به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۴ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۲۷۴۱۳۴
یک استاد دانشگاه:اگر مشكلات را با آمریکا حل نکنیم با چین و روسیه هم نمی توانیم کار کنیم

رویا گرایی کار دست ایران می‌دهد

رویا گرایی کار دست ایران می‌دهد
گروه سیاسی: یک استاد دانشگاه گفت: فرقی نمی‌کند چه کسی در آینده رئیس جمهور باشد، هر کس باشد ناچار است از شعار زدگی عبور کند و به سمت حل عقلانی مسائل رود.
ابراهیم متقی در نشست  بایسته‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم با بیان اینکه به دولت آینده بیشتر خوشبینم تا دولت یازدهم و دوازدهم گفت: معتقدم هر کس در آینده رئیس جمهور شود، جهت‌گیری ما در سیاست خارجی تنش‌زدایی و همکاری های بیشتر است. من هم معتقدم اگر مساله را با آمریکا حل نکنیم با چین و روسیه هم نمی‌توانیم کار کنیم. خودمان درکی از سیاست خارجی نداریم دیگران را هم در این عرصه قبول نداریم این که نمی‌شود.
وی با اشاره به دیدگاه کارشناسانی در حوزه سیاست خارجی تصریح کرد: می‌گویند سیاست خارجی ایران رنگارنگ است و این فرایند را ما در این عرصه می بینم. اما تدبیر و مدیریت مهم است و معتقدم در آینده به سمت تدبیر می‌رویم.  محور اصلی سیاست خارجی ما در آینده باید معطوف به قدرت سازی باشد نه اینکه قدرت را واگذار کنیم.
متقی تصریح کرد: البته  مشکلی که در کشور داریم این است که نه نیروی انتظامی خط قرمزش را می‌داند، نه حوزه سیاست خارجی‌مان. در نگاه راهبردی باید ببینیم که طرف مقابل تا چه حد در فضای انعطاف قرار می‌گیرد. رویا گرایی ایرانی آخر کار دست ما می‌دهد و این رویاگرایی با ایده آلیسم پیوند می‌خورد که به کاهش قدرت می‌انجامد.
وی در پایان با تاکید مجدد بر اینکه من به دولت آینده خوشبینم افزود: هر کدام از کاندیدای اصلی ریاست جمهوری بیایند روی کار بیایند ناچارند ابعاد ساختار داخلی و نظام بین الملل را در نظر بگیرند.
 نمی‌توانیم با غرب مذاکره نکنیم
یک استاد دیگر دانشگاه هم گفت: ما با غرب نمی‌توانیم مذاکره نکنیم. ایران گفتمانی مبتنی بر صلح عادلانه دارد و در این چارچوب نمی‌توان مذاکره نکرد.
علی فهیم دانش، دراین نشست، گفت: مذاکره فی النفسه بد نیست چرا که باید روابط مان را با همه کشورها توسعه دهیم، اما اینکه چگونه مذاکره کنیم، مورد بحث است. مذاکره و رابطه باید بر اساس اصل عدم مداخله و احترام متقابل باشد. وی گفت: دولت روحانی وقتی سر کار می آید، از دیپلماسی عمومی و حقوقی نام می‌برند و این لزوما بد نیست، در دنیا اصلی پذیرفته شده است. ما خودمان در توسعه دیپلماسی حقوقی نقش داشتیم و از 1361 در دیوان دعاوی بین‌المللی علیه آمریکا طرح دعوا کردیم. دولت روحانی بحثی را مطرح کرد به عنوان دیپلماسی چندجانبه. آقای ظریف نسبت به این مساله کتاب دارند و بر روی آن تسلط دارند. ما در پرونده ایران در بحث هسته ای نتوانستیم در سازمان های بین المللی امتیاز بگیریم بلکه با مذاکره چندجانبه در نهایت به توافق رسیدیم و قطعنامه ها علیه ایران در فصل 7 رفع شد.فهیم دانش اظهار کرد: احساس می کنم در دولت یازدهم و دوازدهم در چارچوب های حقوق  بازی کردیم. حقوق بین الملل ابزاری برای رسیدن به اهداف است و نباید دیپلماسی حقوقی هدف قرار گیرد. وی با تاکید بر لزوم توجه به دیپلماسی رسانه ای گفت: بخش عمده ای از دیپلماسی عمومی به دیپلماسی رسانه ای تبدیل شده است. ما به دیپلماسی رسانه ای اهتمام نکردیم که می توانست در بخش های متعدد جایگزین دیپلماسی رسمی کشور باشد. اینکه در بین مردم  عراق و افغانستان محبوبیت زیادی نداریم حاکی از نداشتن دیپلماسی عمومی و رسانه ای است. باید برای ارتباط گرفتن با ملت ها برنامه داشته باشیم.

 
برچسب ها: سیاست خارجی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها