به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۷ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۳۷۵۹۵۱

آینده بورس در سایه رشد دلار؟!!

گروه کسب و کار: بورس تهران تنها بازاری که تورم حال حاضر کشور در تابلوی قیمتی سهام آن منعکس نشده، این یک فرصت استثنایی برای فعالان اقتصادی است تا خاطر تلخ نزول 1399 را با شناسایی سهام مستعد رشد از خاطر ببرند.
آینده بورس در سایه رشد دلار؟!!
از ابتدای سال تا به امروز که این مقاله نگارش می شود، شاهد رشد بیش از 30 درصدی در دلار و سکه طلا بودیم. در واقع دلار و سکه سقف های جدیدی را ثبت کردند اما بازار بورس ایران متاسفانه بدون توجه به وضعیت تورمی کشور بعد از افت سنگینی که از سال 1399 شروع کرده بود نتوانسته سقف جدیدی را ثبت کند و در رکود با رشدی اندک از کف شاخص مواجه بوده است.
در این مقاله قصد داریم با پرداختن اوضاع تورم و قیمت دلار در ایران ببینیم چگونه بورس به تورم عکس العمل نشان می داده و باید انتظار رشد در آینده از بورس داشته باشیم یا خیر، در کنار این موضوع به اهمیت تابلوخوانی در شکارروند بازار سهام می پردازیم، که ببینیم ورود پول هوشمند به بازار بورس را چونه می توان رصد کرد.

رشد بورس چه زمانی اتفاق می افتد؟
اگر بخواهیم به ادوار گذشته نگاه کنیم، خواهیم دید بورس تهران همواره تابعی از دلار بوده است. زمانی که دلار به صورت موقت دست از رشد برمی داشت و اصلاح زمانی یا قیمتی انجام می داد بورس تهران چند برابر زمانی که دلار استراحت می کرد را در کما به سر می برده.
نمونه این موضوع دو بار در  دولت قبل اتفاق افتاد اولی در ابتدای ریاست جمهوری جناب روحانی بود و دومی (رشد سنگین سال 1399 و حضور عده زیادی از مردم در بورس تهران) هم که همه ما در خاطرمان نقش بسته است.
پس رشد دلار به صورت دقیق و مستقیم باعث رشد بازار می شود و افت دلار هم به شدت بازار را افتی می کند، خب این موضوع فقط و فقط یک علت دارد آن هم وابستگی بورس تهران به سهام دلار محور است، اگر بررسی دقیق بر بازار داشته باشیم، خواهیم دید بورس تهران بیشتر ارزش بازار خود را از پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و صنایع فولادی می گیرد پس جای تعجبی نیست که این بازار با دلار بالا و پایین بشود.

عامل هایی دیگر در رشد و افت بورس تهران
عوامل دیگری نیز در رشد و افت بازار موثر هستند، نظیر بالا و پایین رفتن قیمت کامودیتی ها در سطح بین الملی که مجددا تاثیر مستقیم در سود آوری سهام بزرگ بازار دارند. قیمت نفت یا فولاد به صورت مستقیم در صورت های مالی شرکت های اصلی بورس تهران تاثیر می گذارند و در نهایت شما این تاثیر را با سرعت بسیار بیشتر و قبل از اتفاق افتادن در تابلو بورس و قیمت سهم مشاهده خواهید کرد.

تابلوخوانی پیشرفته
 
آیا بورس رشد می کند؟
بورس تهران در چند ماه گذشته نزدیک 40 درصد از کف خود حرکت کرده، پس در واقع رشد اولیه دلار در این بازار منعکس شده و خیلی هم زود این اتفاق افتاده است، اما موضوع اساسی تری نیز اینجا مطرح هست که باید به آن توجه کرد.

دو  عامل در رشد بورس بسیار موثر خواهند بود:
•    عامل نرخ گاز پتروشیمی ها و احتمال قطعی گاز این شرکت های بسیار موثر، که باید دید در کوتاه مدت بازار با این موضوع چگونه کنار می آید، هر چند که این شرکت ها، اوورهال خود را معمولا در زمستان قرار می دهند و تعطیلات در نهایت خیلی روی سود آوری آنها تاثیر نمی گذارد، اما در کوتاه مدت شاید شاهد عرضه و کاهش قیمت در سهام آنها باشیم.
•    عامل تورم که البته به نفع بازار خواهد بود، با توجه به رشد دلار در حال حاضر و البته احتمال رشد مجدد تا شب عید تا محدوده بالای 40 هزار تومان، سود شرکت ها به واسطه تورم و رشد دلار با اهرمی سنگین توانایی رشد دارند.
لذا اصلا دور از ذهن نیست که بعد از عید شاهد رشد خوبی از بورس تهران باشیم.

