به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۲۸۳۳۱
همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی جدید مصر

مشارکت 55‌درصدی‌مصريان، موافقت 95‌درصدی

گروه بين‌الملل: مسئولان در وزارت کشور مصر و کمیته‌های انتخاباتی اعلام کردند که اکثریت قاطع شرکت‌کنندگان مصری در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی جدید رای "آری" داده‌اند.
مشارکت 55‌درصدی‌مصريان، موافقت 95‌درصدی
عبدالفتاح عثمان، مدیر روابط عمومی در وزارت کشور مصر خاطرنشان کرد که میزان مشارکت مردم در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی مصر از 55 درصد گذاشته است و شاید تعداد افرادی که به این پیش‌نویس رای آری داده‌اند، از 95 درصد نیز بگذرد. وی در مصاحبه با شبکه الحیاة عنوان داشت: روند شمارش آرا ادامه دارد و تعداد کمیته‌های انتخاباتی بسیار زیاد است و از 30 هزار کمیته نیز پا فراتر می‌گذارد و نتایج اولیه حاکی از آن است که تعداد بسیاری در این همه‌پرسی مشارکت کرده و تعداد بی‌شماری نیز به آن رای آری دادند. به محض اینکه روند رای‌گیری در روز دوم پایان یافت، روند شمارش آرا آغاز شد.

کمیته عالی انتخابات نیز به مردم مصر به دلیل پایان یافتن روند را‌ی‌گیری، تبریک گفت و تاکید کرد که به محض پایان یافتن شمارش آرا، نتایج ظرف 72 ساعت اعلام می‌شود. در همین راستا شاخص‌های اولیه روند شمارش آرای رای‌دهندگان در بسیاری از کمیته‌های انتخاباتی حاکی از این است که میزان افرادی که رای‌ آری داده‌اند به 95 تا 97 درصد می‌رسد و در مقابل دو تا پنج درصد مخالفت خود را با این قانون اساسی جدید اعلام کرده‌اند.

دولت انتقالی تحت حمایت نظامیان برای تائید برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر به دنبال رای مثبت مردم به قانون اساسی جدید است و میزان مشارکت و نتیجه همه‌پرسی شاخصی برای سنجش حمایت مردم از ارتش محسوب می شود. اما طرفداران مرسی و اخوان المسلمین این همه‌پرسی را تحریم کرده اند و می گویند که برکناری او "غیرقانونی" بوده و از آن با عنوان "کودتای نظامی" یاد می کنند. قانون اساسی فعلی در زمان ریاست جمهوری محمد مرسی تصویب شده بود.

پیش نویس قانون اساسی جدید توسط کمیته‌ای تدوین شده که نیروهای لیبرال در آن اکثریت داشته‌اند و یکی از اصول آن را جدایی دین از سیاست به عنوان یکی از پیش شرط‌های استقرار نظام دمکراتیک تشکیل می‌دهد. حقوق برابر برای زنان و اقلیت‌های دینی از دیگر بخش‌های این پیش نویس است که با قانون اساسی قبلی تفاوت دارد. این کمیته متشکل از ۵۰ عضو بوده است که فقط دو نماینده از احزاب اسلامگرا در آن حضور داشتند.

هواداران محمد مرسی و مخالفان دولت انتقالی مدعی اند که قانون اساسی جدید کاملا منطبق بر دیدگاه ها و سیاست های دولت انتقالی و ارتش تنظیم شده است. گروه اخوان المسلمین، که رئیس جمهوری برکنار شده به آن تعلق داشت، قانون اساسی جدید را "قانون اساسی خونین" توصیف کرده و گفته است که مرسی همچنان رئیس جمهوری قانونی است و برگزاری همه‌پرسی بدون برنامه ریزی و نظارت دولت او، غیرقانونی است. این گروه اسلامگرا از مردم خواسته بود از شرکت در همه‌پرسی خودداری کنند.

