به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : ۳۱۹۲۸۰
یک نفر توضیح دهد چه نهادی و با چه قدرتی شبکه افق را ایجاد کرده است

زهرا شجاعی: شبکه زن‌ستیز افق به کجا وابسته است؟

زهرا شجاعی: شبکه زن‌ستیز افق به کجا وابسته است؟
گروه سیاسی: زهرا شجاعی، رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت محمد خاتمی درباره نوع عملکرد برنامه جهان آرا و صدا و سیما گفت: یک نفر توضیح بدهد شبکه افق به کجا وابسته است؟ بودجه آن از کجا تامین می شود؟چه تفکری بر آن حاکم است؟چه نهادی با چه قدرتی یک شبکه را ایجاد کرده؟ این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: تفکر حاکم بر صدا و سیما و شبکه افق "زن ستیز" است.

رویه رسانه ملی تغییر نکرده است. سانسور مجدد زنان در صداوسیما همچنان بر همان مدار حرکت می کند که پیشتر حرکت کرده بود. صداوسیما نه‌تنها فرصت دفاع را از دو مقام مسئول دولت اصلاحات و اعتدال گرفت بلکه در آرشیو تلویزیون هم آنها را سانسور کرد. شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی معاونان ادوار گذشته زنان و خانواده رئیس‌‌جمهور، دوشنبه‌شب میهمان برنامه جهان‌آرا در شبکه افق صداوسیما بودند تا امکان دفاع در برابر اتهاماتی که هفته گذشته کارشناس این برنامه به آنها وارد کرده بود، فراهم شود. اما فرصت به نیمه نرسیده از آنها این زمان سلب و مجددا در اختیار فردی به‌عنوان کارشناس قرار گرفت؛ امری که به اعتراض و ترک برنامه توسط میهمانان انجامید.
زهرا شجاعی، رییس مرکز امور مشارکت زنان در دولت محمد خاتمی در گفتگو با سایت دیده بان ایران در خصوص دلیل شرکت در برنامه جهان آرا را اینگونه بیان کرد:در درجه اول تشکر میکنم از این سایت خبری بابت اطلاع رسانی در خصوص این موضوع به مردم؛ در دوم بهمن ۱۴۰۰ به مناسبت هفته‌ی زنشبکه‌ی افق در برنامه جهان آرا  یک برنامه‌ی را اختصاص می‌دهد به چهار دهه سیاست‌گذاری در امور زنان در این برنامه  دو  کارشناس جوان و تازه کار حضور پیدا می‌کنند و یکسری اتهامات سخیف به خانم مولاوردی در درجه‌ی اول  و شروع کننده عملکرد خانم مولاوردی مقصر بنده و خانم ابتکار میدانستند زیرا در دولت قبل بودیم مطرح کردند . ما تصمیم گرفتیم‌بیانیه‌ی مشترکی در این خصوص بدهیم و از صدا و سیما بخواهیم تا زمانی را در این‌برنامه به ما اختصاص دهند تا از خود در برابر این‌اتهامات دفاع کنیم .و این‌درخواست خود ما بود .دعوتی صورت نگرفت.البته نامه رسمی هم به ریاست محترم سازمان (پیمان جبلی ) ارسالکردیم . به صورت قانونی اگر در شخصی اتهاماتی را بر شخص دیگر وارد کند باید به کسی که مورد اتهام قرار گرفته دوبرابر زمان برای دفاع داده شود نه اینکه زمان دفاع دوباره به اتهام زننده زمان بدهند.
سیاستمدار اصلاح‌طلب در ادامه در خصوص این موضوع که برخی خروج شما از برنامه جهان آرا را شجاعانه و برخی معتقدن که عثب نشینی بوده دلیل خودتان برای خروج از برنامه چه بود گفت:بالاخره کسی که شجاعی است باید کار شجاعانه انجام دهد دیگر آنهای که معتقدند عقب نشینی بوده  اگر منصف باشند پس اطلاعات کافی ندارند زیرا برنامه های تلویزیونی به چند دسته تقصیم می‌شوند (مناظره،میزگرد،گفتگو و منبر) هر گفتگوی هم که بین دونفر انجام می‌شود نامش گفتگو نیست زیرا دوفرد هم در خیابان جرو بحث می‌کنند نمیتوانیم بگویم‌گفتگو می‌کنند یا در دادگاه  زمانی که وکیل مدافع از موکل خود دفاع می‌کند و قاضی می‌شنود آیا به این می‌گویم گفتگو ؟مطمئنن خیر_
گفتگو برای خود مولفه برای خود دارد .جلسه‌ی که ما از برنامه جهان ارا درخواست کردیم  دفاعیه بود ما میخواستیم از اتهامات ناروایی که به ما زده شده بود دفاع کنیم ولی فرصت کافی به ما داده نشد و دوباره به خانمی که در جلسه‌ی قبل به ما اتهام زده بود زمان دادند تا اتهاماتش را تکرار کند. نکته‌ی دیگر اینکه هر برنامه‌ی پروتکل خود  را دارد عوامل برنامه جهان آرا باید صراحتا به ما اعلام میکردند که ما مجددا به آن خانم کارشناس زمان شرکت در برنامه  را می‌دهیم و ما هم اصلا در برنامه شرکت نمی‌کردیم.
حتی من از تهیه کننده برنامه (بهروز یاوری) سوال کردم ایا تماس تلفنی مردمی در برنامه دارید گفتند :روتین برنامه نیست ولی گاهی بله داریم. ما فکر کردم که از مردم شاید سوالی برایشان پیش بیاید و تماس بگیرند .مطمئنن ما به سوالات مردمی  پاسخ می‌دادیم .ولی بدون اطلاع قبلی خانم کارشناسی که در برنامه قبل زمان داشته و اتهاماتی را به ما وارد کرده  دوباره  زمان اتهام زنی می‌دهند. این قاعده بازی (به اصطلاح بازی سیاسی محسوب کنیم) نیست .اگر قراز است بازی کنیم باید قوانین درست اجرا شود .اگر طرف مقابل خلاف قوانین بازی عمل کند ادامه دادن بازی خلاف عقل و منطق است . حتی ما بلافاصله ترک نکردیم بازهم اجازه دادیم این‌خانم صحبت کند ولی زمان طولانی به ایشان زمان داده شد و من به مجری ناعادل برنامه تذکر دادم که  تلفن را قطع کند ولی انجام نشد  و ما به این دلیل جلسه را ترک‌کردیم. شجاعی در ادامه خاطر نشان کرد؛  یک نفر توضیح بدهد شبکه افق به کجا وابسته است؟ بودجه آن  از کجا تامین می شود؟چه تفکری بر آن حاکم است؟چه نهادی با چه قدرتی یک شبکه را ایجاد کرده؟  این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: تفکر حاکم بر صدا و سیما و شبکه افق "زن ستیز" است.

شهیندخت مولاوردی: قرار نبود برنامه به صورت مناظره باشد به ما دروغ گفتند
شهیندخت مولاوردی، معاون سابق امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری ایران در دولت یازدهم و دستیار سابق رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی در دولت دوازدهم هم در خصوص این‌سوال که چرا در برنامه جهان آرا شزکت کردید می‌گوید: با توجه پخش برنامه‌ی که در هفته‌ی گذشته در برنامه جهان آرا داشتیم با عنوان چهار دهه سیاست گذاری در حوزه‌ی زنان با هدف آسیب شناسی مدیریت زنان» در این برنامه اتهامات متعددی به ما ( دوره خانم ابتکار،زهرا شجاعی، و دوره سازندگی ) و  بیشتر به بنده وارد شد. ما تصمیم‌گرفتیم  واکنش نشان بدهیم  و بیانیه‌ی مشترکی صادر کردیم و ضمن این بیانیه از رییس صدا وسیما در خواست کردیم دستور هماهنگی‌های لازم را بدهد برای حضور ما در آن برنامه(جهان آرا) برای پاسخ و دفاع از اتهامات وارده و ضمن اینکه حق پیگیری قضایی را برای خودمان محفوظ میداریم. تصمیم بر این شد یک درخواست رسمی برای حضور در این‌برنامه برای رئیس صداو سیما( جبلی  ) با امضاء سه نفر فرستاده شود و این مکاتبه صورت گرفت.
روز بعد درخواست رسمی از برنامه جهان آرا با ما تماس گرفتند. دعوتی در کار نبود. به در خواست خودمان به این برنامه رفتیم. قانون به ما این حق را داده است که ما فرصت دفاع از خود را داشته باشیم و این تریبون در اختیار ما قرار بگیرد.  زمانی که تماس گرفتند گفتند فقط یکی از خانم‌ها می‌توانند در برنامه حضور داشته باشند ما خواستیم که حداقل دو نفر در این برنامه شرکت کنیم بهانه‌ی می آوردند که دکور برنامه طوری است که نمی‌شود صندلی اضافه کرد.نهایتا قرار براین شد من و خانم شجاعی در این برنامه شرکت کنیم. مولاوردی در ادامه افزود: نیم ساعت قبل از برنامه در شبکه افق حضور داشتیم با تهیه کننده برنامه (  یاوری) صحبت کردیم و روال برنامه را سوال پرسیدیم که چگونه است و قرار ما بر این بود که برنامه باید زنده باشد و قالب مناظره نداشته باشد زیرا فرصت اندکی که در اختیار ما بود به مناظره اختصاص پیدا می‌کرد ما خیلی از مباحث را نمی‌توانستیم مطرح بکنیم.ضمن اینکه  اتهامات زده شده بود و ما باید از خودمان دفاع می‌کردیم. حتی من از اقای یاوری سوال کردم  آیا مهمان تلفنی در برنامه حضور دارد که گفتند به برنامه بستگی دارد اگر اقتضا کند بله داریم .ولی به هیچ وجه نگفتند در این برنامه مهمان تلفنی دارند. اگر می‌گفتند این خانم مهمان تلفنی هستند مطمئنن ما وارد استودیو نمی‌شدیم( صداقت به خرج ندادند و نگفتند که این خانم هم مهمان تلفنی هستند)
این کنشگر سیاسی اضافه کرد:  زمانی که قرار است مهمان تلفنی در برنامه‌ی باشد با مهمان چند ساعت قبل تماس گرقته می‌شود  و برنامه ریزی های گفتگو صورت میگیرد. پس نتیجه می‌گیریم این تماس هماهنگ شده و برنامه ریزی قبلی بوده .
ما قرار بود در خصوص اتهاماتی که به ما وارد شده پاسخگو باشیم ولی همان خانمی که به ما اتهام زده بود را دوباره دعوت کردند تا دوباره اتهاماتش را وارد کند و جالب است با خانم دیگری که اصلا مشخص نیست چه شخصی است زیرا فقط نوشته بودند (حاجی حسینی )بدون نام کوچک و عنوان شغلی و سمتی که دارند و یا داشته اند کاملا مجهول هویت ایشان هم اتهامات جدیدی را بر من وارد کردندو این دو خانم ۴۵ دقیقه صحبت کردن و قرار بود برنامه ساعت ۱۱ الی ۱۱:۱۵ تمام شود . ما را در مقابل عمل انجام شده قرار دادند. دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان در خصوص این‌سوال که چرا برنامه را ترک‌کردید می‌گوید: اگر برنامه را ببینید من و خانم شجاعی داریم با مجری برنامه ( آقای ثابتی) بحث می‌کنیم که تلفن را قطع کند و حتی ما صبوری کردیم  این خانم صحبت کردند که من گفتم دیگر کافی است اجازه بدهید ما حرف بزنیم؛ مجری برنامه گفتند هنوز ده دقیقه نشده است. بعد از خروج ما این خانم‌نیم ساعت صحبت می‌کند. ما چند دقیقه‌ی صبوری کردیم  که شاید تلفن قطع شود و ما ادامه صحبت‌های خود رو مطرح کنیم .ولی زمانی که از قطع تلفن‌نا امید شدیم در ان لحظه تصمیم گرفتیم که صحنه را ترک کنیم .ماندن ما در آنجا بلافایده بود زیرا اتهامات جدید بر ما میزدند و چند ثانیه آخر به ما می‌گفتند جمع بندی خود را داشته باشید برنامه رو به پایان است. ما در چند دقیقه چه دفاعی از خود میتوانستیم داشته باشیم .در ضمن ما گفته بودیم‌مناظره نمی‌کینم. اتهاماتی زده شده بود و قرار بود به ما فرصت بدهند تا  از خود دفاع کنیم . اصلا حرفه‌ی نبود  که زمان مجددی برای اتهام زنی به آن خانم بدهند. 