رشد انفجاری بورس کی رخ می دهد؟
منظور ما از رشد انفجاری سقف شکنی و رشد سنگین شاخص بورس و سهام در مدت کوتاه است، مانند رشدی که در سال 1398 و 1399 در بورس شاهدش بودیم.
این مدل رشد های شارپی در بازار زمانی رخ می دهد که تورم به شدت رشد داشته و بازار بورس تهران از این تورم عقب مانده باشد، معمولا در شوک های دلاری که به یکباره دلار بالای 50 درصد رشد می کند این اتفاق باعث می شود شود شرکت ها به یکباره رشد زیادی را تجربه کند.
البته عامل دیگر رشد نقدینگی است که هر روز بیشتر از روز قبل در حال رشد است، این رشد در نهایت به تمام بازار ها کشیده می شود و معمولا در مرحله آخر به بازار بورس خواهد رسید.
در رشد های قبلی بازار نیز شاهد این موضوع بودیم که بازار بورس در انتهای روند رشدی کل بازار شروع به رشد کرد.
باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که عزم دولت و بانک مرکزی هم در رشد سنگین بازار بسیار موثر است ممکن در زمانی این عزم وجود داشته باشد و در زمانی تلاشی برای رشد بازار صورت نگیرد.
معمولا در دور دوم ریاست جمهوری این اتفاق می افتد، اما شاید با توجه به این که سیکل تورمی کشور بسیار کوتاه تر شده و از 4 سال به 2 سال رسیده است ما از اواسط سال آینده یا شاید انتهای سال شاهد رشد شدید بازار باشیم.
عواملی که در بالا گفته شد را البته باید به وضوح رصد کرد که ناهماهنگی در رشد بازار رخ ندهد.

برای ورود به بازار بورس ساده ترین راه چیست؟
ما همواره با تبلیغات زیاد در ارتباط با بازار های مالی مثل ارز دیجیتال و بورس رو به رو می شویم، این تبلیغات و جذب بیشتر زمانی رخ می دهد که بازار به شدت روند صعودی به خود گرفته است.
در بازار نزولی و راکد معمولا صندوق، سبدگردان ها و... زیاد هزینه تبلیغات نمی کنند زیرا به صورت عادی زمانی که بازار نزول می کند کسی علاقه به ورود به بازار ندارد.
اما بهترین پیشنهاد برای هر فردی که می خواهد وارد بورس شود این است، قبل از رسیدن یک رشد خوب به بازار وارد شوید، پیش از اینکه رشد افسارگسیخته کند، چرایی این موضوع این است که شما اگر الان وارد بورس شوید فرصت خواهید داشت به راحتی آموزش ببینید و خود را آماده کنید تا در بازار صعودی بهترین سهام را در سبد داشته باشید.
از همه مهم تر زمان خروج از بازار را درست تخمین بزنید، پس ساده ترین راه برای ورود به بازار ورود در بازار راکد یا صعودی با شیب ملایم مثل زمان حال است، آن هم با  آموزش دیدن قبل از ورود.

چگونه سهام مناسب در بازار پیدا کنیم؟
برای پیدا کردن سهام مناسب در بازار سرمایه ایران، شما باید تحلیل بنیادین بازار را خوب بشناسید تا متوجه بشوید در هر شرایطی کدام سهم بازار می تواند سود سازی خود را متحول کند.
برای کسب این دانش شما نیازمند صرف زمان بسیار زیاد برای مطالعه و محاسبات روی صورت های مالی هستید. معمولا برای تسلط بر این تحلیل شاید چند سال زمان نیاز باشد البته واقعا می تواند شما را متمایز کند و شما به راحتی خواهید توانست شرایط کلی بازار و صنایع را تشخیص دهید.
زمان گذاشتن برای کسب این دانش به درد کسانی می خورد که می خواهند تحلیل بنیادین را به عنوان شغل خود در نظر بگیرند چون غیر مطالعه و کسب علم تجربه نیز نیاز است.

راه بعدی تحلیل تکنیکال است، این تحلیل هم به شدت به شما کمک خواهد کرد اما باید این را بدانید که شما فقط با دیدن نمودار دارید قیمت سهم را قضاوت می کنید، این موضوع باعث می شود جریان نقدینگی را درست درک نکنید و متوجه نشوید پول هوشمند واقعا به کدام سهم وارد می شود.
ما برای انکه این مشکلات یعنی صرف زمان زیاد برای کسب دانش و تجربه در تحلیل بنیادین و البته اطلاعات ناقص در تحلیل تکنیکال رفع گردد، به شما پیشنهاد می دهیم تابلوخوانی به همراه تکنیکال را جایگزین این سبک های تحلیل کنید.
ما همه روزه لیستی از سهامی که توسط فیلترهای شناسایی پول هوشمند ما استخراج می شوند را در صفحه سهام شارپی منتشر می کنیم، برای مشاهده این صفحه عبارت زیر را در گوگل سرچ کنید: سهام شارپی شکارروند و نتیجه اول را باز نمایید.
 
چگونه سهام شارپی را در هر روز شناسایی کنیم؟
شما با مشاهده صفحه ای که در بالا برای شما گفتیم، هر روز لیستی از سهام خوب بازار که پول هوشمند به آنها ورود داشته در دست خواهید داشت اما شما باید از این سهام هم بهترین را انتخاب کنید، برای این مهم بهتر است با تحلیل تکنیکال به بررسی نمودار سهم بپردازید تا بهترین نتیجه از فیلترها را کسب کنید.
اما نکته اساسی این است شما بهتر است آموزش ببینید، ما پیشنهاد می کنیم با توجه به اینکه سریع ترین راه برای پیدا کردن سهام خوب در بازار، شناسایی پول هوشمند در بازار است شما نیز به سراغ فیلترنویسی و تابلوخوانی پیشرفته بروید تا به بهترین شکل بتوانید سهام خوب بازار را شناسایی کنید.
برای این موضوع عبارت : تابلوخوانی شکارروند را در گوگل سرچ کنید و نتیجه اول را باز کرده حتما کل ویدیو ها و متن این صفحه را مطالعه کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها