به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۲:۱۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۲۵۰۰۹
نويسندگان بزرگواري کنند و گذشته را ناديده بگيرند؛

حذف نگاه سیاسی در جایزه‌ «کتاب سال»

گروه فرهنگ و ادب: دبیر علمی جایزه‌ کتاب سال گفت: اگر در دوره‌های گذشته در معرفی برگزیده‌های جایزه‌ کتاب سال احتمالا ملاحظات سیاسی وجود داشته، در دوره جدید قرار نیست این اتفاق رخ دهد و خط و خطوط سیاسی در برگزیده شدن یا نشدن آثار دخالت کند.
حذف نگاه سیاسی در جایزه‌ «کتاب سال»
 نجفقلی حبیبی همچنین از نویسندگانی که در دوره‌های گذشته آثارشان با نگاه سیاسی بررسی شده است، خواست بزرگواری کنند و آن را نادیده بگیرند. حبیبی که به تازگی طی حکمی از سوی علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر علمی جایزه کتاب سال معرفی شده است، درباره برنامه‌های خود برای  دوره‌های پیش روی جایزه کتاب سال و کتاب فصل، گفت: چون از قبل برای دوره‌های پیش رو برنامه‌ریزی شده که هم‌اکنون نیز در حال انجام است، فعلا غیر از مواردی جزیی، خیلی نمی‌توانیم تغییر زیادی در این برنامه‌ها و رویکردها ایجاد کنیم. او در ادامه در رابطه با برنامه‌های جزیی که احتمال تغییر آن‌ها می‌رود، توضیح داد: با برخی از داورانی که برای داوری آثار  حضور پیدا نمی‌کنند، صحبت خواهیم کرد و اگر حضور پیدا نکردن آن‌ها برای داوری کتاب‌ها همچنان ادامه داشته باشد، افراد دیگری را به جای آن‌ها جایگزین می‌کنیم؛ اما در هر حال برای  دوره در حال برگزاری خیلی فرصت تغییر وجود ندارد.

حبیبی درباره وجود رویکرد و نگاه سیاسی به آثار در داوری‌های دوره‌های گذشته جایزه‌ کتاب سال گفت: به هر حال اگر احتمالا در  دوره‌های گذشته در معرفی برگزیده‌های جایزه‌ کتاب سال ملاحظات سیاسی وجود داشته است، در دوره جدید قرار نیست این اتفاق رخ دهد و خط و خطوط سیاسی در برگزیده شدن یا نشدن آثار دخالت کند. او افزود: همین‌جا اعلام می‌کنم که در دور جدید هر اثری که در قالب فرهنگ جمهوری اسلامی منتشر شود، بدون نگاه سیاسی، داوری خواهد شد. از نویسندگانی هم که قبلا آثارشان با این رویکرد داوری شده است، می‌خواهم بزرگواری کنند و آن را نادیده بگیرند، چون دیگر قرار نیست از این اتفاقات رخ دهد. دبیر علمی جایزه کتاب سال در ادامه توضیح داد: در نظر نگرفتن مسائل سیاسی برای داوری کتاب‌ها اولین بحثی است که خود مقامات وزارت ارشاد نیز در دوره جدید به آن اشاره کرده‌اند و ما هم به شدت دنبال این هستیم که دیگر این اتفاق نیافتد و آثار فقط باید صلاحیت علمی‌شان احراز شود.
مرجع : ايسنا