به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۲۳:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۳۸۹۵۸۱
معاون وزیر بهداشت تایید کرد:

«مسمومیت دانش‌آموزان» در قم و بروجرد، «عمدی» است

«مسمومیت دانش‌آموزان» در قم و بروجرد، «عمدی» است
گروه جامعه: ۱۹ آذر، هنرستان دخترانه نور، نقطه شروع مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر شهر قم بود. البته این مسمومیت‌های عجیب به قم و دانش‌آموزان دختر محدود نماند بلکه در بروجرد، اردبیل و تهران این مورد تکرار شد. واکنش مسئولان بررسی این اتفاق از جمله وزیر بهداشت و وزیر آموزش و پرورش، بیشتر انکار موضوع بود و آن را «شایعات موج‌های رسانه‌ای خارج از کشور» دانستند.
همایون سامه نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پیگیری‌های صورت گرفته برای این موضوع به گفت: «تا آنجایی که اطلاع دارم، وزارت بهداشت دارد بررسی می‌کند ولی به نظر من نتیجه‌اش مشخص نشده است. بدین معنا که نتوانسته‌اند پاسخ قانع کننده‌ای بدهند.» این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: «نکته دیگر اینکه درست است که موضوع در کمیسیون بهداشت مطرح نشده ولی رئیس کمیسیون، نامه‌نگاری‌های لازم با دولت را درباره این موضوع انجام داده است.»عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این حوادث‌ها عمدی است یا خیر، بیان کرد: «آنچه مشخص است این است که هم در قم و هم در بروجرد مسئله عمدی است. برای ما سوال است که روی چه حسابی در مدارس این اتفاقات رخ می‌دهد؟ من نمی‌دانم یعنی ارگان‌های اطلاعاتی ما نمی‌توانند تمام مدارک، قرائن و آنچه به جا مانده را بررسی کنند و به عامل برسند؟ وزیر اطلاعات وارد این پرونده شده ولی متاسفانه گزارشی به مجلس داده نشده است.» همایون نجف آبادی نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه چه گروهی می‌تواند پشت این مسمومیت‌ها باشد، گفت: «نمی‌توانم نظر دهم. یعنی اصلا نمی‌دانم؛ همان اطلاعی که شما دارید را من هم در همان حد دارم.»
مسمومیت‌های دانش‌آموزان در ایران فقط منحصر به مدارس قم نیست و به مدارس دیگر شهرهای ایران از جمله بروجرد و تهران هم گسترش یافته است. معاون وزیر بهداشت ضمن اذعان به عمدی‌بودن مسمومیت‌های سریالی فقط توضیح داد که این مسمومیت‌ها «ناشی از ترکیبات شیمیایی در دسترس» است و «عفونی و قابل انتقال به دیگران نیست». پناهی همچنین گفت که «دانش‌آموزان مسموم‌شده نیاز به درمان تهاجمی ندارند» و ایجاد استرس و اضطراب در این دانش‌‌آموزان منجر به «طولانی‌شدن روند بهبودی می‌شود». تأیید عمدی‌بودن مسمومیت‌ها در حالی است که علی‌رغم درخواست والدین و حتی برخی نمایندگان مجلس، نهادهای امنیتی هنوز هیچ گزارشی از نتیجه بررسی موضوع منتشر نکرده‌اند. پیشتر محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور هم از «احتمال عمدی‌بودن» این مسمومیت‌ها خبر داده بود، اما این اولین بار است که یک مقام بلندپایه دولتی از عمدی‌بودن آن‌ها سخن می‌گوید.
اکنون بیش از سه ماه از آغاز مسمومیت دانش‌آموزان به‌ویژه دانش‌آموزان دختر در ایران می‌گذرد و مدت‌هاست که احتمال عمدی‌بودن آن‌ها نیز مطرح شده است. در تازه‌ترین موارد، یک‌شنبه هفتم اسفند خبر مسمومیت ۵۰ دانش‌آموز دختر دیگر در بروجرد و انتقال آن‌ها به بیمارستان منتشر شد. روز شنبه نیز دست‌کم ۴۸ دانش‌آموز دختر دیگر در شهرهای بروجرد و قم به‌دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شدند.
پیشتر، ۲۵ بهمن، نفیسه مرادی، دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا، گفته بود: «تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه ظن خرابکاریِ منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند.» اشاره مرادی به «دیدگاه‌های طالبانی» در حالی است که اکنون طالبان ممنوعیت‌هایی را برای تحصیل و کار دختران و زنان افغان ایجاد کرده و همزمان دولت جمهوری اسلامی روابط خود با طالبان را نزدیک‌تر کرده است.
او افزود که «طولانی، تکراری و بیشترشدن مسمومیت‌ها در مدارس قم و عدم شناسایی عوامل آن سطح توقع خانواده‌ها را از ایشان بیشتر می‌کند». افزایش نگرانی‌ها به‌ویژه نگرانی خانواده‌ها از مسموم‌شدن دانش‌آموزان در حالی است که هنوز نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی رسماً گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

۱۴۰۱/۱۲/۰۷ ۱۵:۰۰
حالا اگر یه کلیپ رقص در فضای مجازی منتشر میشد در عرض دوساعت عوامل شناسایی و بدونه نوبت پرونده سازی و برخورد محکم قضایی!!!صورت میگرفت. (421276)
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۰۸:۴۲
قضیه بسیار جدی و عمومی است . سهل انگاری و عدم شفافیت مسئولان مشخص است . افراطی گری وتروریست ها از هر کجا باشند نباید اجازه یابند چنین اقداماتی انجام دهند.شفافیت کامل وبرخورد قاطع وسریع لازم است .تفکرات افراطی بسیار خطرناک است نیاز مبرم به شفاف سازی برای عموم مردم است. (421356)
۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ۱۳:۰۸
سفارت طالبان درتهران فعال شد
واز سفیر ومستشاران هم استقبال (421452)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها