به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۳ ساعت ۱۶:۳۷
کد مطلب : ۳۹۲۴۶۳
بررسی شانس‌های کسب جام برای استقلال،‌ پرسپولیس و سپاهان

قهرمان لیگ زودتر از موعد مشخص می‌شود!

قهرمان لیگ زودتر از موعد مشخص می‌شود!
گروه ورزشی: با اتمام بازی‌های هفته بیست و سوم ، لیگ برای چندمین بار تعطیل شد. اما هیجان تیم‌های بالانشین با جا‌به‌جایی استقلال و پرسپولیس به اوج خودش رسید در زیر بررسی می‌کنیم دیدارهای باقی مانده سه تیم اول تا سوم لیگ سپاهان، استقلال و پرسپولیس را تا ببینیم کدام تیم شانس بیشتری برای قهرمانی در لیگ ۲۲ام دارد.

**مورایس و شاگردانش مدعی اول جام 
سپاهان که در ده سال اخیر نتوانسته هیچ جامی به دست آورد، بعد از مدت‌ها با مورایس پرتغالی، شخصیت قهرمانی پیدا کرده و الان هفته‌هاست که به صدر جدول، تکیه زده است. مورایس که برخلاف همتایان خودش روی نیمکت استقلال یعنی ساپینتو و نیمکت پرسپولیس یحیی گل محمدی، کنار زمین اهل شلوغ‌کاری نیست، موفق شده از سپاهان تیم خوبی بسازد.
سپاهان پس از برد استقلال در هفته نخست لیگ، نمودار پرنوسانی داشت ولی در نهایت از لغزش پرسپولیس و استقلال در نیم فصل دوم، استفاده کرد و خودش را به صدر رساند. این تیم از خط دفاع و با وجود بازیکنانی مثل پیام نیازمند، رامین رضاییان، محمد دانشگر، امید نورافکن و جونیور عملکرد قابل قبولی در خط دفاع داشته و تنها ۱۴ گل وارد دروازه‌اش شده است. در خط هافبک سپاهانی‌ها با بازیکنانی مثل مسعود ریگی، محمد کریمی، فرناندز، آریا یوسفی توانستند در هر بازی شانس گل‌های زیادی را برای مهاجمان به وجود آورند.
در خط حمله سپاهان با بازیکنانی چون شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، کامسوبا، عملکرد خوبی داشته و این تیم موفق شده تا اینجا با ۳۶ گل زده بهترین خط حمله را به خودش اختصاص دهد. شهریار مغانلو مهاجم سپاهان با ۸ گل زده به همراه محمد عباس زاده و رضا اسدی (تراکتور)، بهترین گلزنان لیگ هستند. ضمن اینکه رامین رضاییان با ۵ گل و امید نورافکن نیز با ۴ گل و عیسی مرادی نیز با ۳ گل، در جدول گلزنان قرار دارند.
سپاهان در جدول پاس گل‌ها نیز بسیار فعال بوده و فرشاد احمدزاده با ۵ پاس گل و رامین رضاییان و شهریار مغانلو با ۴ پاس گل و امید نورافکن و میلاد زکی پور هم با ۲ پاس گل در این جدول قرار دارند. در دروازه هم با وجود اینکه پیام نیازمند از ابتدای فصل در این تیم نبود ولی موفق شده تا اینجا، ۱۰ کلین شیت داشته باشد و بدون تردید یکی از ارکان اصلی موفقیت سپاهان حضور او در دروازه زردپوشان است.
سپاهان در هفت هفته باقی مانده لیگ، چهار دیدار خانگی برابر صنعت نفت آبادان، مس رفسنجان، نفت مسجد سلیمان و مس کرمان دارد. این تیم همچنین سه بازی خارج از خانه با تیم‌های ملوان، پیکان و تراکتور دارد. تنها دیدارهای مهم این تیم برابر  مس رفسنجان و تراکتور تیم‌های پنجم و ششم جدول است. با توجه به اینکه این تیم با ۴۹ امتیاز و فاصله سه امتیازی از استقلال در صدر قرار دارد. پس می‌توان شانس زیادی برای قهرمانی سپاهان قائل شد.

1831311

**استقلال هجومی مدل ساپینتو
دومین تیم جدول استقلال تهران است. تیمی که همچون هیجانات ساپینتوی پرتغالی نوسانات زیادی در لیگ داشته لیگ را با باخت به سپاهان شروع کرده و حالا با سه امتیاز اختلاف تا صدر جدول یکی از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی است. 
استقلال بعد از جام جهانی افت محسوسی داشت. اما رفته رفته بخصوص در نیم فصل دوم موفق شد جایگاه خودش را پیدا کند. ساپینتوی پرتغالی در این فصل، نمایش متفاوتی از استقلال فصل گذشته به نمایش گذاشت. تیمی که با بردهای اقتصادی و رویکرد دفاع و  ضد حمله بازی می کرد. حالا تا دقایق آخر برای برد می جنگد. این تیم تمام عقب  ماندگی اش را در بهمن ماه با پنج برد پیاپی جبران کرد و حالا موفق حتی پرسپولیس را هم از پشت سر بگذارد و با اختلاف سه امتیاز از صدر قرار بگیرد.
استقلال هر چند در دفاع به خصوص در دروازه در این فصل عملکرد ضعیفی داشته و تا الان ۱۷ گل وارد دروازه اش شده است و سید حسین حسینی  موفق شده تنها ۱۰ کلین شیت در لیگ داشته باشد که اگر این دروازبان را با عملکرد خودش در فصل گذشته، مقایسه کنیم متوجه افت این دروازبان ملی پوش می شویم، ولی به جای آن در خط حمله استقلال با ساپینتو موفق شده در نیم فصل دوم روی مربع هجومی قایدی، یامگا، مطهری و محبی، ۱۴ گل از ۱۸ گل زده استقلال در ۸ بازی ابتدایی دور برگشت لیگ عملکرد قابل قبولی داشته باشد.
استقلال در خط حمله اما با ۳۳ گل زده بعد از سپاهان و گل‌گهر در جایگاه سوم بهترین خط حمله لیگ، قرار دارد. در جدول گلزنان، کوین یامگا و مهدی قائدی با ۶ گل زده، محمد محبی با ۵ گل زده و ارسلان مطهری با ۴ گل زده قرار دارند. ضمن اینکه در جدول بهترین پاسورها نیز آرش رضاوند با ۵ پاس و کوین یامگا با ۳ پاس گل جزو بهترین پاسورها هستند.
استقلال از هفت دیدار باقی مانده لیگ ۴ دیدار خانگی برابر ذوب آهن، صنعت نفت،هوادار، تراکتور دارد و دیدار برگشت دربی هم پیش روی استقلال است. اگر استقلال و پرسپولیس قصد قهرمانی دارند نباید دیدار دربی را با تساوی پشت سر بگذارند و برنده این دیدار می تواند امیدوار باشد که در صورت لغزش سپاهان بتواند صدر نشین شود. از طرفی به جهت حساسیت مصاف استقلال با تراکتور رده ششمی با وجود خمس هم بازی خانگی دشواری برای استقلالی ها است. ضمن اینکه ساکت الهامی هم  در این سال‌ها نشان داده که راه شکست استقلال را بلد است و دوبار در جام حذفی با تیم‌های تراکتور و نساجی موفق شده قهرمانی را از ایم تیم بگیرد. او که خودش را کاندید اول نیمکت تیم ملی می دانست بدون تردید مقابل استقلال ‌انگیزه‌های زیادی برای نشان دادن خودش دارد.
آبی ها همچنین دو دیدار خارج از خانه با آلومینیوم اراک و مس رفسنجان نیز دارند که با توجه به اینکه هر دو تیم در نیمه بالای جدول هستند، استقلال کار سختی پیش رو دارد . ضمن اینکه مس رفسنجان با ۹ گل خورده و آلومینیوم با ۱۱ گل خورده جزو بهترین خطوط دفاعی لیگ هم هستند و این مساله کار را برای استقلال سخت خواهد کرد.

1831980

**پرسپولیس پرمهره بدون مهاجم
تیم سوم جدول پرسپولیس در یان فصل بعد از آنکه گرانترین تیم در ترانسفر مارکت لقب گرفت و تمامی هافبک‌های و مهاجمین خوب بازار را درو کرد، در ادامه با مسایل زیادی روبرو شد که از آن جمله به مصدومیت صادقی و شیخ دیاباته و جدایی قریب الوقوع بهترین گل زن این تیم یورگن لوکادیا می توان اشاره کرد. اگر بخواهیم خطوط مختلف پرسپولیس را بررسی کنیم با بازگشت علیرضا بیرانوند و پورعلی گنجی به این تیم، قرمزها عملکرد خوبی در خط دفاع پیدا کردند و حالا بعد از مس رفسنجان و آلومینیوم با ۱۲ گل خورده جزو بهترین خطوط دفاع نام گرفتند. 

این تیم در خط میانی نیز با وجود بازیکنان موثری چون سعید صادقی، سروش رفیعی،میلاد سر لک، مهدی عبدی و سینا اسد بیگی، وحید امیری، مهدی ترابی خط هافبکی دارد که همه تیم‌های آرزوی داشتنش را دارند. در خط حمله نیز حضور پریرا، محمد عمری، شیخ دیاباته، عیسی آل کثیر، امید عالیشاه و سیامک نعمتی بازیکنان قابل قبولی هم در زمین و هم روس نیمکت به عنوان جایگزین دارد.

پرسپولیس در این فصل ۲۹ گل زده دارد. اما  این گل‌ها را بازیکنان متفاوتی به ثمر رساندند. برای همین هم در جدول گلزنان بعد از لوکادیا که ۶ گل است. نام محمد عمری به چشم می خورد که ۴ گل به ثمر رسانده. اما در جدول پاسورها مهدی ترابی با ۶ پاس گل بعد از آلوز ب(تراکتور) قرار دارد و دانیال اسماعیلی فر با ۴ پاس گل جزو موثرترین بازیکنان پرسپولیس هستند.
پرسپولیس پس از آنکه در هفته بیست و سوم  مقابل سپاهان در تهران شکست خورد و استقلال هم موفق شد فولاد را شکست دهد با ۴۵ امتیاز به رده سوم جدول سقوط کرد. 

1828752

پرسپولیس با صدر جدول ۴ امتیاز فاصله دارد که البته این تیم این شانس را دارد تا در بازی رودررو مقابل استقلال، بخشی از این عقب افتادگی را جبران کند.این تیم همچنین در ۶ بازی دیگر خود باید با تیم‌های ملوان و گل‌گهر در خانه بازی دارد و ۴ دیدار نیز با تیم‌های مس رفسنجان، مس کرمان، پیکان و نساجی دارد. 
که به غیر از بازی دربی و مس رفسنجان این تیم کار سختی برابر حریفان خود برای امتیاز گیری ندارد. 
با یک نگاه اجمالی به دیدارهای این سه این سه تیم، قهرمانی قهرمانی سپاهان دست خودش هست و اگر بتواند در بازی‌های پیش رو نتیجه بگیرد، به این مهم می رسد.  دیدار دربی، استقلال و پرسپولیس می تواند برای این دو تیم تاثیر گذار باشد. ولی در کل استقلال برای رسیدن به صدر کار سخت تری نسبت به حریف خودش پرسپولیس دارد.
مرجع : ورزش سه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها