه
یشون با خیلی ها کارها مخالف هستند چه تو این دولت چه دولت قبل چه دولت قبلترش
ولی سعی میکنن هی دخالت مستقیم نکنن و فقط در مواقع لزوم دخالت آشمار میکنن بقیه موارد در حد تذکر و سخنرانی گوش زد میکنن (187071)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۲۵
شیخ!!!!خوار درست است نه خار!!!اول فارسی یادبگیر بعد برای ایرانی ها سخنرانی کن!!! (186880)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۷:۲۶
راست میگی واقعا، پس برو سوریه برعلیه استکبار جهانی بجنگ (186881)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۹:۱۵
آخه میترسه القاعده جلو دورببن کلشو ببره!!!یا چنان باش که هستی یا چنان باش که می نمایی!!! (186965)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۵
ما سیاست های دولت علی الخصوص جناب ظریف را (هر جه باشد) دلسوزانه و هشیارانه می دانیم (186814)
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۱۶:۰۸
اگه از tvضرغامی شنیدی که مذاکرات شکست خورده تعجب نکنید و اگر واقع بینانه نگاهکنی این طور نیست وهمه چی آرومه (186817)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۱:۱۱
اقاي روحاني حالا ببينيد اينا كه تو دلت بهشون خوش كرده بودي هر چه 8سال ملت مقاومت كرد شما يك شبه نابود كردي رسيديم سر جاي اول هر چه سريعتر از مردم معذرت خواهي كن (187040)
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۰۸
مگراززمان احمدى بدترمىشودتندروهادوباره جان مىگىرند
انشالله ماپىروزىم (187107)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ ۲۳:۳۱
جلوشون محکم بایستید؛ اون ها نامردند. (187123)