به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۲۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۳۰۱۸۹

تجارت 1.9 میلیارد دلاری ایران و سوئیس

گروه اقتصادي: سوئیس در 10 ماهه 1392 بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در بین کشورهای اروپایی بود. در همین حال این کشور به تازگی تحریم‌های خود علیه ایران در حوزه‌های تجارت فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی را به حالت تعلیق درآورد.
تجارت 1.9 میلیارد دلاری ایران و سوئیس
براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در 10 ماهه امسال سوئیس بالغ بر 2.6 میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی 1.9 میلیارد دلار به ایران صادر کرد. با این حساب سوئیس در بین کشورهای اروپایی بزرگترین صادرکننده کالا به کشورمان در این مدت لقب گرفت. این کشور همچنین بعد از امارات، چین، هند، کره‌جنوبی و ترکیه نیز رتبه ششم بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران را در 10 ماهه امسال به خود اختصاص داد. اگرچه واردات ایران از سوئیس در مدت زمان یادشده از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 41.56 و 28.94 درصد کاهش یافته است. در همین حال تعلیق تحریم‌های سوئیس علیه ایران می‌تواند باعث رشد تجارت دو کشور در ماه‌های آینده شود. سوئیس در پی توافق ایران و کشورهای 1+5 اعلام کرد که تحریم‌های خود علیه ایران را در حوزه‌های تجارت فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی به حالت تعلیق درآورده است.

شورای فدرال سوئیس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی توافق ایران و کشورهای 1+5 از 20 ژانویه امسال بخشی از تحریم‌های خود علیه کشورمان را به حالت تعلیق درآورده است. براین اساس سوئیس ممنوعیت تجارت فلزات گرانبها را با ایران لغو کرد و محدودیت‌های اعمال شده روی تجارت محصولات پتروشیمی ایران را نیز تسهیل کرد. این لغو تحریم‌ها همچنین شامل حمل نفت و محصولات پتروشیمی ایران و همچنین بیمه کشتی‌های حمل نفت ایران هم می‌شود. طبق آمار گمرک ایران، دانه ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه گندم سخت، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای ساختن کاغذ یا مقوا، شکر خام، مکمل‌های دارویی، روغن خام سویا، لوبیا و دانه لوبیای سویا، سوزنها کاتترها و کانول‌ها، آنتی سرمکها دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت بخش، ماشین‌های نورد گرم و ماشین‌های نورد گرم و سرد توام شده برای فلزات، دفیبریلانور کاشتنی قلبی در بدن، تخم سبزیجات برای کشت، روغن دانه آفتابگردا ن، اجزاء و قطعات ماشین‌های با نحوه عمل خاص و مبل‌های فلزی از عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از سوئیس در 10 ماهه امسال بودند.
مرجع : ايسنا