در همین حال وزیر بهداشت مصر اعلام کرد که در دومین روز برگزاری همه‌پرسی مصر دو تن در استان‌های «اسیوط» و «المنیا» کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند که این مسئله امری طبیعی است. روز سه شنبه در جریان درگیری میان حامیان محمد مرسی و مخالفان او ۹ نفر کشته شدند. همچنین گزارش شده که در دو روز برگزاری همه پرسی حدود ۴۰۰ نفر دستگیر شده اند.

احمد محمد علی، سخنگوی نظامی مصر نیز از مردم مصر به دلیل مشارکت در همه‌پرسی قانون اساسی قدردانی کرد. وی خاطرنشان کرد: اظهاراتی مبنی بر اینکه جوانان در همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی مشارکت نکردند، با هدف گمراه ساختن افکار عمومی صورت می‌گیرد. احمد محمد علی افزود: هزاران جوان در برگزاری همه‌پرسی در تمامی کمیته‌ها مشارکت کردند و 400 هزار نیروی پلیس و ارتش مسؤلیت برقراری امنیت در جریان همه‌پرسی را بر عهده داشتند.

وی عنوان داشت: شرایطی که در حال حاضر ما در آن به سر می‌بریم، نتیجه دو انقلاب بزرگ در ژانویه 2011 و ژوئن 2013 است که جوانان شعله‌های آن را برافروختند. قانون اساسی قبلی مصر در دسامبر سال ۲۰۱۲ به همه پرسی گذاشته شد و با اکثریت ۶۴ درصد آرای شرکت کنندگان به تصویب رسید اما تنها ۳۰ درصد از واجدان حق رای در آن همه‌پرسی شرکت کرده بودند، که به این ترتیب، قانون اساسی سابق فقط از حمایت حدود ١٨ درصد از واجدین حق رای برخوردار بود.

نظامیان مصر امیدوارند که قانون اساسی جدید با کسب حمایت گسترده‌تر، ضمن تضعیف موقعیت اسلامگرایان طرفدار محمد مرسی، از اعتبار بیشتری برخوردار و باعث ثبات سیاسی در کشور شود. رای مثبت به قانون اساسی جدید، شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری میلادی را مهیا می‌کند. گفته می شود که ژنرال عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش که نقش مهمی در برکناری محمد مرسی داشت خود را برای نامزد شدن در این انتخابات آماده می کند.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران در کویت که برای مشارکت در نشست حامیان مالی آوارگان سوری به آنجا سفر کرده بود، اظهار امیدواری کرد که همه‌پرسی قانون اساسی مصر شفاف باشد. وی خاطرنشان کرد: ما امیدوار هستیم که این قانون اساسی این اطمینان را به مردم بدهد که مردم در همان مسیری قرار گرفته‌اند که به آنها وعده داده شده بود. اما ما تاکنون خود شاهد این امر نبوده‌ایم.

۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۲:۲۰
مبارک مصر ی ها باشد (199023)
ازاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۵:۲۳
تو 55 درصد هم باید شک کنی وقتی ژنرالهای کودتاچی مجری باشند بعد از کودتا تاکنون دهها هزارنفر مخالف قتل عام شده اند و این انتخابات از نظر اصول دمکراسی پشیزی ارزش ندارد چون رهبران گروهی که قانونا برنده اخرین انتخابات بوده اند در زندان کودتاچیان هستند و امکانی برای مشارکت نداشتند و سکوت غربیها در این مورد باید برای کسانی که واقعا به دمکراسی اعتقاد دارند اموزنده باشد (199094)
ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۱:۱۴
انتخابات قبلی قانون اساسی هم به گفته خود اخوان 30 درصد مشارکت داشت...
پس حداقل در "ادعا" این دفعه بیشتر مورد حمایت مردم است
البته هنوز هم فکر میکنم برای یک قانون اساسی حمایت 50 درصد مردم اصلا کافی نیست! (199148)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۲:۲۶
دیوانه اند آنان که برای امثال آقای مرسی جانشان را به خطر می اندازند.در همان آغاز به تعهداتش در قبال ملت وحتی هوادارانش عمل نکرد.در سیاست خارجی شعار ضد آمریکایی داد اما در عمل چه پالوده ای که سرو نکرد.البته مصریان در میان ملل عرب زبان باهوشترند.راه خود را پیدا خواهند کرد اما تاسف از این بابت است که امثال مرسی به نام دین آمدند اما کاررا به جایی رساندند که اینگونه شد.البته دروغ می گویند آنقدر دیندار نیستند که پای عروس قدرت دینشان را ذبح نکنند.دین برای آنها ابزاریست برای حکومت کردن.باورشان نبایدکرد. (199025)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۶:۱۶
سلام نظرشمامحترم اما اشکال کار درمرسی وهمفکرانش با کودتای سیسی وهمدستانش حل نمیشه وتازه مجوز اغتشاش ودرگیری رو به طرف مقابل هم دادند وبا همدیگر شاهد خواهیم بود که مصر روی خوش خواهد دید یا خیر بنده به عنوان یک اصلاح طلب هیچگاه از چنین انتخابات فرمایشی هم حمایت نمیکنم چون طرف مقابل باید به صورت اصولی زیر سوال میرفت نه اینجوری که پایگاه اجتماعی در خواب فرو رفته خودش رو یک مرتبه بیدار کند وکشوری را سراشیبی اضمحلال قرار دهند . تاسف اینکه برخی عزیزان اصلاح طلب اصول واقعی دموکراسی را برای همسایه میخوان (199105)
مصری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۲:۲۹
این ارتش مصر خیلی باحاله/با اینکه از مرسی بدم میومد ولی مطمئنا حکومت کودتا دوام نمیاره/اینها هم رفتنی هستند/مخصوصا اگر این السیسی رئیس جمهوور بشه
از اولش هم معلوم بود همه پرسی کشکه و قانون رو تصویب خواهند کرد
مصر دیگه تا سالهای سال روی آرامش رو نخواهد دید و بیشترین درآمدش که توریسته از بین میره و این فیدبک مثبته و اوضاع رو بدتر میکنه
البته حقشونه و این عاقبت کسانی است که به خون ریزی در منطقه کمک کردند و از تروریستهای تکفیری حمایت
عربستان و قطر و ... هم در آینده به این سرنوشت دچار میشن (199026)
ج ....
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۲:۵۳
جلوی ضرر هروقت گرفته شود منفعت است. (199036)
انسان
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۰۵
عدو سبب خیر شود گر خدا خواهد، امیدوارم حرکتی که به پشتیبانی ارتش دوباره انجام شد ختم به خیر و آزادی و دموکراسی بشه . . . (199043)
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۱۱
خوشبختانه کار اخوانیها یواش یواش داره تموم میشه مصر باید همیشه سیاستهای تبعیض آمیز و عقب مونده دوران حکمرانی اخوانیها رو در خاطر نگه داره (199045)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۱۷
افرین بر مردم مصر واقعا گل کاشتند امیدوارم از این حکومت سکولار لذت ببرن و کشورشون پیشرفت کنه (199047)
مصر باستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۱:۰۰
قرار بود پیشرفت بکنه تو این 50 60 سال که مصر حکومتهای سکولار داشت پیشرفت میکرد

مگه مبارک و قبل از اون دینی بودن ؟؟؟
مصر 60 ساله حکومتهاش سکولار هستند (199146)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۳۷
وقتیکه نظامیان خود قانون اساسی را می نویسند وخود ناظر همه پرسی آن هستند چرا تعداد شرکت کنندگان را 55% میگویند ونمی گویند 100% ؟!!!!!! (199055)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۲:۵۴
اين كار برا شما هم آشنا اومد؟ (199157)
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۳:۴۵
توی مصر 70% خانمها محجبه اند. چرا سایت شما اصرار دارد که عکس بدحجاب و بی حجابها را تو سایت بگذارد؟؟؟؟!!!! (199062)
ح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۴:۵۶
یکی از دلایلش میتونه این باشه که تو انتخابات سکولارها بیشتر از اسلامی ها شرکت کردند (199082)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۵:۰۳
دست بردار دوست گرامی.کجای مصر 70% محجبه دارد؟مرجع این آمارتان کجاست؟ تازه باشد چه ربطی به خبر وعکس بهار دارد!کجای اسلام گفته بی حجابها حق حیات ندارند؟این چه دفاعیست که از سنت واعتقادتان می کنید؟اتفاقا ملت مصر تعصبی روی این مسائل ندارند.تصاویر نمایندگان مجلس مصر را ببینید.به دانشگاههایشان نظری بیاندازید و مجریان تلویزیون همینطور.برقه ای وجین پوش با هم ودر کنار هم زندگی می کنند وهیچکس هم دیگری را تکفیر نمی کند.حال ما کاسه داغ تر از آش شده ایم دوباره؟! (199087)
ملا عمر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۹:۴۲
یه نظر سنجی بود از خود خانمهای مصری که بیش از 60 درصد حجاب رو میپسندیدن فکر کنم همین سایت هم گذاشته بود
قسمت مسیحی نشین مصر که نزدیک 20 درصد هست اعتقادی به حجاب نداره ولی تو شهرهای مسمان نشینش به بی حجاب ها طوری نگاه میشه که جرات بی حجاب اومدن بیرون رو ندارن
چون یه مقدار افکار طالبانیسمی تو رگهاشون هست (199135)
جواد رضاپور نوخاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۰:۳۴
درود بر شما، دقیقاً همین طوره! با به قدرت رسیدن اخوان المسلمین بود که سلفی ها و افراطی ها روی کار آمدند و شیعه کشی و افراط گرایی به راه انداختند! (199140)
یک ایرانی
Austria
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۷:۲۴
بله اتفاقاٌ توی ایران 100 درصد مردم با حجاب هستن باید دید از اون 70 درصدی که شما آمارشو دادین چند درصد قلباٌ با حجاب هستن ؟ چند درصد از ترس شوهر و برادر یا پدر با حجاب هستن ؟ (199119)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۹:۲۱
الان کجای این بی حجاب ترین --این خانم از پوشیده ترین شکل لباس استفاده کرده است--شما لابد طالبانیست هستید (199130)
یک ایرانی
Austria
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۷:۲۷
امیدوارم . . . با اون تمدن کهن احیا و این عقب افتادگی جبران بشه (199120)
مصطفی طیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۱۹:۲۲
تو مصر اگه یک حکومت سکولار باشه خیلی بهتره از یک حکومت سنی تکفیری سلفی مرسی تویکسال حکومتش بغیر دشمنی با پیروان اهل کار دیگه ای نکرد به امید نابودی ال صعود (199131)
سهیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۰:۴۴
من فکر می کنم مهم اینه که با حجاب وبی حجاب بتونن در یک کشور ضمن احترام به عقاید همدیگه آزادانه انتخاب کنن وزندگی کنن قطعا حجاب اون کسی که خودش انتخاب کرده صدها بار بالاتر از حجاب اجباری است به هر حال به مردم مصر تبریک می گم (199142)
Urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۲:۵۰
كودتاي نظاميا از انتخابات خيلي از مدعي ها دموكرات تره. اگه ارتش دير مي جنبيد تاريخ و تمدنش همه مي رفت زير لواي اخوان و پس فردا طالبان. بايد از ساير كشورها عبرت بگيرن. (199155)
من
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۲۶ ۲۳:۵۹
صرف نظر از اینکه نظامیان با یه جور کودتا قدرت رو دوباره به دست گرفته اند باید گفت که افکار گروه اخوان المسلمین تند هستش و شدیدا انحصار طلب هستند و بودن آنها در قدرت باعث قدرت گرفتن تندروهای سلفی میشد. (199171)