به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۰
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۳۳۶۰۹
مهندسان در تبدیل علم به فناوری نقش کلیدی دارند

دکتر عارف در تجلیل از مهندسان چه گفت؟

گروه سياسي:​ دکتر محمد رضا عارف عصر در مراسم بزرگداَشت روز مهندسی و تجلیل از استادان، مهندسان و دانشمندان جوان برجسته مهندسی در فرهنگستان علوم اظهار داشت: مهندسان در صحنه سازندگی نقش کلیدی را در توسعه کشور و تامین رفاه و آسایش مردم داشته اند و در همین خصوص به طور جدی از تمام دست اندرکاران و مهندسان کشور قدردانی می کنیم.
دکتر عارف در تجلیل از مهندسان چه گفت؟
وی ادامه داد: قطعا سهم مهندسان درتوسعه عمرانی و صنعتی کشور بسیار بالاست به طوری که مهندسان در خودکفایی کشور و بخش های زیربنایی و صنعتی توانسته اند کارهای علمی و ارزشمندی را به جامعه ارایه کنند. به گفته وی فرهنگستان علوم نیز در راستای جایگاه راهبردی خود و در سیاست گذاری علم و فناوری و آینده نگاری توسعه کشور تشویق و ترغیب هایی را برای این دانشمندان و پژوهشگران در نظر دارد و اعطای پاداش و نشان علمی به این پژوهشگران را در دستور کار خود قرار داده است.

عارف اظهارداشت: در حقیقت توجه به چرخه علم و فناوری، صنعت و خدمات برای تولید ثروت ملی در اولویت فعالیت های گروه علوم مهندسی قرار گرفته است و برنامه محوری گروه توسعه علم و فناوری با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور است. رییس گروه علوم مهندسی افزود: یکی از اقدامات عملی گروه مهندسی معرفی الگوهای برجسته به جامعه مهندسی کشور است، در واقع این الگوها سهم بالایی در نوآوری های صنعتی و مهندسی، توسعه علوم مهندسی و دستاوردهای ارزشمند علمی و پژوهشی در این رشته دارند و در پیشبرد اولویت های کاری و برنامه های مهندسی گروه موثر هستند.

وی با بیان اینکه وظیفه مهندسان در توسعه علم بسیار بارز است گفت: توجه به سازمان های مردم نهاد و سیاست های کارگروه ، توسعه پایدار و چالش های آن که در زمینه آب، انرژی، محیط زیست و مدیریت منابع مورد تاکید قرار گرفته اولویت هایی است که در سال آینده به طور جدی در دستور کار گروه علوم مهندسی قرار دارد. به گفته وی توسعه صنعت، استانداردها و آموزش ها، برگزاری سمینارهای علمی، تعامل و همکاری با انجمن ها، نگاه فناوری به موضوعات مختلف و ایجاد پایگاه اطلاعاتی و شبکه ای از جمله دیگر برنامه ها و اقدامات کارگروه علوم مهندسی در سال آینده است.

به گفته وی در حال حاضر اتاق فکر مهندسان با 29 عضو برجسته فعال است و از ایده و نظرات دانشمندان جوان برجسته در قالب اتاق فکر دانشمندان جوان استفاده خواهیم کرد.