به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۹:۲۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۱ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب : ۲۵۵۱۱

ورایتی هم حذف گذشته را شگفتی دانست

گروه فرهنگ وهنر: نشریه سینمایی «ورایتی» در گزارشی درباره معرفی نامزدهای اولیه اسکار غیرانگلیسی، حذف «گذشته» اصغر فرهادی را تعجب‌برانگیز خواند.
ورایتی هم حذف گذشته را شگفتی دانست
آکادمی اسکار با معرفی 9 فیلم به‌عنوان نامزدهای اولیه بخش فیلم‌های خارجی و حذف برخی آثار سرشناس از جمله «گذشته» که نماینده ایران بود، موجب شگفتی منتقدین سینما شد، بطوری که "هالیوود ریپورتر" نیز روز گذشته در گزارشی این تصمیم آکادمی را زیر سوال برد. در گزارش ورایتی آمده است: حضو نداشتن فیلم‌هایی چون «گلوریا» به کارگردانی «سباستین للیو» از شیلی، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی از ایران، «واله‌خا، مرد امید» ساخته «آندری وایدا» از لهستان و «وجده» اثری از «حیفا المنصور» از عربستان در میان نامزدهای اولیه اسکار امسال تعجب‌برانگیزترین اتفاق ممکن بود. «آبی گرمترین رنگ است» - که در جشنواره کن نخل طلا گرفت - هم از لحاظ قانونی موفق نشد نماینده فرانسه در اسکار شود و به جای آن «رنوار» روانه اسکار شد. اما فیلم دوم فرانسوی‌ها هم از ورود به فهرست نهایی نامزدهای این بخش بازماند. با این حال «آبی‌گرم‌ترین رنگ است» پس از فروش موفقی که در گیشه‌های آمریکا داشت، در بخش‌های دیگر از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین فیلمنامه نامزد احتمالی اسکار خواهد بود. ورایتی در ادامه نوشت: فیلم‌های برجسته دیگری همچون «بازگشت به 1942» از چین ساخته «فنگ ژیائوژنگ»، «زمستان نارضایتی» از مصر، «بیت‌المقدس» از اسرائیل، «بورگمن» از هلند و «استالینگراد» از روسیه نیز از ادامه رقابت با آثار خارجی زبان اسکار بازمانده‌اند.

امسال کشورهای مختلف 76 اثر غیرانگلیسی‌زبان خود را به کمیته بخش زبان‌های خارجی آکادمی اسکار ارائه کردند. 16 ژانویه روزی است که پنج نامزد نهایی اسکار 2014 معرفی می‌شوند. اسامی برندگان این جوایز مهم سینمایی روز دوم مارس اعلام خواهد شد. بر این اساس فیلم‌های «سقوط دایره شکسته» از بلژیک ساخته فیلیکس فن گرونینگن، «یک اپیزود از زندگی ایرون پیکر» ساخته دانیس تانوویچ، «تصویر گمشده» از کامبوج ساخته ریتی پان،‌ «شکار» از دانمارک ساخته توماس وینتربرگ،‌ «دو زندگی» از آلمان ساخته جورج ماس، «یادداشت» از مجارستان ساخته جانوس ساز، «زیبایی بزرگ» از ایتالیا ساخته پائولو سورنتینو و «عمر» از فلسطین ساخته هانی ابو اسعد نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی هستند.
مرجع : ايسنا