به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۳۲۴۴۸

انتشار اینترنتی کتابي درباره صادق هدایت

گروه فرهنگ وادب: شاپور جورکش از قرار دادن کتابش درباره صادق هدایت بر روی سایت خود خبر داد.
انتشار اینترنتی کتابي درباره صادق هدایت
این نویسنده  گفت: کتاب «زندگی‌، عشق و مرگ از دیدگاه صادق هدایت» 28 بهمن (روز تولد صادق هدایت) تا 10 اسفند روی سایت من به نشانی www.ghaf.ir قرار می‌گیرد. او درباره این کتاب اظهار کرد: این کتاب سال 1375 یک سال در ارشاد منتظر مجوز بود، اما بعد مجوز گرفت و چاپ شد. دو بار هم تجدید چاپ شد و جزو منابع دانشگاهی بود. اما بعد در دوره احمدی‌نژاد غیرقابل چاپ اعلام شد. دیگر هم ناشر انگیزه‌ای برای چاپ آن ندارد و کتاب فراموش شده است. برای همین من این کتاب را به مناسبت تولد هدایت روی سایتم قرار می‌دهم تا خوانندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

جورکش درباره نقدی که در کتابش بر روی آثار هدایت انجام داده گفت: این کتاب با یک دستگاه نقد منسجم به 20 داستان هدایت نگاه می‌کند و بعد سراغ «بوف کور» می‌رود و تمی ویژه را درون این داستان‌ها نشان می‌دهد؛ تمی که هدایت معتقد است تا روابط خانوادگی و رابطه آنیما و آنیموسی در جامعه ما حل نشود‌، چیزی سامان نمی‌گیرد. مرگ و خودکشی در داستان‌های هدایت به خاطر این است که او مرگ را با معیار عشق می‌سنجد و وقتی عشق را نمی‌بیند، مرگ را پررنگ می‌کند و خودکشی‌ها و مرگ‌ها سزای شخصیت‌هایی است که عشق را نمی‌شناسند.

این شاعر و نویسنده همچنین درباره کتاب‌های اخیری که در زمینه نقد آثار هدایت نوشته می‌شود، گفت: در حال حاضر کتاب‌های خوبی در این زمینه نوشته می‌شود و نگرش درباره هدایت در نسل جوان ما تغییر کرده است. اخیرا فرزاد منفرد کتابی نوشته و روی عکس‌های صادق هدایت کار کرده و تم یگانه‌ای را در این عکس‌ها نشان داده است. همچنین کتاب‌های خوب دیگری نیز در این زمینه نوشته و منتشر شده‌اند. صادق هدایت، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی، ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ در تهران متولد شد، در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ در پاریس درگذشت و بعد در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد.
مرجع : ايسنا