به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۲۹ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب : ۳۲۷۳۷

دولتی بودن اقتصاد، عامل ضد کارآفرینی

گروه اقتصادي: یک کارآفرین با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد و وجود بروکراسی‌های زاید موجب دلسردی کارآفرینان می‌شود از دولت خواست تا به جهت توزیع برابر ثروت و ایجاد اشتغال فراگیر، امکانات و منابع را به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ببرد.
دولتی بودن اقتصاد، عامل ضد کارآفرینی
هستی حصاری گفت: در حال حاضر جریان کارآفرینی در کشورمان قابل مقایسه با دیگر کشورها نیست و عوامل متعددی زمینه دلسردی و خروج کارآفرینان از چرخه فعالیت را فراهم می‌کند این در حالی است که پتانسیل زیادی برای اشتغال در بخشهای صنعت، کشاورزی، صنایع‌دستی، جذب گردشگر، تولید مواد غذایی و صادرات آن به کشورهای منطقه و اروپا داریم. وی ادامه داد: متاسفانه برخی بانکها رقیب واحدهای اقتصادی و بنگاههای تولیدی شده‌اند و نه تنها وام و تسهیلات به بنگاهها نمی‌دهند بلکه این وام را در سیستم خود صرف می‌کنند، از سوی دیگر بخشنامه‌های متعددی در کشور داریم که اجرا نمی‌شود و کارآفرینان در کاغذ بازی و بروکراسی‌های زائد گرفتار شده‌اند. به اعتقاد حصاری کاهش سهم دولت، داشتن دانش و تخصص و مدیریت اداره بنگاهها، نقش موثری در بهبود فضای کسب و کار دارد.

این کارآفرین در ادامه دولتی بودن اقتصاد را یکی از عوامل ضد کارآفرینی دانست و گفت: در شرایطی که 80 درصد اقتصاد دست دولت است و از توانمندی‌ها و پتانسیل‌های بخشهای خصوصی و تعاونی به نحو شایسته استفاده نمی‌شود، راه اندازی کسب و کار جدید دشوار خواهد بود. وی با بیان اینکه دولت باید سیستم نظارتی را جایگزین سیستم اجرایی خود کند، تصریح کرد: اگر دولت دستگاههای عریض و طویل خود را کوچک کند، امکان پیاده شدن ایده‌های مردم را به وجود آورد و هزاران تن از نیروهای در استخدام خود را به سمت بخش خصوصی هدایت کند جامعه‌ای بانشاط، هدفمند و پویا خواهیم داشت. نویسنده کتاب نترس، زندگی کن در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکارند و کسانی هم که شغلی برای خود دست و پا کرده‌اند دانش آموخته رشته‌هایی هستند که ارتباطی با شغل آنها ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی ما هدفمند و مطابق با نیازهای جامعه حرکت نمی‌کند به نحوی که در بیشتر مدارس فنی و حرفه‌ای آموزش متناسب با نیازهای فرد داده نمی‌شود و پیش از فارغ التحصیل شدن برنامه‌ریزی کافی صورت نمی‌گیرد. حصاری با بیان اینکه نیروهای کار در طول تحصیل باید هدایت و راهنمایی شوند تا پس از پایان تحصیل به افرادی بیکار، سرخورده، افسرده یا معتاد تبدیل نشوند، خاطر نشان کرد: وقتی انگیزه فعالیت از جوانان جویای کار گرفته شود با پدیده فراز مغزها رو به رو می‌شویم و سرمایه‌های خود را به کشورهای پیشرفته تقدیم می‌کنیم در صورتی که اگر برای همین سرمایه‌ها امکانات فراهم شود به کشور خود خدمت می‌کنند.

این فعال کارآفرین که ایده‌ها و طرح‌های بزرگ کارآفرینی و کسب و کار دارد، معتقد است در صورتی که دولت بسترها و امکانات لازم برای شکل‌گیری جریان کارآفرینی را فراهم کند، کارآفرینان و پشتیبانان طرح‌های توجیهی با دلگرمی بیشتر وارد عرصه می‌شوند و با راه‌اندازی کارگاههای کوچک و استخدام فارغ التحصیلان، بازار کار را رونق می‌دهند. به گفته وی، اصلی‌ترین وظیفه دولتها تامین بهداشت و آموزش، امنیت و بسترسازی برای کسب و کار است و با توجه به منابع خدادادی، موقیعت جغرافیایی و آب و هوایی ایران تنها باید ایده‌های خلاق به بار بنشیند. حصاری در عین حال با انتقاد از عدم بهره‌مندی مناطق کمتر توسعه یافته از امکانات برابر، اظهارکرد: متاسفانه در طول سالهای گذشته آمایش سرزمینی و منطقه‌ای به شکل مطلوبی اتفاق نیفتاده و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به نسبت مساوی از امکانات برخوردار نبوده‌اند به همین دلیل رشد پدیده مهاجرپذیری، فقر و بیکاری را شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی نزدیک به 70 درصد مردم در روستاها بودند و اکنون 80 درصد شهر نشین داریم، بیشتر روستاها به امکاناتی مثل آب و برق، گاز و تلفن، جاده و حتی اینترنت مجهز شده‌اند اما متاسفانه نسبت به پیش از انقلاب اسلامی که این امکانات نبود خالی و خالی تر شده‌اند. این کارآفرین در پایان با بیان اینکه بیشترین میزان قاچاق برابر آمارها از مناطق مرزی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر دولت در شهرهای مرزی مانند زاهدان کارخانه‌های صنعتی و پتروشیمی دایر کند هم جلوی قاچاق گسترده و مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ را می‌گیرد و هم با اشتغالزایی و فعال کردن خطوط تولید با هزینه کمتری محصولات تولیدی را به کشورهای همجوار صادر می‌کند.
مرجع : ايسنا