به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب : ۳۳۱۶۹
برخی فعالیت حزبی را مخالف امنیت ملی مي‌دانند

توسعه بدون حضور احزاب امکانپذیر نیست

گروه سياسي: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها گفت: توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون حضور احزاب ملی و پذیرش هویت‌هاي جدید امکان پذیر نیست.
توسعه بدون حضور احزاب امکانپذیر نیست
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی یونسی در ششمین کنگره حزب اراده ملت ایران که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش در حال برگزاری است، افزود: جامعه بدون هویت‌هاي جدید حتما به استبداد منجر مي‌شود و جامعه به بن بست مي‌رسد. وی با بیان اینکه تعدد احزاب بستگی به شرایط دارد، اظهار داشت: مهم رقابت حزبی و سیاسی است و باید بتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم و مخالف خود را بپذیریم. یونسی ضمن ترسیم سابقه دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی در کشور گفت: سابقه این دو جریان به پیش از انقلاب و حتی دوره مشروطه مي‌رسد و اکنون نیز امکان حذف این دو و یا یکی از آنها نه منطقی و نه امکانپذیر است.

به گفته وی، کسانی که مي‌گویند یک جریان حذف شده است، چشم خود را بر واقعیات مي‌بندند اگر جریان اصلاح طلبی در مقاطعی با نجابت و برای همراهی با انقلاب اسلامی و وحدت ملی کوتاه آمد و همراهی کرد، این نشات گرفته از ذات و خاصیت اصلاح طلبی است و سکوت دلیل بر حذف و نابودی نیست. یونسی اضافه کرد: این وضعیت در مورد اصولگرایی هم همینطور است، زمانی که اصلاح طلبان پیروز شدند، گاهی گرفتار غرور شدند و در ایام دوم خرداد از برخی دوستان اصلاح طلب شنیده مي‌شد که مي‌گفتند این جریان اصلاح طلبی جای اصولگرایی را گرفته است که حرف درستی نبوده و به مصلحت نیز نبود.

وی حضور این دو جریان ریشه دار را ضروری دانست و گفت: هر کدام از این دو جریان حامل ارزش‌هاي ملی و دینی و بخشی از تاریخ سیاسی کشور است. دستیار ویژه رییس جمهوری در اموراقوام و اقلیت‌ها اظهار داشت: به لطف خدا بعد از وقفه در حرکت سیاسی ملت طی هشت سال سیاه و انسداد سیاسی و اجتماعی بار دیگر ملت توانست شرایط را بشکند به طوری که دوباره رقابت سیاسی و اجتماعی در کشور آغاز شده است. وی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید با درک سختی‌ها و مشکلات و به دور از افراط، تفریط و شتابزدگی و توجه به حفظ اهداف انقلاب اسلامی گام برداشته شود.

یونسی ادامه داد: امیدواریم حزب اراده ملت هم به گونه ای گام بردارد تا اهداف اساسی انقلاب و ملت آسیب نبیند و در اثر رقابت سیاسی قدم‌هاي بعدی که مهمتر از گام 24 خرداد است برداشته شود. دستیار ویزه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تاکید بر نقش اراده ملت در تعیین سرنوشت خود گفت: مردم صاحب اختیار هستند و این اراده و حق را دارند که سرنوشت خود را مدیریت کنند. نمونه واضح نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود آنچه بود که امسال اتفاق افتاد و مردم سرنوشت خود را تغییر دادند.

یونسی به نقش نخبگان، احزاب و گروه‌ها در آماده سازی برای حضور مردم در انتخابات 24 خرداد اشاره کرد و گفت: اگر مردم نبودند هیچ اتفاقی نمی افتاد و این مردم بودند که شرایط را تغییر دادند. به گفته وی، شرایط هم سنگین و هم یاس آور بود به گونه ای که افسردگی جامعه به نخبگان هم سرایت کرده بود. دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها با بیان اینکه در آن مقطع بسیاری از سیاستمداران، احزاب و گروه‌ها مایوس بودند که بتوان کاری انجام داد، گفت: اما در نهایت ملت همیشه کاری مي‌کند که خارج از درک و اراده خواص است و مردم در مدت کوتاهی فضای انسدادی را تغییر دادند.

یونسی در بخش دیگری از سخنانش هویت جمعی را مستقل از هویت‌هاي فردی ذکر کرد و با اشاره به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم تصریح کرد: این آیه مبارکه به این معنی است که خارج از اراده اشخاص اراده جمعی وجود دارد و این ارده جمعی است که سرنوشت جمع را تغییر مي‌دهد. به گفته وی، مصادیق این اراده در انقلاب‌ها و تحولات مختلف اجتماعی تحقق مي‌یابد اما باید دید که بین ارداه شخصی و هویت جمعی چه ارتباطی وجود دارد و آیا وحدت ملی با تکثر قومی قابل جمع و تحقق پذیر است؟

یونسی ادامه داد: برخی هر گونه فعالیت حزبی و قومی را مغایر وحدت و امنیت ملی مي‌دانند و برای ادعای خود نیز سعی مي‌کنند از نظریه‌هاي فلاسفی بهره بگیرند و آن را به مردم دوستی و ایران دوستی ربط دهند. وی خاطرنشان کرد: این افراد نوعی حزب ستیزی را رواج مي‌دهند و انشعاب و اختلافات احزاب را دلیل بر سوء عملکرد احزاب مي‌دانند و آن را بهترین دلیل بر نبود آن ذکر مي‌کنند. یونسی با بیان اینکه افراد حزب ستیز مي‌گویند نباید از فعالیت‌هاي اقلیت‌هاي دینی، مذهبی و قومی نام ببریم، گفت: آنها در عمل هم اینگونه فعالیت‌ها را ضد وحدت ملی مي‌دانند.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها ضمن تاکید بر پذیرش وحدت ملی و تکثرگرایی گفت: در همه دنیا در عین وجود تنوع و تکثر، وحدت ملی نیز وجود دارد و در ایران نیز همواره شاهد تنوع و تکثر توام با وحدت ملی بوده ایم. یونسی انقلاب اسلامی را عالی ترین نوع وحدت در عین کثرت توصیف کرد و گفت: تمام تنوع‌هاي قومی و مذهبی احزاب و اقلیت‌ها با حفظ هویت خود در انقلاب مشارکت کرده اند و حضرت امام (ره) نیز به طور مکرر آنها را مخاطب قرار داده و حمایت مي‌کرد.

وی اضافه کرد: این مشارکت‌ها بود که توانست وحدت ملی را در عالی ترین درجه خود نشان دهد. یونسی انتخابات و رفراندوم را از دیگر مواردی ذکر کرد که در آن وحدت با حفظ تنوع تکرار مي‌شود و افزود: وجود اقوام و مذاهب واقعیت خوب و ضروری است که در کشور ما وجود دارد چرا که بدون تنوع و تکثر وحدت بی معناست. وی ادامه داد: وحدتی معنا دارد است که تکثرها را در خود جمع کند و جامع بودن یک جریان سیاسی و اجتماعی به این است که بتواند گرایش‌هاي مختلف را جمع کند.