به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۲۱:۱۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۴ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۳۳۳۲۷

برندسازی برنج ایرانی پایانی بر تقلب در بازار

گروه اقتصادي:​ رییس موسسه تحقیقات برنج گفت: برندسازی برنج با حمایت دولت می‌تواند سهم کشاورزانی را که امنیت غذایی کشور مدیون تلاش آنهاست در بسته‌بندی و بازار افزایش دهد.
برندسازی برنج ایرانی پایانی بر تقلب در بازار
ناصر دواتگر  اظهار کرد: برند‌سازی برنج می‌تواند جایگاه این محصول استراتژیک ایرانی را در بازار داخلی و خارجی ارتقا دهد و از سودجویی دلالان و واسطه‌های غیرضرور جلوگیری کند. وی افزود: هنگامی که برند‌سازی برنج صورت گیرد و هر شالیکاری محصولش را در بسته‌بندی و با کد مشخص عرضه کند، می‌تواند به راحتی میزان خلوص و کیفیت هر محصول کشاورزی را در بازار ایران مشخص کرد و دیگر شاهد مخلوط‌ کردن برنج‌های بی‌کیفیت و آلوده با برنج‌های ایرانی مانند هاشمی، طارم و غیره نخواهیم بود. رییس موسسه تحقیقات برنج ادامه داد: برای آنکه بتوانیم کاری انجام دهیم تا از تلاش کشاورزانی که امنیت غذایی کشورمان را مدیون آنها هستیم قدردانی کنیم باید آنها را در شناسنامه‌دار‌کردن و برند‌سازی برنج ایرانی سهیم کنیم تا بتوانند نقش بیشتری در بسته‌بندی و بازار داشته باشند اما باید در این راستا انجمن و تعاونی‌های تولید را فعال‌تر کرد تا همه شالیکارها در آن متمرکز و برای مشارکت در این طرح متعهد شوند.

دولت به شالیکاران اعتماد کند

دواتگر تاکید کرد: دولت ضمن ایفای نقش هدایتی و نظارتی خود در برندسازی برنج ایرانی باید به مجریان این طرح که عمدتا تولید‌کنندگان هستند تسهیلات مناسب ارائه دهد. از سوی دیگر به آنها اعتماد کند تا بتوانیم شاهد این طرح در سطح ملی باشیم اما این در حالی است که دولت با قرار‌دادن برنج خارجی در سبد کالای مردم نشان داد که چندان اعتمادی به تولید داخلی به عنوان محصول یک‌دست و با کیفیت ندارد. وی تصریح کرد: علی‌رغم این‌که همواره شعار داده شده که کشاورزی محور توسعه کشور است، عمده توجهات به سمت صنایع بود در حالی که در تحریم‌هایی که همواره وجود داشته صنایع نتوانستند آن‌طور که باید به کار خود ادامه دهند اما کشاورزان توانستند در تامین امنیت غذایی کشور را روی پای خود نگه دارند.

رییس موسسه تحقیقات برنج گفت: اگر به کشاورزان بها داده شود و آنها را با حمایت همه‌جانبه در تشکل‌ها و تعاونی‌های تولیدی متحد کنند دلالان و سودجویان نمی‌توانند در برابر برند‌سازی و شفاف‌سازی بازار برنج ایرانی مقاومت کنند.
مرجع : ايسنا