به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۲۱:۴۱
کد مطلب : ۳۶۰۴۹

تعليق همکاري​هاي نظامی انگليس و روسیه

گروه بين​الملل: دولت انگلیس در پی تصمیم روسیه برای ˈانضمامˈ شبه جزیره کریمه به خاک خود، همه همکاری های نظامی خود را با مسکو به حالت تعلیق درآورد.
تعليق همکاري​هاي نظامی انگليس و روسیه
ˈویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس که عصر سه شنبه در پارلمان این کشور سخن می گفت، اعلام کرد: صدور مجوزهای صادرات نظامی به روسیه متوقف شده و برنامه برگزاری تمرین نظامی مشترک میان انگلیس، روسیه، فرانسه و آمریکا نیز به حالت تعلیق درآمده است. وی با محکوم کردن دولت روسیه برای الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور گفت: اقدام روسیه چنگ انداختن به بخشی از سرزمین یک کشور مستقل اروپایی با استفاده از نیروی نظامی بود. 96 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیره کریمه، به پیوستن این منطقه به روسیه رای مثبت داده بودند.

وی افزود: برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه غیرقانونی، نامشروع و ناقض قانون اساسی کشور اوکراین بود و ما این همه پرسی و نتایج آن را به رسمیت نمی شناسیم. هیگ اظهارداشت: نظم بین المللی در بحران اوکراین به خطر افتاده و روسیه ممکن است توجیهات خود را در مورد کریمه برای دخالت در دیگر مناطق اوکراین و دیگر جمهوری های شوروی سابق که اقلیت های روس تبار در آنها حضور دارند، به کار بگیرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه امروز در جمع اعضای پارلمان آن کشور، به سوابق تاریخی و فرهنگی شبه جزیره کریمه اشاره کرد و این منطقه را بخش جدایی ناپذیر فدراسیون روسیه خواند. وی همچنین سند الحاق کریمه به روسیه را امضاء کرد تا روند انضمام این منطقه به روسیه رسما آغاز شود. پوتین در عین حال تاکید کرد که کشورش قصد ندارد در دیگر مناطق اوکراین دخالت کند و یا حاکمیت ملی و تمامیت ارضی آن کشور را نقض نماید. وزیر خارجه انگلیس که ساعاتی پس از سخنرانی پوتین و امضای سند الحاق کریمه، در پارلمان انگلیس سخن می گفت، اظهارات رییس جمهوری روسیه را در مورد همه پرسی و سوابق تاریخی و فرهنگی کریمه رد کرد.

وی گفت: روسیه با این اظهارات تلاش می کند آب را گل آلود کند و افکار بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد. هیگ افزود: هر قدر از روندهای دموکراتیک ساختگی و گمراه کننده و یا اشارات تاریخی انحرافی استفاده شود، نمی توان این حقیقت را که روسیه با نقض قوانین بین المللی به بخشی از سرزمین یک کشور مستقل دست اندازی کرده است، لاپوشانی کرد. وی تاکید کرد: انگلیس در اجلاس آتی رهبران اتحادیه اروپا خواستار شدیدترین واکنش اتحادیه علیه روسیه خواهد شد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز روز سه شنبه در واکنش به تحولات در شبه جزیره کریمه هشدار داد که اگر روسیه برای کاهش تنش تلاش کند، اقدامات بین المللی بیشتری علیه آن کشور انجام خواهد شد.
مرجع : ايرنا