به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : ۳۰۴۴۹
عربستان سعودی با اطلاع آمریکا؛

خرید موشک از چین برای مقابله با ایران

گروه سياسي: مجله آمریکایی نیوزویک در گزارشي نوشته است: عربستان سعودی با اطلاع آمریکا از چین موشک خریداری کرده است.
خرید موشک از چین برای مقابله با ایران

 مجله آمریکایی نیوزویک نوشت: عربستان سعودی در سال 2007 موشک‌های بالستیک پیشرفته ای را از چین خریداری کرد. پیش از این مقامات سعودی و چین درباره این قرارداد تسلیحاتی مطلبی بیان نکرده بودند.   برخلاف قرارداد تسلیحاتی قبلی در سال 1988 میان پکن و ریاض که بدون اطلاع واشنگتن صورت گرفت این بار عربستان سعودی اصرار داشت قبل از امضای قرارداد تسلیحاتی با چین در سال 2007 آمریکا را از این موضوع آگاه سازد.

این قرارداد خرید موشک شامل موشک‌های بسیار پیشرفته از نوع نسیم شرق دی اف  21  است. این موشک‌ها نسبت به موشک‌های دی اف 3 اس که عربستان سعودی قبلا از چین خریداری کرده بود پیشرفته تر هستند. براساس نظر کارشناسان موشک‌های جدید دارای برد کوتاه تری هستند اما از دقت بالایی در هدف گیری برخوردارند و می توان  با اطمینان از آنها برای زدن اهداف مشخص استفاده کرد. این موشک‌ها همچنین از امکان پرتاب سریع برخوردارند.

نیوزویک اضافه کرد: عربستان سعودی با کمک آژانس مرکزی اطلاعات امنیت آمریکا سیا توانست از چین موشک خریداری کند. به نوشته این مجله، این خرید موشکی عربستان سعودی از چین در واکنش به تحولات برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفته است. آمریکایی‌ها در این قرارداد کسب اطمینان کرده‌اند که موشک‌ها برای نصب کلاهک هسته ای طراحی نشده‌اند. جفری لویس مدیر مرکز تحقیقات منع گسترش سلاح جیمز مارتن در مرکز پژوهش‌های بین المللی نیز گفت: موشک‌های جدید در صورت شلیک به سمت اهداف ارزشمند در تهران بیش از دیگر موشک‌ها، مفید و سودمند خواهند بود.

موشک‌های قبلی که عربستان سعودی در سال 1988 از چین خریداری کرده بود در کارزار رویارویی با موشک‌های اسکاد شلیک شده از سوی ارتش عراق به رهبری صدام در جنگ‌های  1991 نتوانسته بود کارآیی خود را نشان دهد و شاهزاده خالد بن سلطان فرمانده وقت نیروی هوایی عربستان سعودی نیز به این موضوع اعتراف کرده بود. عربستان سعودی همچنین برای تقویت نیروی موشکی خود به شدت به دنبال آموزش نیروهای نظامی‌اش در این زمینه است به همین دلیل ، شمار زیادی از جوانان سعودی برای این منظور به آمریکا اعزام شده‌اند.