به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۳:۴۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : ۳۵۲۸۶

نگهداری لاک‌پشت و حلزون عامل بروز حصبه

گروه سلامت: رئیس دامپزشکی کاشمر گفت: نگهداری «لاک‌پشت کوچک گوش قرمز» و حلزون در کودکان باعث بروز حصبه می‌شود.
نگهداری لاک‌پشت و حلزون عامل بروز حصبه
دکتر عارفی خاطرنشان کرد: استفاده از حلزون در آکواریوم از نظر دامپزشکی بسیار خطرناک است با توجه به آغاز فصل بهار و استفاده از ماهی‌های تزئینی، نگهداری لاک‌پشت کوچک گوش قرمز در منازل دیده شده که در این صورت احتمال بروز بیماری (حصبه) در کودکان داده می‌شود، لذا مردم باید نسبت به رعایت مسائل بهداشتی دقت کنند‌. وی گفت: ماهی قرمز باید شاداب، دارای پولک‌های ردیف و بدون زخم روی پوست باشد، زیرا وجود قارچ روی بدون برخی ماهی‌ها موجب بیماری پوستی در انسان می‌شود‌. رئیس دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه کودکان از دست زدن به ماهی باید خودداری کنند گفت : برای نقل و انتقال ماهی قرمز به منظور جلوگیری از حساسیت پوستی باید از دستکش استفاده کرد و در صورت مشاهده عوارض پوستی بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

عارفی با تأکید بر اینکه کسانی که ماهی تزئینی در منزل نگهداری می‌کنند باید مراقب بیماری‌های قابل انتقال ماهی به انسان باشند گفت: چنانچه شرایط نگهداری ماهی و آکواریوم در منزل توسط کارشناسان دامپزشکی کنترل شود، از بروز هرگونه بیماری بین انسان و ماهی جلوگیری خواهد شد. رئیس دامپزشکی کاشمرافزود: طرح ویژه کنترل عرضه کنندگان ماهی قرمز و همچنین نظارت بر عرضه مواد گوشتی خام از اسفند تا 13 فروردین ماه از طریق دامپزشکی اجرا می‌شود. عارفی با بیان اینکه مکان‌های تولید ماهی قرمز باید زیرنظر دامپزشکی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: شهرداری نیز باید مکانی ویژه ای جهت عرضه ماهی قرمز ایجاد کند تا کنترل بهتری به عرضه کنندگان ماهی قرمز صورت گیرد.

وی به انجام طرح بازرسی ویژه در ایام نوروز توسط دامپزشکی اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه ورود و خروج دام و فرآورده‌های گوشتی در ایام تعطیل هم انجام می‌گیرد، لذا حمل‌ونقل دام فقط باید با مجوز دامپزشکی انجام گیرد. رئیس دامپزشکی کاشمر با بیان اینکه اکیپ‌های مخصوص در این ایام در اداره دامپزشکی فعال می‌باشند به مردم توصیه کرد مواد غذایی فاسد شدنی را از مراکز ثابت عرضه این محصولات تهیه کنند و از مسافران خواست شرایط نگهداری فرآورده‌های خام گوشتی را رعایت و از دست فروش های دوره گرد اقدام به خرید فرآورده‌های گوشتی نکنند.
مرجع : ايسنا