به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : ۳۵۱۴۱

توفیقی و مرز فعالیت‌ سياسي دانشجویی

گروه جامعه: مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مرز فعالیت‌های دانشجویی و سیاسی در دانشگاه‌ها را تشریح کرد.
توفیقی و مرز فعالیت‌ سياسي دانشجویی
دکتر جعفر توفیقی با بیان اینکه دانشجویان می‌توانند در چارچوب قانون و آیین‌نامه‌ها فعالیت‌های سیاسی، صنفی، اجتماعی و فرهنگی در دانشگاه‌ها داشته باشند، اظهار کرد: من هم قبلا و هم در حال حاضر این سیاست را در چارچوب قانون تشویق کرده و می‌کنم. وی افزود: در عین حال به نظر من مرز فعالیت‌ها را می‌توان این‌طور تعریف کرد که به کارکردهای دانشگاه لطمه نخورد و در مقابل آن‌ها را تقویت کند. توفیقی با بیان اینکه ما دانشگاه را با کارکردهای علمی‌اش می‌شناسیم، تصریح کرد: به عبارت دیگر در دانشگاه باید علم روز دنیا تولید و بهترین فارغ‌التحصیلان با مهارت‌های متنوع تربیت شوند؛ اما در عین حال امروز انتظار از دانشگاه این است که دانشجویی را تربیت کند که علاوه بر دانش تخصصی، مهارت‌های زیادی از جمله مهارت مذاکره، گفت‌وگو، مدیریت و آشنایی با نرم‌افزارهای کامپیوتری داشته باشد و علاوه بر آن افرادی متخلق به یک سری ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی تربیت کند.

به اعتقاد توفیقی، واقعیت این است که روز به روز انتظار از دانشگاه‌ها برای تربیت دانش‌آموختگان با مهارت‌های متنوع در حال افزایش است، بنابراین دانشگاه باید علم روز دنیا را تولید و بهترین دانشجویان را با دانش و مهارت و بینش کافی تربیت کند. وی با بیان اینکه دانشجو باید در ارتباط با صنعت و حل مشکل جامعه‌اش موثر باشد، گفت: به نظر من این موضوع را باید اصل قرار دهیم و برای فعالیت تشکل‌ها این شرط را قائل باشیم که از آن‌ها تا جایی که به این کارکردها لطمه نخورد، حمایت کنیم.

تبدیل فارغ‌التحصیل به شهروند موثر فقط با دانش تخصصی امکان‌پذیر نیست

توفیقی تصریح کرد: از سوی دیگر باید حمایت‌هایی را در راستای تقویت این کارکردها داشته باشیم، چرا که اعتقاد دارم وقتی دانشجو را به عرصه فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها می‌آوریم، خود به خود زمینه‌ای برای تقویت استعدادها، ظرفیت‌ها، خلاقیت و انگیزه دانشجو فراهم می‌کنیم که در نتیجه این فعالیت‌ها کمک می‌کند که دانشجو به شکل دیگری تربیت شود و حتی در کسب دانش وی تاثیر می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه دانشجو تنها در کلاس درس تربیت نمی‌شود، اظهار کرد: کلاس درس بخشی از محیط یادگیری است. امروز دانشگاه با فضاهای دیگرش هم تعریف می‌شود؛ یعنی زمانی که دانشجویی در یک تشکل سیاسی فعالیت می‌کند، قدرت تحلیل و ارزیابی، نقد و ارزیابی، گفت‌وگو و مذاکره، احترام به دیگران، آزادی بیان و آزاد‌اندیشی و ... در وی تقویت ‌می‌شود که این موارد امروز جزو ویژگی‌های کلیدی هر شهروند موفق است؛ یعنی اگر می‌خواهیم فارغ‌التحصیل به شهروند موثری تبدیل شود، فقط با دانش تخصصی امکان‌پذیر نیست.

مشاور عالی وزیر علوم با بیان اینکه من به آن تشکل به عنوان محلی برای توانمندسازی دانشجو و پرورش استعدادهایش نگاه می‌کنم، تصریح کرد: ممکن است زمانی که فردی به یک تشکل دانشجویی نگاه می‌کند وجه سیاسی آن را قوی ببیند، اما به اعتقاد من اینکه دانشجو در بحث‌های سیاسی چه می‌گوید و چه گرایشی دارد، بحث ثانویه است. توفیقی با بیان اینکه در واقع من فعالیت سیاسی را بستری برای رشد مهارت‌های دانشجو می‌بینم، گفت: وقتی می‌خواهیم کار حرفه‌ای سیاسی انجام دهیم، احزاب باید آن را انجام دهند، نه دانشجویان. برای من اصل، فعالیت دانشجو در تشکل‌هاست و موضوع فعالیت در اولویت‌های بعدی است و در واقع مهم این است که دانشجو در خلل این فعالیت در حال یادگیری است و یادگیری در کلاس را تکمیل می‌کند.
مرجع : ايسنا

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۱۷:۱۲
احسنت جناب آقاي دكتر توفيقي ارجمند. (211974)