به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۰:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : ۲۵۸۱۲
احتمال تغییر در کابینه ترکیه

اولین واکنش عبدالله​گل به پرونده فسادمالی

گروه بين الملل:​ رئیس جمهوری ترکیه در اولین واکنش خود به پرونده فساد مالی که ازهفته گذشته در این کشور جنجال به پا کرده گفت: در خصوص هیچ گونه فساد یا اشتباهی در دولت پنهان کاری نشده و این مساله در دادگاه‌های مستقل مفصلا بررسی خواهد شد.
اولین واکنش عبدالله​گل به پرونده فسادمالی
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره،‌ عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به مساله پرونده فساد مالی که از هفته گذشته در ترکیه مطرح شده تاکید کرد: شهروندان ترکیه‌ای بدانند که هرگز در خصوص این پرونده هیچ گونه پنهان کاری صورت نخواهد گرفت و این مساله در دادگاه‌های مستقل به طور مفصل بررسی و توضیح داده خواهد شد و دستگاه قضایی در انجام تحقیقات مستقل هستند. وی افزود: اصلاحات زیادی در ترکیه انجام شده و هرگز هیچ گونه فساد یا اشتباهی در دولتی که اصلاحات در آن صورت گرفته پنهان نخواهد ماند. گل در ادامه خاطرنشان کرد: تمامی پرونده‌های مربوط به فساد به دادگاه ارجاع داده شده و دادگاه‌های مستقل این مساله را مورد بررسی قرار خواهند داد. رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: ترکیه مانند 10 یا 15 سال قبل نیست و شاهد اصلاحات سیاسی و قضایی بی‌شماری بوده است و نمی‌توان تصور کرد در چنین دولتی فساد یا اشتباهی وجود داشته باشد که بر آن سرپوش گذاشته شود. وی گفت: نظام قضایی ترکیه نظامی "دموکراتیک و روشمند ومستقل" است و تمامی ادعاهای موجود در خصوص فساد را به شیوه‌ای شفاف مورد بررسی قرار خواهد داد.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین تاکید کرد که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور آماده انجام اصلاحاتی در کابینه است. رسانه‌های ترکیه‌ای به نقل از گل تاکید کردند که این تغییرات پس از بازگشت اردوغان به ترکیه از سفردو روزه‌اش به پاکستان انجام خواهد شد. گل با بیان اینکه با اردوغان درباره تغییر کابینه بحث طولانی داشته خاطرنشان کرد: اردوغان برای انجام اصلاحات و تغییراتی جهت ارزیابی اوضاع آماده است. روزنامه "حریت" نیز به نقل از منابع نزدیک به اردوغان اعلام کرد که اصلاحات کابینه ظرف هفته جاری انجام خواهد شد و شامل 10 وزیر است. منبع مذکور اعلام کرد که تصمیم اصلاح کابینه پیش از بحران کنونی مربوط به پرونده‌های فساد مالی اتخاذ شده بود و ارتباطی به این مساله ندارد. در پی انجام تحقیقات فساد در ترکیه تاکنون 24 تن به طور رسمی دستگیر شده‌اند اما در واکنش به آن نیز حدود 70 افسر پلیس یا برکنار شده و یا به سمت‌های دیگر منتقل شده‌اند. در میان افراد بازداشت‌شده نام چهره‌های مطرحی از جمله نام دو تن از وزرای کابینه اردوغان و نیز نام سیاستمداران و تاجران به چشم می‌خورد.
مرجع : ايسنا