hossin
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ۱۷:۴۶
زن یعنی مادر، زن یعنی خواهر، زن یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها و زن یعنی زینب کبری سلام الله علیها زن ستیزان باید به این معنی برسند . اگر به این معنی نرسند یعنی ابوسفیان زاده اند، یعنی ازنسل قاتل دختر پیامبرند، یعنی از نسل معاویه هایند که اسطوره زنان عالم را به اسارت بردند و این مسئولیت روحانیت است که این عوامان خود به خواب زده را که در میدان ابوسفیان صفت ها به کار گرفته شده اند را بیدار کنند. (382397)
hossin
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۴ ۱۷:۴۶
زن یعنی مادر، زن یعنی خواهر، زن یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها و زن یعنی زینب کبری سلام الله علیها زن ستیزان باید به این معنی برسند . اگر به این معنی نرسند یعنی ابوسفیان زاده اند، یعنی ازنسل قاتل دختر پیامبرند، یعنی از نسل معاویه هایند که اسطوره زنان عالم را به اسارت بردند و این مسئولیت روحانیت است که این عوامان خود به خواب زده را که در میدان ابوسفیان صفت ها به کار گرفته شده اند را بیدار کنند. (382398)
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۰۹:۱۸
ولی قوانین خانواده در ایران توسط اصلاح طلبان و لیبرالهای فمنیست نوشته شده و شدیدا مردستیزانه است‌.
در قوانین خانواده ایران زنان در قبال زندگی مشترک هیچ مسئولیتی ندارند
همه مسئولیتها روی دوش مردان قرار داده شده هست.
دادگاهها بیشتر طرف زنان را می گیرند به علت انحصار رسانه ها در دست فمنیست ها ، این قدر برای زنان مظلوم نمایی کرده اند که حق و حقوق مردان را نادیده می گیرند و مردان را عامل خشونت و ظلم معرفی کرده اند
دادگاهها با بی رحمانه ترین شکل ممکن مهریه را اجرا می کنند (382422)
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۰:۰۹
این خانم اگر واقعا اهل گفتمان است و نه فقط مدعی آن، چرا به سوالات ‌و موارد مطرح شده کامل پاسخ نداد و برنامه را با آن سرانجام که می‌دانید مواجه کرد، اصولا در مرام و مسلک برخی از مدعیان اصلاح طلبی ، تفکر و استدلال کم‌رنگ است و غوغا سالاری و هوچی‌گری برجسته
آزادی بیان تا جایی خوب است که مخالف ایشان نباشد و به محض اینکه اندکی خلاف میل ایشان باشد تبدیل می‌شود به مزدبگیری و گروه فشار و …
قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین (382423)
xftgvfg
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۳:۲۵
به ....... (382434)
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۰۹:۳۴
«یک نفر توضیح بدهد شبکه افق به کجا وابسته است؟ بودجه آن از کجا تامین می شود؟چه تفکری بر آن حاکم است؟چه نهادی با چه قدرتی یک شبکه را ایجاد کرده؟»
من یکی یکی جواب می دهم:
1- به سیاه ترین دخمه های ارتجاع ایرانی
2- از بیت المال
3- تفکر حجتیه که البته این روزها اسم خودش را عوض کرده است
4- همان نهادی که در کودتای 28 مرداد کنار پری بلنده و شعبان بی مخ قرار گرفت. (382499)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها