به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۳۲۰۸۲
50 هزار نیروی حزب الله را به سوريه فرستادیم

150 هزار سوری را به ایران آوردیم و آموزش نظامی دادیم

وزراي احمدی نژاد از فشار تحريم‌ها اشک می‌ریختند
گروه سياسي: يك نماینده عضو پايداري در مجلس با اين ادعا كه 9 صفحه از توافق ژنو محرمانه است، گفت: طبق توافق ژنو بعد از 20 سال یک چهارم تحریم‌ها لغو می‌شود.
150 هزار سوری را به ایران آوردیم و  آموزش نظامی دادیم
به گزارش فارس حجت‌الاسلام نبویان در اردوی جهاد اکبر در جمع دانشجویان اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل سراسر کشور در خصوص مقدمات توافق نامه ژنو افزود: در واقع توافقنامه ژنو زمینه‌اش در سفر رئیس جمهور به نیویورک بسته شد، همان سفری که دو مورد از آن را مقام معظم رهبری روی آن دست گذاشتند و نقد کردند یکی تلفن و تماسی بود که اوباما با رئیس جمهور داشت و دیگری طولانی شدن صحبت‌ها با جان کری بود و مقام معظم رهبری فرمودند که بخشی‌ از آن اشتباه بود.
وی ادامه داد: سؤال اینجاست که دلیل پای مذاکره آمدن آمریکا چه بود؟ آنها از سر ضعف پای مذاکره آمدند یا ما از سر ضعف پای مذاکره رفتیم؟! متأسفانه بعضی می‌گویند که از ضعف ما بوده‌است اما پاسخ اصلی این است که آنها از سر ضعف پای مذاکره آمدند.

این نماینده مجلس در تشریح چرایی آمدن آمریکا سر میز مذاکره گفت: برای سوریه خواب‌های بسیاری دیده شده بود، از چندین کشور جهان تروریست فرستادند مثل اردن، قطر، آمریکا، عربستان و اسرائیل صریحاً اعلام کرده بود که اولین گام ما زدن سوریه است، در واقع ما برای سوریه هزینه نمی‌دهیم بلکه سوریه برای ما هزینه می‌دهد.
وی افزود: 150 هزار سوری را به ایران آوردیم و به آنها آموزش نظامی دادیم و 150 هزار را همانجا آموزش داده و 50 هزار نیروی حزب الله را به آنجا فرستادیم و حزب الله هم اعلام کرد که 80 هزار موشک آماده پرتاب شدن به اسرائیل است و این شد که آمریکا در سوریه شکست خورد. نبوبان ادامه داد: اول انقلاب همه کشورها پایتخت آمریکا بودند، اما الان آمریکا در کشور خودش تحقیر شده است تا جایی‌که سید حسن نصرالله می‌گوید اگر آمریکا می‌تواند بیاید یک وجب از خاک سوریه را اشغال کند.

وی در تشریح تماس تلفنی روحانی با اوباما توضیح داد و گفت: ظریف در این رابطه گفته است: “از صبح روز جمعه پنج بار دیگر هم تماس گرفت که حداقل یک سلام با اوباما داشته باشید.” که این فقط به این علت بود که بگویند ما از این‌ها شکست نخورده‌ایم، لذا می‌بینید بعد از تلفن بالافاصله اوباما پشت تریبون رفت و به کل دنیا اعلام کرد که ما با رژیم ایران مذاکره کردیم. نبویان اظهار داشت: بر این اساس می‌بینید که ما به این‌ها نیاز داریم یا آن‌ها به ما نیاز دارند؟ آمریکا زمانی که افغانستان، عراق را گرفت ایران در محاصره آمریکا قرار گرفت که بعضی‌ها آن قدر از این وضعیت ترسیده بودند که احساس کردند کار تمام شده است. وی در همین رابطه ادامه داد: در آن وضیعت حساس که آمریکا می‌خواست کار را تمام کند، در همان زمان ایران اعلام کرد ما وسیله‌ای که خود آمریکا را بزند را نداریم، الحمدلله سربازانتان را آوردید بیخ گوش ما که اسلحه ما به شما برسد، ایران، عراق، سوریه، حزب الله و حماس، این‌ها قوت منطقه‌ای ایران هستند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در رابطه با محتوای تلفن روحانی با اوباما طبق توضیح خود روحانی تشریح کرد: پس از سلام، روحانی به اوباما گفت من وزیر خارجه خودم را مامور کردم که در بحث هسته‌ای بیاید و اوباما هم گفت که جان کری را مامور کرده‌است اوباما می‌خواست وارد بحث سوریه شود، ولی روحانی مخالفت کرد و گفت بحث فقط بحث هسته ای است. نماینده تهران در مجلس در بیان اتفاقات ژنو یک از زبان عراقچی بیان کرد: زمینه این توافق نامه در همان سفر بسته شد و رسید به ژنو یک و ژنو دو و در نهایت ژنو سه که به بیرون آمد در ژنو یک طرحی در مقابل 1+5 برده شده بود. وی با تاکید بر اینکه آمریکا عضو مهم 1+5 است، گفت: روحانی در کتاب امنیت ملی، دیپلماسی هسته‌ای، می‌گوید: “آن ها که کسی نیستند و فقط آمریکا است”.

وی هدف از مذاکرات را یک بازی برد -برد دانست و افزود: برد آن‌ها این بود که یقین پیدا بکنند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و برد ما در دو نکته مهم است.
نبویان در توضیح این دو نکته بیان کرد: یکی از این نکات این است که بتوانیم پرونده هسته‌ای ما را که از آژانس به شورای امنیت بردند برگردانیم و عادی کنیم که علت اهمیت آن این است که بیش از 5 قطعنامه علیه ما صادر شده است که تقریبا کمر شکن‌ترین تحریم‌های ما زیر سر شورای امنیت است و 600 نفر از شخصیت‌های ما را تحریم کردند، نفت ما را کامل تحریم کردند و همچین بانک ها و کشتی رانی و هواپیمایی ما را تحریم کردند که اجرای این تحریم‌ها برای کل کشورهای جهان الزام آور است. وی تحریم‌ها را به دو دسته یک جانبه و بین المللی تقسیم کرد و افزود: تحریم‌های بین المللی، تحریم‌های سنگینی از طرف شورای امنیت هستند که اجرای آن برای همه کشور‌ها الزام آور است و تحریم های یک جانبه، تحریم هایی هستند که آمریکا علاوه بر تحریم‌هایی که وجود دارد باز تحریم کرده‌اند که این تحریم ها با همکاری اتحادیه اروپا است. آقای ظریف در مجلس در این باره گفت: «از این دو نوع، تحریمی که برای ایران خیلی مشکل آفرین است تحریم های شورای امنیت است که تقریبا تمام چیزهای ما را تحریم کرده اند، تحریم های یک جانبه آمریکا کاغد پاره ای بیش نیست.» وی ضمن اینکه تحریم‌های نفتی و بانکی را از مهم ترین تحریم‌های ایران دانست، خاطر نشان کرد: اولین برد ما این بود که ما بتوانیم پرونده خودمان را از شورای امنیت به آژانس برگردانیم تا به حالت عادی برگردد که تحریم‌ها شکسته شود.

فروش نفت در دوران احمدی نژاد چگونه بود؟
نبویان ادامه داد: پارسال 49 درصد بودجه ما وابسته به نفت بود، یعنی حدودا 50 درصد پول کشور با فروش نفت بدست می‌آمد. ما برای این که بودجه خودمان را بدست می‌آوردیم باید روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت می‌فروختیم. بدون مبالغه از تیر ماه سال 91 تا اکنون آمریکا اجازه نداده است که یک کشتی خارجی به اسکله ما بیاید و یک قطره نفت بخرد.
نبویان با اشاره به نحوه فروش نفت در زمان احمدی نژاد گفت: در اواخر دولت احمدی نژاد چند تن از وزیران در جلسات غیر علنی اشک می‌ریختند و می‌گفتند که نمایندگان مجلس شما که می‌دانید وضع ما چگونه است چرا در جلسات علنی این گونه حرف می‌زنید؟ آقای قاسمی می گفت ما مجبوریم خودمان نفت ببریم، به کشتی‌های خارجی اجازه نمی‌دهند و جمهوری اسلامی هم بیشتر از یک کشتی ندارد که این باعث شد زمانی که می‌خواستیم یک محموله نفت به کره جنوبی برسانیم تا زمانی که برگردد دو ماه طول بکشد. نبویان با بیان اینکه ما باید روزانه 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت می‌فروختیم تا پول بودجه را بدست آوریم، بیان کرد: قبل از تیرماه که ما آزادتر می‌فروختیم تا بعد از تیر ماه که آمریکا فضا را کاملا بست حدودا یک میلیون بشکه توانستیم صادر کنیم. اکنون آمار ما 650 تا 700 هزار است یعنی حدودا 200 الی 300 هزار تومان که می‌شود حدودا 900 الی 1 میلیون بشکه و بقیه مایعات گازی بوده است.

نبویان تحریم بانکی را مهم‌تر از تحریم های نفتی دانست و گفت: فردا اول برج است و برای کارمندان فیش آمده که حقوق بگیرند و بازار هم با چک کار می‌کند و فردا به بانک می‌روند تا پول بگیرند که می‌بینند همه بانک‌های شهر تعطیل است. اگر یک هفته یا یک ماه همه بانک‌های ایران تعطیل باشد چه آسیبی به کشور می‌زند؟ از تیر ماه سال 91 آمریکا همه بانک‌های دنیا را بر روی ما تعطیل کرد در نتیجه ما نمی‌توانیم حتی یک دلار را به صورت بانکی جابه جا کنیم.
نبویان در ادامه به مراحلی اشاره کرد که حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در جلسات غیر علنی مجلس گفته بود و گفت: ما اگر 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت بفروشیم با فقط صد دلار پول نفت روزانه 270 میلیون دلار پول می‌شود که نمی‌توان آن را در چمدان ریخت و باید بانکی جا به جا شود. آقای حسینی گفت ما تنها توانستیم نصف پول های خودمان را وارد کنیم.

وی درباره تغییرات قیمت در ماه رمضان سال گذشته، گفت: علت تغییر قیمت مرغ در ماه رمضان سال پیش این بود که ما مرغ خریده بودیم و کشتی حامل آن به آب‌های خلیج فارس آمده بود و 6 ماه می‌چرخید و از ما حق دموراژ که روزانه 25 هزار دلار است می‌گرفت ولی در نهایت کشتی را نتوانستیم تخلیه کنیم چون پول را نتوانستیم دست فروشنده اش برسانیم. حسینی بیان کرد اگر 20 میلیون دلار را می خواستیم جا به جا کنیم باید 4 دست عوض می‌کردیم و به واسطه‌ها می‌دادیم که در این بین هم مقداری از آن از دست می‌رفت. آقای حسینی گفت از ارمنستان هزار تن مرغ خریده بودیم ولی چون نتوانستیم پول را به دست فروشنده برسانیم نتوانستیم آن را وارد کنیم.

وی همچنین ادامه داد: اواخر دولت احمدی نژاد،آقای حسینی به فروش نفت و وارد کردن پول مسلط شده بود. به عنوان مثال سوریه برای ما مهم است پس چرا ما به ترکیه که علیه سوریه کار می کرد اقدامی نکردیم، چون یک بانک در ترکیه برای ما کار می‌کرد که آن هم به اسم ما نبود به اسم خودشان بود اما آمریکا اکنون که با ترکیه یکدست نیست به این بانک گیر داده است که تو برای ایران کار می‌کردی. اواخر دولت احمدی نژاد، پوتین مستقیما رئیس کل بانک مرکزی خود را فرستاد. چین و روسیه نزدیک چهار سال است که نگذاشته‌اند آمریکا در شورای امنیت علیه ما قطعنامه جدیدی صادر کند. چین خودش یک چک ده میلیارد دلار به حساب ما واریز کرد که این پول خودمان بود ولی بانکی نمی‌دادند ولی ما راهش را پیدا کرده بودیم.

در ادامه نبویان به نکاتی که به ظریف یاد آوری کرده بود اشاره کرد: اول اینکه آیا حق قانونی ما نمایندگان مجلس است که مطلع باشیم یا خیر؟ اگر نیست ما برویم و اگر هست که هست، طبق قانون داخلی مجلس و قانون اساسی حق با ماست و به چه حقی، حق قانونی ما را از ما سلب می کنید و دوم اینکه آقای ظریف می‌دانم ناراحت می‌شوید اما گوش بدهید و حق را با ما بدانید که با شما محتاطانه رفتار کنیم، تیمی که قطعنامه 598، همان جام زهر را به امام (ره) خوراند چه کسانی بودند؟ رأس‌شان آقای هاشمی و معاون شان آقای روحانی بودند، دوم اینکه سال 82 که همه چیز ما را تعلیق کردند و 12 آبان رهبر انقلاب فرمودند که کشورمان 2 سال عقب افتاد، آن تیم چه کسانی بودند؟ و آخر اینکه آقای ظریف پشت درهای بسته مذاکره می‌کنید به همان زبان انگلیسی بسیار درست و خوب است اما چرا بعد از مذاکرات، زمانی که همه دور و اطراف شما را گرفته‌اند، شما که نماینده ایرانید و وزیر خارجه هستید، چرا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنید؟
نبویان در اهمیت زبان فارسی و نیز رفتار دیپلماتیک هیات دولت افزود: هویت ملی ما را حفظ کنید و فارسی صحبت کنید! آنجا نگفتم اما چرا در داخل ایران آقای زنگنه از روی متن انگلیسی می‌خواند! آقای ظریف می‌دانید چه پیامی را به دنیا منتقل می‌کنید! زبان انگلیسی با کلاس است! اینها بحران هویت است.

آقای ظریف در پاسخ گفت: ” حاج آقا زمانی که مصاحبه می‌کنم، خبرنگاران 2 دسته‌اند. عده‌ای از ایران آمدند و فارسی سوأل می‌کنند و من فارسی جواب می‌دهم اما وقتی خبرنگاری انگلیسی سوأل می‌کند، خوب من مجبور هستم انگلیسی جواب بدهم! ” گفتم چه جبری ! گفت : ” من اگر فارسی جواب بدهم حرف من منتقل نمی‌شود.” گفتم: مترجم ببرید. گفت: حاج اقا خیالتان را جمع کنم اصلا با ترجمه 50 درصد حرف منتقل نمی‌شود. گفتم: اجازه هست من نکته دیگری بگویم از همان اول حضرت آقا، هاشمی، خاتمی رفته‌اند و مترجم برده‌اند پس اصلا مشکل ما با دنیای غرب این است که آنها 50 درصد حرف‌های ما را نمی‌فهمند..! گفت: اتفاقا حاج آقا همینطور است.
مرجع : فارس