به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۹:۴۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۲۶۶۸۱

عسلی​ترین استان کشور شناخته شد

گروه اقتصادي:​ رییس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید 18 هزار و 500 تن عسل امسال نیز برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشوری تولید این محصول را به خود اختصاص داد.
عسلی​ترین استان کشور شناخته شد
سیدعلی مختاری افزود: این میزان عسل تولید شده توسط زنبورداران آذربایجان غربی معادل 29 درصد عسل تولیدی کشور است. وی با بیان اینکه هشت هزار نفر در بخش زنبورداری این استان مشغول به کار هستند اظهار کرد: از هشت هزار بهره بردار یاد شده، پنج هزار و 720 بهره بردار به صورت مستقیم و بقیه به صورت فصلی در زنبورستان های استان مشغول فعالیت هستند. وی اضافه کرد: از 950 هزار کندوی زنبور عسل موجود در سطح استان، 860 هزار کندو مدرن و 90 هزار کندو، بومی است که استان از نظر تعداد کندوی مدرن نیز در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است. مختاری ادامه داد: میانگین تولید عسل در سال 92 از هر کندوی مدرن 20 کیلو و 600 گرم و از هر کندوی بومی هفت کیلو و 100گرم است که در مقایسه با سال گذشته، از نظر تولید عسل حدود پنج درصد و از نظر تعداد کندو 15 درصد و از نظر تعداد زنبوردار نیز در حدود 6/1 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: شهرستان های ارومیه، خوی و چایپاره از فعال ترین مراکز تولید و برداشت عسل در استان هستند و شهرستان خوی مقام اول استانی را با تولید بیش از 9 هزار و 600 تن عسل، بیش از 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است. مختاری با اشاره به تدریس رشته زنبورداری در مقطع کاردانی و کارشناسی زنبور عسل در مرکز آموزش عالی شهید باکری ارومیه و خوی اظهار کرد: همه ساله در راستای رشد علمی و توسعه زنبورداری در آذربایجان غربی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان، دوره های پرورش زنبور عسل صنعتی درجه یک و دو و پرورش ملکه برای علاقه مندان این رشته برگزار می شود.
مرجع : ايرنا